Recensie | The Wolf of Wall Street (Fabian van der Starre)

“Geen tip, maar recept.” Soms raden mensen je een film aan; een filmtip. Sommige van deze tips zoals de recentelijke The Hobbit: The Desolation of Smaug duren erg lang, maar zijn toch de moeite waard. Net als de ‘lange’ The Wolf of Wall Street. Deze film is echter geen tip per se, maar een ‘recept’. Om een gerecht te maken heb je een recept nodig bestaande uit de verschillende ingrediënten. Bevat het The Wolf of Wall Street – recept wel alle juiste ingrediënten om deze film tot een succes te maken? laten we eens kijken van welke ingrediënten gebruik is gemaakt.

Titel: The Wolf of Wall Street
Regisseur: Martin Scorsese
Scenario: Terence Winter
Cast: Leonardo DiCaprio, Margot Robbie, Jonah Hill, Matthew McConaughey, Jon Bernthal, Jon Favreau, Kyle Chandler, Joanna Lumley, Cristin Milioti, Rob Reiner
Speelduur: 180 minuten
Genre: Biografie, Komedie, Misdaad
Release: vanaf 9 januari 2014 te zien in de bioscoop

Ingrediënt één: Biografie

In deze biografie vertelt vroegere effectenmakelaar Jordan Belfort over hoe hij eind jaren ’80 grootschalig fraude heeft gepleegd op Wall Street. Op 26 jarige leeftijd wordt hij multimiljonair en raakt verslaafd aan drank, drugs en seks. Dit is een echter stereotype. Samen met meubelhandelaar Danny Porush geven ze extreem veel geld uit om hun levensstijl te onderhouden. Deze excessieve stijl zit vol drugs en feesten. Uiteindelijk wordt hij aangeklaagd tegen fraude en Belfort ziet zijn carrière ten onder gaan.

Ingrediënt twee: Legendarische regisseur

Legende Martin Scorsese (Gangs of New York) laat zien hoe je ontzettend veel lol kan hebben terwijl je werkt en geld verdiend. Dit straalt de film dan ook uit en visueel is het perfect neergezet. Opvallend is dat Scorsese het woord fuck 506 keer in één film gebruikt zonder dat dit opvalt. De grote fout van de studio is om Matthew McConaughey groot uit te beelden in de marketing, terwijl deze slechts een erg kleine rol heeft. Dat valt dan weer onder de categorie misleidend, wat bij mij in het verkeerde keelgat schoot.

Ingrediënt drie: Scenarist met voorkennis

Scenarist Terence Winter (Boardwalk Empire) is een geschikt keuze voor een film als hier besproken. Toen hij rechten studeerde in de jaren ’80 werkte hij parttime als juridisch medewerker bij een aandelenhandel. Hij weet de achtergrondinformatie te gebruiken bij het schrijven van deze film en creëert slimme en komische dialogen. In het script wordt veelvuldig gebruik gemaakt van grof taalgebruik. Had ik al gezegd dat het woord fuck 506 keer gebruikt wordt? De erg lange speelduur voelt helemaal niet lang aan. Je wordt extreem veel vermaakt waardoor het voelt alsof de tijd vliegt.

Recensie | The Wolf of Wall Street (Fabian van der Starre) 2

Ingrediënt drie: Levende wolf

Leonardo DiCaprio (Titanic) is één van die acteurs die niet ouder lijkt te worden. Samen met Keanu Reeves lijkt hij de fontein van de jeugd gevonden te hebben. Zo ook in de rol van Wolf Jordan Belfort waarin hij tevens een andere kant van zijn acteerkunsten laat zien. dit in tegenstelling tot acteurs die regelmatig gebruik maken van ‘trucjes’ en elke rol precies hetzelfde spelen. Daarnaast straalt DiCaprio extreem veel energie uit, vooral in de scenes waarin hij het verhaal vertelt aan de kijker door middel van zijn gedachten. Deze hoor je tijdens meerdere scenes. Concluderend kan gezegd worden dat DiCaprio geweldig speelt als meervoudig verslaafde en geen enkele acteur had dit beter kunnen doen.

Gooi alle ingrediënten in een pan en je krijgt:

Een gekkenhuis. Dat is precies wat The Wolf of Wall Street is. Weliswaar een erg geslaagd gekkenhuis vol met humor en energie. Deze epos verveelt geen moment. Inderdaad. Ik noemde deze film een epos! DiCaprio zit in vrijwel elke scene, wat geforceerd zou kunnen aanvoelen. Hij bewijst echter daarmee dat hij wederom een grote rol op zijn schouders kan dragen en kwaliteit kan afleveren. Ondanks foute keuze om McConaughey geen grotere rol te geven, is de film erg geslaagd. Dit is een recept .. Nee, om er nog een schepje bovenop te gooien: Dit is een levensbehoefte voor elke bioscoopganger!