Recensie | The Nice Guys (Erik Jansen)

The Nice Guys is de nieuwe buddy cop actiekomedie van regisseur Shane Black, die eerder Kiss Kiss Bang Bang en Iron Man 3 heeft geregisseerd. Daarvoor schreef hij het scenario voor o.a. de Lethal Weapon films en Last Action Hero. In Black’s nieuwe film spelen in de hoofdrollen Russel Crowe als de in te huren vuist Jackson Healy, Ryan Gosling als privédetective Holland March en Angouroe Rice als dochter Holly March. Daarnaast speelt Margaret Qualley als Amelia Kutner en zien we Kim Basinger als haar moeder Judith Kutner. Lees hier de recensie van The Nice Guys door Erik Jansen.

Titel: The Nice Guys
Regisseur: Shane Black
CastRyan Gosling, Russell Crowe, Kim Basinger, Rachele Brooke Smith, Ty Simpkins
Genre: Actie, Comedy, Misdaad
Speelduur: 116 minuten
Release: 19 mei 2016

De film speelt zich af in Los Angeles, 1977. Privédetective March is door de oma van Amelia ingehuurd om haar kleindochter te vinden. March is een alleenstaande vader, die niet de meest uitdagende detective opdrachten krijgt. Hij probeert een zaak zolang mogelijk te rekken, zodat hij er meer geld voor kan vragen. Dan staat Jackson Healy op zijn stoep, die hem een flink pak slaag verkoopt en zijn arm breekt. Healy wordt namelijk voor een lage prijs door mensen als zware jongen ingehuurd en kreeg de opdracht van Amelia om March’s zoektocht naar haar te stoppen. Wanneer Healy terugkeert naar zijn huis, wordt hij opgewacht door twee criminelen. Ook zij zijn op zoek naar Amelia.

Healy vindt March weer en betaalt hem om zijn zoektocht naar Amelia weer opnieuw te beginnen. Hij vreest namelijk dat de criminelen haar zullen vinden en vermoorden. Samen met March’s dochter Holly, die als verstekeling in het speurwerk meegaat, gaan ze op zoek. Het blijkt dat Amelia zich bezig hield met een pornografische film, waarvan diverse medewerkers evenals pornoactrice Misty Mountains inmiddels al vermoord zijn. Tijdens het avontuur van het drietal ontdekken ze een samenzwering achter de verdwijning van Amelia en de vermoorde crewleden van de film. Schuilt er meer achter de desbetreffende pornofilm en zullen Healy, March en Holly erin slagen het mysterie achter de verdwijning te ontrafelen?

TheNiceGuysStill

Alhoewel Shane Black’s Iron Man 3 goed is ontvangen, waren er een aantal kijkers die deze film een teleurstelling vonden. Gelukkig weet Black in het geval van The Nice Guys iedereen te overtuigen met zijn originele verhaal. Het is een geweldige en grappige actiekomedie die uitstekend de setting van de jaren ‘70 weet weer te geven. De actie wordt naadloos gecombineerd met de komedie en de manier waarop het verhaal gefilmd is, zorgt ervoor dat de film ook echt aanvoelt als een jaren ’70 film die op de één of andere manier in 2016 is opgedoken. Warner Brothers heeft ook een retro trailer uitgebracht, die je zeker ook even moet bekijken. Het is alleen jammer dat ze deze stijl niet hebben toegepast in alle algemene bioscooptrailers van de film.

De echte kracht achter de film zit vooral achter de chemie tussen Russel Crowe, Ryan Gosling en de 15 jarige Angouroe Rice. De komedie die door het drietal wordt neergezet is ontzettend grappig, energiek en tegelijkertijd serieus in de lijn van het verhaal. Beide heren hebben mij wat dat betreft enorm verrast, omdat we ze normaal gesproken in serieuzere rollen zien. Net zoals in Black’s Lethal Weapon weet hij twee karakters neer te zetten die elkaar perfect aanvullen en strak op elkaar inspelen. Daarnaast speelt Angouroe Rice haar rol als de bijdehante dochter zeer overtuigend en maakt ze het drietal op een perfecte wijze compleet. Het zal mij dan ook niet verbazen haar in de toekomst vaker terug te zien op het witte doek.

Uiteindelijk is het een ontzettend leuke actiekomedie die ons doet herinneren dat dit soort films ook vandaag de dag nog uitstekend werken. De grappen zijn scherp en ongetwijfeld zal je tijdens de film vaak genoeg op de grond liggen van het lachen. Er is ook ruimte voor een eventuele sequel en persoonlijk zou ik een tweede deel dan ook met open armen ontvangen. Een bezoek aan The Nice Guys is daarom absoluut het geld waard en zal jou en je vrienden je een geweldige tijd geven in de bioscoop!