Recensie | White House Down (Fabian van der Starre)

“Ik zou willen dat de pen krachtiger is dan het zwaard.” Dit willen we allemaal. Geen oorlogen meer en vrede op aarde. Oorlogen spelen zich dan af op papier met een pen. Helaas is dit slechts een droom. Vechten met een pen is natuurlijk wel mogelijk, mits deze letterlijk als wapen gebruikt wordt. In White House Down wordt het zwaard dan ook (figuurlijk) veelvuldig gebruikt. Door middel van vernietigingen en een dosis humor staat deze blockbuster recht tegenover Olympus Has Fallen. Verslaat White House Down zijn variant?

Titel: White House Down
Regisseur: Ronald Emmerich
Scriptschrijver: James Vanderbilt
Hoofdrollen: Channing Tatum, Jamie Foxx, Maggie Gyllenhaal,Jason Clarke, Joey King, James Woods, Rachelle Lefevre, e.a.
Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 131 min
Release: Vanaf 12 september in de bioscoop

White House Down

Wanneer toegewijde vader John Cale (Channing Tatum) wordt afgewezen voor een baan bij de Secret Service, wilt hij dit niet tegen zijn dochter Emily (King) vertellen. Samen voegen ze zich bij een rondleiding door het Witte Huis wanneer een krachtige explosie massale chaos veroorzaakt. Al snel komt Cale er achter dat gewapende rebellen zijn dochter en de president (Foxx) gegijzeld hebben. Nieuws van deze aanval creëert paniek en angst bij het publiek. Cale realiseert zich dat het lot van zijn dochter, de Commander in Chief en het hele land op zijn schouders rust.

Sinds 9 maart 2013 is het voor het publiek niet meer mogelijk om een rondleiding te volgen in het Witte Huis. In White House Down komt echter wel zo een informatieve rondleiding aan bod. Door middel van de expositie door kleine Emily komt de kijker alles te weten van het Witte Huis, diens geschiedenis en leuke feitjes.

Das Arche Noah Prinzip

Regisseur Ronald Emmerich begon zijn carrière in Duitsland. In zijn jeugd wilde hij graag schilder worden, maar dit veranderde toen hij een opleiding tot regisseur ging volgen aan de filmschool in Munich. Hij maakte de film Das Arche Noah Prinzip, welke het film festival van Berlijn opende in 1984. Deze werd een groot succes en werd verkocht aan meer dan 20 landen. In de jaren die daarop volgden maakte Emmerich grote titels waaronder Independence Day, Stargate, The Day After Tomorrow en 2012. White House Down mag hij aan dit rijtje toptitels toevoegen als één van zijn grote successen.

Vanderbilt familie

Scenarioschrijver James Vanderbilt is lid van de ooit zeer rijke familie Vanderbilt uit New York. Na zijn afstuderen in 1998 startte zijn carrière als professioneel scenarioschrijver en brak hij in 2003 door met de film Basic. Recentelijk was zijn werk te bewonderen in The Amazing Spider-Man uit 2012. In White House Down is hetzelfde type script te herkennen, aan de vorm van de komische en heldhaftige teksten.

Actieheld Tatum

Na zijn korte rol in G.I. Joe Retaliation was ik erg sceptisch over Channing Tatum als actieheld. Gelukkig zet Tatum zijn rol neer met een flinke dosis humor en komt geloofwaardig over als vader. Hij laat zien dat hij van alle markten thuis is en deze film zal dan ook zeker menig vrouwelijke kijkers trekken. Dit heeft hij natuurlijk te danken aan Magic Mike, waar Tatum als stripper te zien was.

Stuntelige president

Om te beginnen: ik ben absoluut geen fan van Jamie Foxx. In Django Unchained acteerde hij belachelijk slecht en ik keek dan ook erg op tegen zijn prestaties in deze film. Dat gezegd hebbende, speelt Foxx deze rol veel beter dan verwacht. Wellicht dat dit komt omdat hij geen gek typetje kan spelen als POTUS (President of the United States). Hij doet goed zijn best als de (af en toe stuntelige) president. Mocht hij dit soort rollen in de toekomst vaker aannemen dan zou ik geneigd zijn om vaker naar zijn films te gaan.

One to watch

De grote verrassing is Joey King als Emily Cale. King is geen vreemde van het grote doek met een acteercarrière welke in 2008 begon met het inspreken van Katie in Horton Hears A Who! Vorig jaar was ze te bewonderen in The Dark Knight Rises als de jonge versie van Talia Al Ghul. De acteerprestatie die zij in White House Down neerzet is subliem. Sommigen zien haar als een irritant klein meisje, maar deze actrice speelt de rol alsof haar leven er vanaf hangt. Dit is een geweldige (jonge) actrice met een grote toekomst. Deze ga ik absoluut in de gaten houden.

Olympus Has Fallen

De vergelijking met Olympus Has Fallen is snel gemaakt, daar White House Down simpelweg een variatie hierop is. Hoe de rebellen het Witte Huis overnemen vergeleken met Olympus Has Fallen is een eitje. De aanval van het leger met militaire helikopters lijkt wel letterlijk over te zijn genomen en haalt natuurlijk vrij weinig uit. Misschien hadden de makers de pagina van het overgenomen scenario uit het script moeten laten. Een luchtaanval op het bezette Witte Huis gaat natuurlijk niet werken. Dat gezegd hebbende ziet het er ongelofelijk gaaf uit hoe deze aanval uitgevoerd wordt en de benadering is echt spectaculair.

Kan het niet laten

Sorry, maar de vergelijking blijf ik maken. White House Down is een leuker, grappiger, beter en uitgebreider dan Olympus Has Fallen. Dat wilde ik al vanaf de eerste alinea zeggen. Deze film is een rollercoaster ride vol met actie en pure vermaak wat de film tevens zeer geschikt maakt voor het IMAX formaat. White House Down heeft en onverwachts einde, met personages die een mysterieus einddoel hebben. Dankzij de acteerprestaties van Tatum en King ga ik deze film zeker nog een keer bekijken wanneer deze regulier in de bioscoop draait.