Recensie | Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martijn Pijnenburg)

Regisseur: Martin McDonagh
Scenario: Martin McDonagh
Cast: Frances McDormand, Woody Harrelson, Caleb Landry Jones, Sam Rockwell, Lucas Hedges, Peter Dinklage
Speelduur: 115 minuten
Genre: Drama, komedie
Release: 2017

Het massaal geprezen Three Billboards Outside Ebbing, Missouri greep vorig jaar net naast de Oscar voor beste film en Guillermo del Toro’s The Shape of Water ging er met de prijs vandoor. Desondanks had ik het ook zeer terecht gevonden als Three Billboards had gewonnen. Sterker nog, ik vind eigenlijk dat iedere filmliefhebber deze eens zou moeten zien. Waarom? Dat lees je in deze recensie.

Allereerst moet ik zeggen dat ik zonder verwachtingen de film inging en aangenaam verrast was. Ik wist nauwelijks waar het over ging, maar had wel goede verhalen gehoord. Ondanks dat ik niet verwacht dat een beetje voorkennis de filmervaring zal verpesten geef ik jou als lezer hierbij ook de kans om er fris in te gaan. Het is dus verder lezen op eigen risico.

Recensie Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Ergens net buiten het fictieve plaatsje Ebbing staan drie billboards waar al jaren niks mee gedaan wordt. Totdat de tegendraadse Mildred Hayes (Frances McDormand) ze ineens huurt om er een boodschap op te plaatsen. Het betreft een sneer naar Sheriff Willoughby (Woody Harrelson), die volgens Mildred te weinig heeft gedaan om de moordenaar en verkrachter van haar dochter op te sporen. Aangezien Willoughby bij andere mensen echter zeer geliefd is wordt dit niet op prijs gesteld door de lokale bevolking. Een strijd tussen Mildred en de rest van Ebbing begint…

Het thema achter Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (wraak vanwege een vermoord kind) is misschien niet heel nieuw, maar de uitwerking is vrij bijzonder. De film focust zich nauwelijks op de zaak zelf, maar meer op nabestaande Mildred en hoe ze met de situatie omgaat. Ook de mensen om haar heen komen uitgebreid aan bod. Dit alles loopt soms uit op bizarre situaties, waardoor de film sterk aanvoelt als een zwarte komedie. Ik heb in ieder geval veel kunnen lachen.

Recensie Three Billboards Outside Ebbing, Missouri filmhoek

Een ander leuk aspect van Three Billboards is dat de film niet zwart-wit is. Francis mag dan wel duidelijk het “slachtoffer’” zijn, ze is lang niet altijd even sympathiek. Daar komt bij dat je voor sommige van haar ‘’tegenstanders’’ echter wel begrip voelt. Dit houdt de film fris maar geeft tegelijkertijd ook stof om over na te denken.

Uiteraard draagt het sterke acteerwerk bij aan de filmervaring. Met name dat van Frances McDormand, die het hoofdpersonage uitstekend vertolkt. Toch doet ook de rest van de cast het bijzonder goed, met name Woody Harrelson en Sam Rockwell, die een Oscar won vanwege zijn bijrol. Een andere noemenswaardige bijrol was die van Peter Dinklage. Ik vroeg me alleen wel af of het net zo leuk was geweest als hij niet bekend was van Game of ThronesThree Billboards Outside Ebbing, Missouri is een film die zowel grappig, bizar, meeslepend als vertederend is. Een echte must-see voor iedere filmliefhebber.

★★★★★

Deel jij dezelfde mening over Three Billboards Outside Ebbing, Missouri als Martijn? Of heb je juist een hele andere mening? Laat het ons weten in de comments!