Recensie | The Heat (Fabian van der Starre)

“Hittegolf aan hilarische scenes.” Wat krijg je als je keurige Sandra Bullock en grove Melissa McCarthy samen in een film gooit? Inderdaad! Een hittegolf aan hilarische scenes. Er is dan ook geen enkel moment tijdens The Heat waar de glimlach op mijn gezicht verdwijnt. De ene na de andere lachwekkende situatie waar ze samen in belanden kan niet anders dan op de lachspieren werken. Dankzij een vriend, die een vrijkaartje had gewonnen, kreeg ik de gelegenheid om de film twee weken voor de officiële release te zien.

Film: The Heat
Regisseur: Paul Feig
Cast: Sandra Bullock, Melissa McCarthy, Demian Bichir, Marlon Wayans
Schrijver: Katie Dippold
Speelduur: 117 minuten
Release: Vanaf 1 augustus in de bioscoop

FBI vs. Boston PD

De keurige, maar arrogante FBI agent Ashburn maakt kans op promotie. Wilt ze hier op kans maken, moet ze eerst drugsdealer Larkin in Boston oppakken. Echter moet ze noodgedwongen samenwerken met de grove rechercheur Mullins van de Boston politie. Ashburn’s aankomst is al hilarisch. Mullins zoekt een plekje bij het politiebureau om haar auto te parkeren, om voorgedrongen te worden door Ashburn, die doodleuk haar hand opsteekt om Mullins te bedanken voor de plek. Dit is slechts een milde vorm van de humor die in de film verwerkt zit. De zoektocht naar Larkin wordt (gelukkig) overschaduwd door de relatie tussen de FBI- en politieagent. Dit is dan ook precies wat The Heat zijn kracht geeft.

Good cop, bad cop

Net als in Bridesmaids speelt McCarthy haar grove zelf, waar ze zo populair mee geworden is. Zo heeft Mullins als ondervragingstechniek om bijvoorbeeld scheldend een stoel tegen de gearresteerde te gooien, terwijl Mullins als kalme wijsneus allerlei vragen stelt. De groffe grappen/taalgebruik is dan ook zeker een pluspunt wat het extra grappig maakt.

Recensie The Heat

Eervolle vermeldingen

Een aantal acteurs welke een kleine rol spelen zijn een prettige verrassing. Tony ‘Buster’ Hale, bekend uit de televisieserie Arrested Development, komt in een ongemakkelijke situatie terecht. Hierin kan hij, hoe kort zijn scene ook is, zijn talenten goed naar voren brengt. Taran Killam is in 2010 bekend geworden met Saturday Night Live en speelt een DEA (Drugs Enforcement Administration) agent, waar zijn verschillende typetjes veel beter hadden kunnen worden gebruikt. Dan Bakkedahl is albino DEA agent Craig. Om zijn verschijning alleen al ligt de gehele zaal vlak van het lachen. Zelfs Andy ‘The Office’ Buckley maakt een cameo.

Pareltje

Regisseur Paul Feig heeft hier weer een pareltje (zeg maar grote parel) van een film neergezet. Lang heb ik niet zo hard moeten lachen om een (niet geanimeerde) film. De locked & loaded rockende soundtrack past tevens goed thuis in het genre. De twee actrices, die elkaar voor de opnames nog niet persoonlijk kenden, zijn aan elkaar gewaagd. Volgens Paul zijn ze nu onafscheidelijk. Van begin tot eind buik-/kaakpijn van het lachen. Dat is precies wat deze komedie voor elkaar krijgt.