Recensie | Riddick (Fabian van der Starre)

“Als je een predator in een hoek jaagt, ben jij degene die moet vluchten.” Prachtige landschappen van verre planeten. In Riddick ziet het er inderdaad mooi uit, maar op de planeet in de film leeft Richard B. Riddick. De man die alleen doodt als er op hem gejaagd wordt en als je hem in een hoek jaagt. Dertien jaar na Pitch Black komt nu het tot op heden laatste deel uit de serie, simpelweg getiteld: Riddick. Kan Vin Diesel zijn iconische rol opnieuw tot leven brengen en een waardig vervolg neerzetten?

Titel: Riddick
Regisseur: David Twohy
Schrijver: David Twohy (script), Oliver Butcher & Stephen Cornwell (scenario)
Cast: Vin Diesel, Katee Sackhoff, Jordi Mollà, Matt Nable, Karl Urban, Bokeem Woodbine, Raoul Trujillo, Noah Danby, Neil Napier, Conrad Pla, Dave Bautista, Nolan Gerard Funk
Speelduur: 119 minuten
Genre: Actie, Sciencefiction, Thriller

Vechten voor zijn leven

De beruchte Riddick is achtergelaten op een door de zon verbrande planeet die levenloos lijkt. Binnen enkele uren komt hij er achter dat er wel degelijk leven is. Riddick moet vechten om te overleven tegen buitenaardse wezens die dodelijker dan ooit zijn. De enige manier om te ontsnappen is om een noodsignaal aan te zetten. Deze signaleert twee ruimteschepen die met topsnelheid op de planeet neerdalen. Het eerste schip bevat een nieuwe soort premiejagers die erg dodelijk en gewelddadig zijn. De jacht van de kapitein van het tweede schip is persoonlijk. In een race tegen de klok en een storm aan de horizon, die niemand kan overleven, verlaten deze jagers de planeet niet zonder Riddick’s hoofd als trofee.

Lord Marshal Riddick

Toen we Riddick voor het laatst zagen, in The Chronicles of Riddick, werd hij tot Lord Marshal benoemd als leider van de Necromongers. Eerder kregen we te horen dat Riddick van de planeet Furya komt en de bevolking uitgeroeid is door de vorige leider van de Necromongers (Colm Feore). Sindsdien is het verlangen naar zijn thuisplaneet alleen maar gegroeid. Na enkele jaren als Lord Marshal gaat hij hier toch naar op zoek, ondanks dat hij verzwakt is door zijn luie leventje. De grote vraag is nu hoe dit afgelopen is. Door middel van één grote flashback wordt de overbrugging gemaakt van Lord Marshal tot het heden. Dit komt gelukkig al snel aan bod, want iedere Riddick fan vraagt zich natuurlijk af hoe hij van leider van een gigantisch leger achtergelaten wordt op een planeet. Met zijn stijlvolle nieuwe goggles in Necromonger stijl kan hij er weer tegen aan.

Om zijn verblijf op deze planeet aangenamer te maken ontmoet Riddick een compagnon. Deze nieuwe vriend blijft jaren bij hem en beschermt hem tegen zijn vijanden waar dat nodig is, hetgeen erg veel hartverwarmende scenes oplevert. Deze toevoeging is dan ook absoluut één van de vele pluspunten. Nu komt er een wolk voor de zon. Op een gegeven moment gaat de film een aantal maanden (of wellicht wel jaren) vooruit, wat alleen maar opvalt doordat zijn compagnon duidelijk verouderd is. Zei ik wolk? Ik bedoelde een wit doorschijnend wolkje. Dit is namelijk één van de aparte (lees: gave) momenten van de Riddick franchise waar je zonder dialoog of notificatie een tijd de toekomst in gaat en dit door slechts één verandering te merken is.

Riddick

Act I & Act II

Act I van de film gaat geheel over Riddick en zijn strijd om te overleven op de planeet. Dit is een verfrissend nieuw beeld van het Riddick universum, wat vaak gaat over hoe Riddick op zijn vijanden jaagt. Menig kijker beleeft dit wellicht als langdradig, maar met de humor die het verhaal met zich mee brengt, wordt dit goed gecompenseerd. Predator Riddick komt aan bod in Act II. Op spannende wijze stalkt Riddick de premiejagers (lees: prooi) die rivalen van elkaar zijn. Hier gaat de kijker helemaal in op en wordt in de spanning meegetrokken.

Droge humor

Vin Diesel is één van Hollywood’s meest gewilde acteurs. Fast & Furious 6 bracht alleen al meer dan 670 miljoen dollar op. In de toekomst zal hij te zien zijn als Hannibal the Conquerer in de gelijknamige film. Dit lijkt mij geen goede rol voor de acteur, maar dat zal later blijken. Diesel speelt de rol van Riddick veel beter dan voorgaande keren. Hij brengt een soort droge humor met zich mee, welke komische elementen toevoegen. Wellicht komt dit alles doordat de acteur gegroeid is gedurende de 13 jaar van de Riddick franchise.

Premiejager Santana is van buiten een rustig personage, maar van binnen heeft hij een kort lontje. De perfecte rol voor Jordi Mollá. Deze acteur, regisseur, schilder en schrijver is bekend van The Alamo als verdediger van het gelijknamige fort. Zijn rol in The Alamo is, net als in Riddick, één om niet snel te vergeten en staat mij tot op de dag van vandaag op het netvlies gebrand.

Matt Nable speelt een uitdagende rol als Boss Johns, omdat zijn personage een geheim met zich mee draagt. Nable heeft een bepaalde blik in zijn ogen welke pijn uitstraalt, wat voor dit soort rollen subliem is. Katee ‘Starbuck’ Sackhoff is bekend geworden van haar rol in Battlestar Galactica als Starbuck. Ze speelt de Nordische huurling Dahl, waar je geen paden mee wilt kruizen. Wanneer Boss Johns er niet is, heeft zij de leiding. Sackhoff is geen vreemde van sciencefiction films. Haar vader liet haar Predator zien toen ze vijf was. Ze speelt de rol als een combinatie van alle personages die ze ooit gespeeld heeft. Regisseur Twohy vond haar de ideale actrice voor deze rol, een mening die ik deel. Sackhoff was de eerste die auditie deed voor Dahl en na 100 andere actrices die ook auditie deden, is zij uitgekozen.

Dave Bautista (Diaz) was een professionele worstelaar in de World Wrestling Entertainment (WWE) en tevens zes keer wereldkampioen. Recentelijk konden we hem bewonderen als Brass Body (de gouden man) in The Man With The Iron Fists. Binnenkort is hij te bewonderen in Guardians of the Galaxy, waar de opnames nu van bezig zijn. Dit lijkt een geval van ‘The Rock turns into Dwayne Johnson’, maar werkt verrassend goed in Riddick.

Karl Urban maakt een kleine cameo als zijn personage Vaako uit The Chronicles of Riddick. Helaas is zijn rol erg klein en te snel afgekapt. Aan de andere kant is dit begrijpelijk, want hier kan niet te lang over worden doorgegaan. Urban is bekend van The Lord of the Rings trilogie als Eomer en Dr. Leonard ‘Bones’ McCoy uit de Star Trek reboot franchise.

Riddick

Eén van de meest creatieve mensen in Hollywood

David Twohy heeft het niveau van genrefilms zodanig omhoog gewerkt dat hij tot één van de 100 meest creatieve mensen van Hollywood benoemd is. Twohy maakte zijn debuut met Timescape, een film uit 1992. Hierna maakte hij meerdere films om uiteindelijk het onverwachte succes van Pitch Black te maken in 2000. In 2004 schreef en regisseerde hij het vervolg, The Chronicles of Riddick. Nu keert hij wederom terug als regisseur/scriptschrijver in Riddick. In tegenstelling tot andere films van de franchise is het script nu een stuk komischer met veel droge humor en verveelde op geen enkel moment. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van dezelfde typografie van deze trilogie, wat toch een klein, maar kenmerkend deel is van de mythologie.

De bron van licht op de planeet heeft Twohy persoonlijk samengesteld. Hij heeft een grote interesse in astronomie en de positie van planeten. In Pitch Black koos hij voor een planeet met twee zonnen, wat een onstabiele planeet kan betekenen. Voor Riddick keek hij ook naar de sterrenhemel. Hij begon met echte astronomie en astrofysica, omdat dit één van zijn passies is. Hij zetten een bruine dwerg (niet letterlijk) in de hemel, die lijkt op een grote versie van Jupiter. Hier probeerde hij niet te veel op in te spelen, want het universum is nu eenmaal vreemd genoeg. Dit soort kleine feitjes zijn wat een regisseur uniek en herkenbaar maakt.

Het camerawerk van Riddick is onderdeel van wat er in het script gebeurd met de personages. Op het moment dat deze duizelig worden, wordt het beeld ook wazig en bij actiescenes verplaatst de camera zich snel. Dit komt ook voor in de andere Riddick films. Ik moest erg wennen aan de ‘shaky close-up shots´.

Laat voorgaande delen ver achter zich

Riddick is een film waarvan verwacht werd dat dit een remake van Pitch Black zou worden. Dit is echter niet het geval. Dit 3e deel in de trilogie laat Pitch Black en The Chronicles of Riddick ver achter zich. Heel wat jaren na The Chronicles of Riddick zijn de special effects aanzienlijk verbeterd, maar deze zijn niet zo over the top zoals bij veel films tegenwoordig (denk aan Man of Steel). Daarnaast wordt het plaatje compleet gemaakt door de futuristische ruimteschepen zoals we eerder zagen in de andere delen van de franchise. Desondanks het herhalende deel van het plot, Riddick wordt wéér achtergelaten op een (verlaten) planeet, zit er in deze film voldoende humor en spanning. Het kort maar krachtig einde laat voldoende ruimte voor een vervolg, die er hopelijk komt, want Riddick’s zoektocht is nog lang niet ten einde. Eén ding is zeker. Wanneer je Riddick ziet, zul je bang voor het donker zijn.