Recensie | Trolls (Erik Jansen)

De trollen zijn de meest vrolijke wezentjes die je je maar kan bedenken. Ze zijn kleurrijk, hebben lange haren en het liefst zingen, dansen en knuffelen ze de hele dag. De bergens kunnen niet zingen en dansen en zijn daarom de meest ongelukkige wezens. Ze denken echter dat als zij trollen eten, ze gelukkig kunnen zijn. Trolkoning Peppy heeft zijn volk jaren geleden van hun culinaire ondergang gered en wonen nu diep in het bos, ver van de hongerige magen van de bergens. Lees hier de recensie voor Trolls door Erik Jansen.

Titel: Trolls
Regie: Mike Mitchell, Walt Dohrn
Scenario: Jonathan Aibel, Glenn Berger
Cast: Anna Kendrick, Justin Timberlake, Zooey Deschanel, Russell Brand, James Corden, Gwen Stefani, Christopher Mintz-Plasse
Genre: Animatie, kinderfilm
Speelduur: 92 minuten
Release: 12 oktober 2016

Prinses Poppy wilt een groot feest organiseren ter ere van hun ontsnapping al die jaren geleden. Er is echter een trol genaamd Branch (Knoest in de Nederlandse versie), die zich niet bezig houdt met zingen, dansen en knuffelen. Hij is liever op zichzelf en vooral niet vrolijk. Daarnaast heeft hij een bunker waar hij voedsel verzamelt en zich voorbereid voor een aanval van de bergens. Hij wil dan ook niet naar het grote feest komen, want hij is bang dat het de aandacht trekt van de ongelukkige, hongerige wezens.

Branch’s grootste angst wordt werkelijkheid wanneer de bergen Chef het dorp door het lawaai van het feest ontdekt. Ze ontvoerd een aantal trollen om terug te kunnen naar het koninkrijk van de bergens. Ze was namelijk jaren geleden als oorzaak van de ontsnapping van de trollen verbannen, maar ze ziet nu kans om wraak te nemen. De bergenkoning Gristle had namelijk nog nooit een trol gegeten en heeft tot nu toe nog nooit blijdschap kunnen ervaren. Chef beloofd de koning meer trollen te vangen en neemt de leiding over het dienstmeisje Bridget. Zij moet de potten en pannen schoonmaken voor het feest waarbij de jonge bergenkoning Gristle zijn eerste trol zal gaan eten. Wat niemand weet is dat Bridget in het geheim verliefd is op de jonge koning.

56081615_80943_still_6_s-high In het trollendrop is er enorme paniek na de ontvoering van hun vrienden. Prinses Poppy weet nu dat Branch altijd gelijk heeft gehad en vraagt hem of hij haar wil helpen hun ontvoerde vrienden te bevrijden. Branch is immers voorbereid voor zulke situaties, maar het boeit hem eigenlijk niet dat een aantal medetrollen ontvoerd zijn. Poppy verzint echter een list waardoor Branch toch besluit haar te helpen.

Ken je die speelgoedpoppetjes van vroeger nog met die grote ogen en gekleurde lange haren? Daar is de film Trolls op gebaseerd. Zo kleurrijk dat de speelgoedfiguurtjes zijn, zo is deze film ook. Waarbij The Lego Movie de illusie gaf dat het hierbij ging om stop-motion plasticpoppetjes, heeft Trolls dat waarbij het lijkt alsof de hele wereld van textiel is gemaakt. Het ziet er daarom echt fantastisch uit. Een feest om naar te kijken en om naar te luisteren.

Niet alleen is het een visueel leuke animatiefilm, het is ook een leuk en aandoenlijk kinderverhaal met veel muziek. We horen bekende, hedendaagse popmuziek, maar voor de ouders zijn er ook wat oude hits in de film verwerkt. Daarnaast horen we een aantal liedjes die speciaal voor de film zijn gemaakt. De grappen die gemaakt worden zijn leuk voor jong en oud en voor iedereen begrijpelijk. Het plot is wellicht wel een beetje simpel en cliché, maar toch zitten er een aantal verassingen in die ervoor zorgen dat er niet absolute goed kamp versus kwaad kamp onder de twee soorten wezens is.56081615_82282_still_18_s-high

Prinses Poppy en Branch zijn de twee hoofdrolspelers en worden door Anna Kendrick en Justin Timberlake vertolkt. Qua zang horen we veel van Kendrick en tegen onze verwachting in horen we de populaire zanger pas later in de film zingen. Dit is natuurlijk expres voor het verhaal gedaan. Overigens doet Justin Timberlake het voortreffelijk als stemacteur. De chemie tussen de twee is ontzettend leuk. Poppy is heel druk en energiek terwijl Branch juist terughoudend is en geïrriteerd raakt door zijn te blije medewezentjes. Dat bots soms op lachwekkende wijze tussen de twee. Daarnaast hebben nog een aantal andere bekende acteurs en muzikanten een stemrol in de film.

We maken ons soms druk dat films zijn gebaseerd op games, oude tekenfilms of speelgoed. Toen we vooraf hoorden dat er een op lego gebaseerde film zou uitkomen, hadden we niet kunnen weten hoe ontzettend goed dit zou worden. Wellicht dat de trolpoppetjes nu een beetje vergeten zijn, maar wederom zien we weer een leuke kinderfilm die een leuk verhaal heeft kunnen maken van wat simpel speelgoed. Trolls is daarmee een grappige, muzikale animatiefilm en biedt plezier voor de kleintjes onder ons en de ouders die mee mogen gaan naar de bioscoop.