Recensie | X-Men: Days of Future Past (Fabian van der Starre)

“X-Men’s gids voor tijdreizen.“ Wat krijg je als je de toekomst met het verleden verbindt in het Marvel universum? Een gigantisch ensemble en een erg verwarrend verhaal. Heb je die lange lijst met namen van acteurs hierboven gezien? Wauw! Dit kan niet anders dan een mega goede film worden! Toen ik vroeger de tekenfilmserie X-Men op Fox Kids keek, had ik nooit verwacht dat er ooit een film van X-Men: Days of Future Past gemaakt zou worden. In de tekenfilm werd gebruikgemaakt van hetzelfde plot, maar dat deze daadwerkelijk op het witte doek zou verschijnen had ik echt niet kunnen raden.

Titel: X-Men Days of Future Past
Regisseur: Bryan Singer
Scenario: Jane Goldman, Simon Kinberg, Matthew Vaughn
Cast: Hugh Jackman, Jennifer Lawrence, Ian McKellan, Patrick Stewart, James McAvoy, Michael Fassbender, Ellen Page, Halle Berry, Peter Dinklage, Nicolas Hoult, Omar Sy, Shawn Ashmore, Evan Peters, Daniel Crudmore, Lucas Till, Fan Bingbing, Booboo Stewart, Josh Helman, Evan Jonigkeit, Adan Canto
Speelduur: 132 minuten
Genre: Actie, Avontuur, Sciencefiction
Te zien vanaf: 22 mei 2014

Singer

Bryan Singer staat bekend om zijn werk aan de X-Men films. De regisseur was betrokken bij alle X-Men films, maar regisseerde enkel deel één en twee. Het derde deel werd geregisseerd door Brett Ratner. Singer zou vervolgens X-Men First Class gaan regisseren, maar moest door omstandigheden het stokje doorgeven aan Matthew Vaughn. Singer is nu eindelijk terug in de regiestoel en heeft niet enkel Days of Future Past geregisseerd maar zal ook terugkomen voor de sequel X-Men: Apocalypse.

Jong versus oud

In X-Men: Days of Future Past reist Wolverine vijftig jaar terug in de tijd om een duistere toekomst te voorkomen. Hier zien we de terugkeer van meerdere acteurs uit de originele X-Men trilogie, alsmede deels van de cast uit First Class. Waar ik echter bang voor was, is dat de toekomstige versies een hele kleine rol zouden gaan spelen. Daarnaast dat Wolverine slechts een korte tijd in de toekomst doorbrengt en vervolgens de hele film zich alleen in het verleden zou afspelen. Natuurlijk zijn de jongere versies ook leuk, maar op de terugkeer van acteurs uit de originele trilogie verheugde ik mij het meeste! Gelukkig zijn er meerdere momenten in de film waar we de oudere versies zien. Alhoewel dit enkel op sleutelmomenten is, heeft dit een grote meerwaarde voor het verhaal.

X-Men: Days of Future Past

Wolverine

Vorig jaar zag ik The Wolverine, waar ik weinig aan vond. Hugh Jackman zijn solo film miste alles wat Days of Future Past heeft: de andere X-Men! De chemie tussen de personages miste ik en voelt in de nieuwste film stukken beter aan dan in voorgaande. Dat alles komt door de aanwezigheid van Wolverine ten midden van de personages in het verleden. De boodschap dat hij van de toekomst komt, wordt niet makkelijk geaccepteerd. Naast Wolverine zien we nog veel meer X-Men, wiens identiteit ik niet ga verklappen. Behalve Quicksilver dan. Dit personage is de nieuwste toevoeging en kan razendsnel bewegen. Dit is een geweldige toevoeging, wat al te zien is als zijn snelheid in slow motion wordt uitgebeeld.

Ouderdom

Eén ding wat ik niet helemaal snap is dat Wolverine grijze strepen in zijn haar heeft. Wolverine leeft al eeuwen, maar hoe oud hij precies wordt weet ik niet. Dat gezegd hebbende is er gekozen voor grijze strepen in zijn haar in de toekomst sequenties. Dit lijkt puur op een manier om aan te geven dat hij in dat tijdperk oud is en in het verleden jong. Dit is een té duidelijk element, welke er van mij niet in had hoeven zitten. Fans van de serie weten inmiddels wel dat Wolverine vrijwel niet veroudert. Mensen die geen fans zijn snappen dit in principe ook als ze het verhaal volgen. Toch intrigeert zijn verhaallijn wel. De vele referenties naar zijn toekomst, waaronder een onverwachte rol voor één van Wolverine’s vijanden, zijn erg subtiel geplaatst op momenten waar je ze niet verwacht. Tevens brengt zijn heerlijke arrogantie een dosis humor met zich mee, die het vermaak alleen maar groter maakt.

De 3D controle

Ik had mijn twijfels toen ik hoorde dat Days of Future Past in 3D gefilmd zou worden. Jammer genoeg zijn de meeste films die in 3D zijn gefilmd niet de moeite waard om in 3D te zien, zie bijvoorbeeld 47 Ronin of Pompeii. De 2D naar 3D conversie daarentegen is wel de moeite waard. Eens kijken of Days of Future Past onder de meerderheid valt.

De eerste check die ik altijd uitvoer is met mijn bril af kijken hoe onscherp het beeld is. Hoe meer ‘wazigheid’, hoe meer 3D je krijgt. Jammer genoeg ontdekte ik maar weinig wazigheid zonder bril en leken de meeste scenes enkel onscherp. Om een voorbeeld te geven, stel je voor dat rechts in het beeld een hoofd op de voorgrond geframed is, waarbij je links de achtergrond ziet. De achtergrond toont dan aardig wat diepte (lees: out-of-focus), maar het hoofd is geheel scherp. Dat is natuurlijk niet bepaald positief. Ik heb weliswaar één moment kunnen ontdekken wanneer er daadwerkelijk iets het beeld uit raasde wanneer er een trein voorbij reed, zo het beeld uit! Dit was toch wel het kleine hoogtepunt en is gelijk een opsomming voor de 3D effecten van Days of Future Past.

Daarnaast kreeg ik erg veel last van vermoeide ogen, waarbij ik op een aantal momenten gedwongen was om mijn ogen dicht te doen. Dit is al een teken van slechte 3D. Voeg daar lichtelijke hoofdpijn aan toe en dan krijg je een film welke je beter niet in 3D kan kijken. Jammer genoeg wordt deze met uitzondering van enkele bioscopen alleen in 3D aangeboden. Je hebt dus niet echt de keuze om de nieuwste X-Men in 2D te zien.

X-Men: Days of Future Past

Geweldig!

X-Men: Days of Future Past is absoluut de moeite waard om te zien. Vooral fans van de franchise, waaronder ik, kunnen hun hart ophalen. Dit komt met name door alle referenties naar eerdere films en personages uit het Marvel universum. Mede dankzij de cast uit de oude trilogie zal dit ongetwijfeld tot een groot succes leiden. Dat er echter voor gekozen is om het nieuwste deel in de X-Men reeks in 3D te filmen, is dan weer erg jammer. Dit voegt bijna niets toe aan het geheel. Als je voorbij dat (enige) minpunt kijkt, is Days of Future Past een grote aanrader, zelfs voor mensen die geen fan zijn. Na het zien van dit spektakel, vraag ik mij nog enkel af: Waar was Stan Lee?