Recensie | The BFG (Erik Jansen)

The BFG (De GVR) is het verhaal over Sophie en haar vriend de Grote Vriendelijke Reus (GVR), gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Roald Dahl. Als kind ben ik opgegroeid met de boeken van Dahl en heb de tekenfilm, die in 1989, verscheen talloze keren gezien tot de videoband ermee ophield. Toen ik hoorde dat niemand minder dan de enige echte regisseur Steven Spielberg een live-action film wilde maken, werd ik ontzettend enthousiast. Nu is dan eindelijk de film in de bioscoop met Mark Rylance in de rol van de Vriendelijke Reus en Ruby Barnhill als het weesmeisje Sophie. Lees hier de recensie van Steven Spielberg’s The BFG door Erik Jansen.

Titel: De GVR (The BFG)
Regisseur: Steven Spielberg
Scenario: Melissa Mathison
Cast: Mark Rylance, Ruby Barnhill,Penelope Wilton, Jemaine Clement, Rebecca Hall, Rafe Spall, Bill Hader, Michael David Adamthwaite, Daniel Bacon, Chris Gibbs, Adam Godley, Jonathan Holmes, Paul Moniz de Sa, Ólafur Ólafsson, Marilyn Norry, Chris Shields, Matt Frewer
Genre: Avontuur, Fantasy
Speelduur: 117 minuten
Release: 20 juli 2016

Sophie heeft moeite met slapen en sluipt in de nacht door het weeshuis waar ze woont. Het is drie uur ’s nachts wanneer ze iets op straat hoort. Als ze door het raam kijkt staat ze oog in oog met een reusachtige gedaante. Snel rent Sophie terug naar haar bed en duikt onder de lakens, maar dan grijpt een enorme hand haar met laken en al en wordt ze meegenomen naar Reuzenland.

Ze is bang dat ze opgegeten wordt, maar de reus blijkt een vegetarische, vriendelijke reus te zijn die het zijn werk heeft gemaakt de mensen op aarde prachtige dromen te geven. De twee worden vrienden en de GVR neemt Sophie mee om op dromen te jagen die hij voor zijn werk verzameld. Sophie’s leven dreigt echter in gevaar te lopen wanneer de negen andere, nog grotere en wél-mens-etende reuzen ontdekken dat de GVR een nieuw zalig hapje als kameraad in huis heeft genomen.

Omdat de GVR kleiner is en geen mensen eet, wordt hij door de negen reuzen gepest. Sophie kan niet begrijpen waarom hij dit toelaat. Daarnaast reizen de negen reuzen van tijd tot tijd naar de mensenwereld om hun honger te stillen. Dit is natuurlijk vreselijk! Zal het de twee vrienden lukken een plan te bedenken om de negen reuzen tegen te houden?

43008932_80070_Still_5_s-high

Met het boek en de tekenfilm nog verrassend goed in mijn geheugen, is er behoorlijk wat materiaal om de film mee te vergelijken. Laten we maar meteen vaststellen dat de film onder de vleugel van Spielberg in goede handen is en er fantastisch uitziet. De computer animatie ziet er spectaculair uit, zoals je in een film van de grote regisseur mag verwachten. Ook de motion capture met betrekking tot de reuzen ziet er realistisch uit. In sommige gevallen moest ik echt goed kijken of bepaalde shots wel of niet volledig in sets waren gebouwd en met CGI was verrijkt en dat is absoluut een pluspunt.

Het acteerwerk is ook van ontzettend reusachtig niveau. Mark Rylance won dit jaar nog een Oscar voor zijn rol in Spielberg’s Bridge of Spies en zet in de GVR een geweldige performance neer als de slecht sprekende vriendelijke reus. Dat Spielberg een oog heeft voor kindacteurs blijkt ook weer in de keuze van Ruby Barnhill die de rol van Sophie ontzettend goed neerzet.

Het verhaal is ook met recht op het grote doek neergezet. Ik miste dan wel de liedjes uit de tekenfilm, maar dat is enkel een klein detail waar nieuwkomers van het verhaal niets van weten. Normaal gesproken ben ik geen fan van goedkope scheet-grappen, maar omdat ik het boek ken wist ik dat ze erin zouden zitten. Er is één scene met scheet-grappen die overigens ontzettend hilarisch is gedaan.

Al met al is er niks negatiefs aan The BFG op te merken. Helaas is de concurrentie deze zomer ontzettend groot. Alleen in de week dat de film uitkomt moet het opboksen tegen o.a. Star Trek Beyond, Finding Dory, Ice Age: Collision Course en vele anderen. Ondanks dat de trailers er goed uitzagen en we in een aantal bioscopen een introductie voorafgaand aan de hoofdfilm zagen van Spielberg en Barnhill, staat op de één of andere manier de film niet bovenaan de lijst voor must see bioscoopfilms. Dat is ontzettend jammer, want The BFG is een geweldige familiefilm. Weliswaar niet ontzettend ontroerend, maar absoluut een reusachtig avontuur dat een bioscoopbezoek met het hele gezin waard is.