Recensie | Warcraft: The Beginning (Erik Jansen)

Warcraft: The Beginning is de langverwachte verfilming van het gelijknamige, populaire computerspel dat uitgebracht is door Blizzard Entertainment. Voorafgaand wil ik de fans van de game op het hart drukken om deze film te zien in de bioscoop, maar het is eigenlijk vanzelfsprekend dat de die-hard WoW-spelers de film zullen bekijken. Mijn bioscoopzaal zat in ieder geval al vol met liefhebbers. Er werden termen vooraf in de zaal geroepen die voor mij en andere oningewijden onbekend zijn. Het enige wat ik weet, is dat Warcraft een enorm verslavend spel is waar gamers met ontzettend veel plezier en passie dagen, maanden en zelfs jaren tijd aan besteden. Gameverfilmingen hebben echter wel een slechte reputatie. Het is algemeen bekend dat films gebaseerd op computerspellen nooit echt succesvol zijn geweest. Alleen van de Mortal Kombat film uit 1995 wordt er vaak gezegd dat dit de beste verfilming van een game tot nu toe is. Zal Warcraft: The Beginning daar dan eindelijk verandering in brengen?

Titel: Warcraft: The Beginning
Regisseur: Duncan Jones

Scenario: Duncan Jones, Charles Leavitt, Chris Metzen
Cast: Toby Kebbell, Travis Fimmel, Paula Patton, Ben Foster, Dominic Cooper, Ben Schnetzer, Daniel Wu, Robert Kazinsky, Clancy Brown, Ruth Negga, Anna Galvin, Callum Keith Rennie, Burkely Duffield, Ryan Robbins, Dean Redman
Speelduur: 123 min
Genre: Fantasy, Actie
Release: Vanaf 2 juni 2016 in de bioscoop

De orcs zijn strijdlustige wezens die veel waarde hechten aan de tradities van strijd en oorlog. Wanneer hun wereld stervende is, verenigt de magische orc Gul’dan (Daniel Wu) alle clans om het leger genaamd de Horde te vormen. Door middel van de duistere, magische kracht de Fel zullen zij door een portaal afreizen naar de wereld van de mensen genaamd Azeroth. De Fel wordt gevoed met de levenskracht van wezens en Gul’dan doodt hiervoor een aantal gevangenen om een kleine groep van orcs te kunnen sturen naar de andere wereld. Durotan (Toby Kebbell) is een chief van één van de clans die als eerste samen met zijn clan, zwangere vrouw Draka, vriend Orgrim Doomhammer en de mens-orc halfbloed Garona (Paula Patton) de oversteek maakt.

Warcraft The Beginning

In Azeroth maken we kennis met een aantal mensen in het rijk Stormwind. Wanneer ridder Lothar van de Alliance (Travis Fimmel) wordt gewaarschuwd door de jonge magiër Kadghar (Ben Schnetzer) over de opkomst van de duistere magische kracht, worden ze door Koning Wrynn (Dominic Cooper) naar de guardian gestuurd. Dit is de magiër Medivh (Ben Foster) die over het rijk waakt. Tijdens een veldslag met een kleine groep orcs en een aantal ridders, wordt de halfbloed Garona door de mensen gevangen genomen. Zij laat aan de mensen weten dat Durotan in het geheim wilt afspreken met de koning. Hij vertrouwt Gul’dan namelijk niet. Volgens Durotan is Gul’dan’s magie de oorzaak is van de stervende wereld die zij achter moesten laten. Durotan vreest dat Azeroth onder de magische kracht van de Fel hetzelfde lot te wachten staat.

De ontmoeting tussen Durotan’s clan en Koning Wrynn en zijn leger wordt echter opgemerkt door de aanhangers van Gul’dan. Durotan wordt beschuldigd van verraad. Ondertussen leert Kadghar dat de duistere magie ook vanuit Azeroth moet zijn gebruikt om het portaal van de orcs te openen. Het is een mysterie wie hier verantwoordelijk voor is geweest. Hoe zal het verraad van Durotan zich ontwikkelen onder de orcs en kunnen de verschillende rassen ooit gezamenlijk met elkaar de wereld delen? Iedereen moet zich in ieder geval klaar maken voor een strijd vol met magie en gevaar.

Warcraft The Beginning

De film is geregisseerd door Duncan Jones, zoon van de onlangs overleden zanger David Bowie en regisseur van de geweldige sciencefictionfilms Moon (2009) en Source Code (2011). Hij heeft zelf vaak laten weten dat hij een enorme fan is van de Warcraft game. Met dit in gedachte mogen we verwachten dat Jones zijn best probeert te doen om een succesvolle verfilming neer te zetten. Met de enorme achterban van fans hoeven Blizzard Entertainment en Universal Pictures in ieder geval niet bang te zijn dat het budget van ruim 160 miljoen dollar niet wordt terugverdiend. De film moet minimaal goed genoeg zijn als start van de filmfranchise en voor zowel de gamers als onbekenden van Warcraft goed in de smaak vallen.

Toen Duncan Jones als regisseur werd gestrikt voor de film, werd ik behoorlijk enthousiast. Echter bij het zien van de eerste trailers kwamen er wat twijfels. De CGI in de trailers waren namelijk niet helemaal overtuigend. Op het witte doek vervaagden die twijfels gelukkig. Alhoewel de orcs er in de daglichtscenes een beetje rubberig uitzien, wordt het visuele spektakel in de film prachtig gepresenteerd. De wereld van Warcraft wordt ontzettend kleurrijk getoond en het gebruik van motion capture zorgt ervoor dat de wezens op een natuurlijke manier bewegen. De live action beelden worden redelijk en overtuigend genoeg gecombineerd met de animaties.

Warcraft The Beginning recensie Erik Jansen

Het acteerwerk is vooral aan de kant van de orcs het best gedaan. Je leeft het meeste mee met de orc Durotan. Wat betreft aan de kant van de menselijke acteurs kan je je misschien afvragen of Dominic Cooper en Ben Foster als jonge koning en magiër wel geschikt zijn. Ze doen hun best hoor, maar je verwacht eigenlijk wat oudere en wijzere gezichten bij soortgelijke rollen. De cast is alleen ontzettend groot waardoor je wellicht af en toe verdwaald kan raken in de diverse personages. De film slaagt er echter niet succesvol in om de emotie over te brengen, maar de actie en de magie zorgt voor de nodige compensatie.

Voor onbekenden van de game is het even wennen aan de uiteenlopende termen die voor de liefhebbers van Warcraft algemeen bekend zijn. Ik vraag mij af in hoeverre de film rekening houdt met het verhaallijn van de game, maar als film valt het redelijk te begrijpen. Mocht het dan toch afwijken van de Warcraft lore, hoop ik dat de film alsnog goed wordt ontvangen door de fans. Het plot is dan ook niet zo moeilijk en reuze origineel, maar als eerste film van een mogelijke franchise is er voldoende verteld om op voort te borduren. Of de gamers het verhaal kunnen waarderen is voor mij dan nog een vraag, maar als verfilming van een game is Warcraft: The Beginning eindelijk een stap de goede richting op.