Vijf distributeurs in de race voor distributierechten James Bond

Vijf distibuteurs in de race voor distributierechten James BondIn 2015 liep het distributiecontract van Sony Pictures Entertainment voor vier James Bond-films af. De eerste film die onder het contract werd uitgebracht was Casino Royale (2006). Vervolgens volgde de films Quantum Of Solace (2008), Skyfall (2012) en Spectre. Gezamenlijk brachten de films ongeveer 3,5 miljard dollar in het laatje.

Sony’s contract om de films te distribueren en te marketen is nu dus verlopen. De twee bedrijven die de rechten van de franchise bezitten, Metro-Goldwyn-Mayer en Eon Productions, zijn dus op zoek naar een nieuwe studio. Volgens The New York Times zijn er, naast Sony, vier filmdistributeurs in de race om de succesvolle franchise over te nemen, namelijk Warner Bros, Universal Pictures, 20th Century Fox en Annapurna (een bedrijf van Oracle baas Megan Ellison). Paramount en Walt Disney Pictures waren de grote afwezigen. Eerstgenoemde vanwege bedrijfsmatige problemen en de ander vanwege een vernieuwde focus op familiefilms.

Sony Pictures Entertainment sprak tijdens een meeting over hun jaren lange ervaring met de James Bond-films en ze willen de franchise graag uitbreiden. SOny gaf de presentatie in een geluidsstudio waar een nagebouwd decor van Dr No stond.

MGM en EON Productions zoeken een nieuwe distributeur voor slechts één film. De verlopen deal met Sony was voor vier films. MGM wil waarschijnlijk de opties open houden aangezien ze een verkoop overwegen. De rolverdeling voor de nieuwe Bond-film is tijdens de meetings niet besproken. Volgens een insider hopen de producenten dat Daniel Craig voor nog één film terugkeert. Op basis van IMDb lijkt de acteur ruimte te hebben in zijn planning om de rol te spelen.

De gretigheid voor de Bond-franchise geeft de kracht van de serie weer, maar ook de realiteit van de hedendaagse filmindustrie. Studio’s concentreren zich steeds meer op gegarandeerde successen. Toch is de deal waar de studio’s achteraan zitten niet heel verdienstelijk. Zo verdiende Sony weinig aan de James Bond-films. De distributeur betaalde 50 procent van de productiekosten voor Spectre. Ongeveer berekend op 250 miljoen dollar. Maar men kreeg maar 25 procent van de opbrengst terwijl ze wel tientallen extra miljoenen dollars in marketing staken. Daarnaast moest Sony een deel van de winst aan MGM terug geven voor andere niet Bond gerelateerde films waaronder 22 Jump Street.