Recensie | The Babymakers (Fabian van der Starre)

“Krankzinnigste wat een man ooit voor zijn vrouw gedaan heeft.”

Beginnen met een quote is toch iets wat ik zover mijn eigen gemaakt heb. Bij elke film die ik bezoek valt het op dat één zin uit de film, gelijk het hele verhaal opsomt. Vooral het woordje ‘krankzinnig’ klopt helemaal. Alhoewel er wordt gezegd dat dit ‘the coolest thing anyone has any man has ever done for his wife’ is in de film zelf, zou ik het niet bepaald cool noemen, eerder krankzinnig. Bravo voor degenen die de tekst vertaald hebben, want krankzinnig is het zeker.

Film: The Babymakers
Regisseur: Jay Chandrasekhar
Cast: Paul Schneider, Olivia Munn, Jay Chandrasekhar, Kevin Harrisnan, Nat Faxon
Schrijvers: Peter Gaulke, Gerry Swallow
Release: 27 juni 2013

Babymakers

In The Babymakers proberen Tommy (Paul Schneider) en Audrey (Olivia Munn) zwanger te worden, maar het wil niet lukken. Als ze er achter komen dat Tommy degene is met de problemen, gaat hij samen met zijn vrienden een plan smeden om zijn gedoneerde zaad terug te halen. Hiervoor roepen ze de hulp in van een oud-lid van de Indiase maffia. Audrey wordt erg op de achtergrond gehouden en Olivia Munn lijkt er ook meer in te zitten om mensen naar de bioscoop te trekken, dan daadwerkelijk een grote rol te spelen. Het draait meer om Tommy die, hoe dan ook, zijn vrouw zwanger wilt maken.

Ron Jon

Naarmate de film vordert, zijn er goede pogingen om grappig te zijn, maar blijft constant in de categorie: ‘flauwe grappen’ vallen. Het wordt aanzienlijk grappiger wanneer Indiër Ron Jon er bij komt. De stereotypes hiervan worden veelvuldig gebruikt wat ik als positief heb ervaren. Zonder deze toegevoegde waarde was de film veel minder leuk geweest. Eén van de komische elementen, welke aan het begin van de film voorkomt, vergeet je compleet wanneer Ron Jon zijn entree maakt. Dit komt echter later keihard terug. Ik moet echter wel zeggen dat wanneer het slotstuk begint, waar veel onverwachte komische elementen in verwerkt zijn, ik voor het eerst in de film en opeens wel hard om moet lachen.

Recensie The Babymakers

Parks & Rec

Zelf ben ik groot fan van de tv-serie Parks & Recreation, waar Paul Schneider in de eerste 2 seizoenen in heeft gespeeld. Tevens speelde hij een rol in Bright Star uit 2003, waar hij een prijs won voor ‘Beste Mannelijke Bijrol’ van de National Society of Film Critics. Dat zijn de enige plekken waar hij bekend van is. Andere titels die hij op zijn naam heeft staan, zijn niet erg memorabel, buiten Water For Elephants om, waar hij een erg kleine rol in speelde.

Jayanth Jambulingam “Jay” Chandrasekhar

Degene die Indiase maffioos Ron Jon speelt is de regisseur, Jay Chandrasekhar. Zelf geboren in Amerika, met ouders van Indiase herkomst, is Jay vooral bekend van Broken Lizard. De groep van vijf Amerikaanse komieken schrijft, regisseert en acteert in hun eigen films, geen van welke mij persoonlijk aanspreken. De flauwe humor in The Babymakers kun je vergelijken met de trailer van Super Troopers, één van bekende werken van Broken Lizard uit 2001. Nog een voorbeeld van flauwe humor: Nu je weet dat Jay’s ouders van Indiase herkomst zijn, probeer maar eens zijn volledige naam nogmaals te lezen met een Indiaas accent.

Oordeel

The Babymakers is echt een film welke je alleen in de bioscoop gaat kijken als je van flauwe grappen en stereotypes houdt. Soms lees ik wel eens over films die volledig de grond in geboord worden door recensenten en oordeel ik nog altijd het liefst zelf. Helaas hadden ze dit keer gelijk. Zelf vond ik het leuk om een keer te zien, maar had ik van te voren geweten dat het zulke flauwe grappen waren, had ik hem liever thuis gekeken, met de mogelijkheid om op de stop knop te drukken.