Recensie | Terminator Genisys (Dennis van Elten)

He is back! Met o.a. Arnold Schwarzenegger, Emilia Clarke, Jai Courtney, Jason Clarke, J.K. Simmons, Byung-Hun Lee en Matt Smith. In Terminator Genisys stuurt John Connor (Jason Clarke), de leider van het menselijk verzet, Sergeant Kyle Reese (Jai Courtney) terug naar 1984 om Sarah Connor (Emilia Clarke) te beschermen en de toekomst veilig te stellen. Door een onverwachte gebeurtenis komt Sergeant Reese ineens terecht in een nieuwe, onbekende versie van het verleden. Hier vindt hij nieuwe bondgenoten, waaronder The Guardian (Arnold Schwarzenegger). Wanneer hij oog in oog komt te staan met levensgevaarlijke vijanden krijgt hij een onverwachte missie: het resetten van de toekomst. Lees hieronder de recensie van de film Terminator Genisys door Dennis van Elten.

Titel: Terminator Genisys
Regisseur: Alan Taylor
Scenario: Laeta Kalogridis, Patrick Lussier
Cast: Arnold Schwarzenegger, Jason Clarke, Emilia Clarke, Jai Courtney, J. K. Simmons, Matt Smith, Byung-Hun Lee
Speelduur: 126 minuten
Genre: SF, Actie
Release: 22 juni 2015

Recensie Terminator Genisys

We leven in een tijd waarin er iedere maand een remake of reboot in de bioscoop te zien is. De nieuwste film wordt vaak bezocht door iemand die met het origineel in het hoofd zit of een liefhebber is van de franchise. Een zo’n film is Terminator Genisys, welke deel uit maakt van de populaire Terminator-franchise. Terminator Genisys kan gezien worden als een reboot. Het nadeel van een remake of reboot is dat er hoge verwachtingen zijn nog voordat de film uit is.

Terminator Genisys is voor mij niet echt een reboot maar wel een nieuw begin van de franchise. De filmt combineert het beste uit de eerste twee delen van Terminator, maar na een paar minuten neemt de film een onverwachte bocht. Het geeft de kijker geen moment van verveling. De acteurs die er voor mij uitspringen zijn toch wel Emilia Clarke (Game of Thrones) en Arnold Schwarzenegger. Dit wil niet zeggen dat de andere acteurs slecht zijn, maar vond hun acteerwerk minder overtuigend. Het was een hele bijzondere ervaring om Matt Smith (in de credits Matthew Smith) in een andere rol dan de Doctor in Doctor Who te zien.

terminator_genisys_02036059_st_4_s-high

Franchise blijft ondanks tegenslagen toch overeind

In het begin is het net of je naar de eerste Terminator zit te kijken. Sommige scenes uit de originele film zijn met zoveel respect en precisie nagemaakt dat het mooi in het geheel past. De andere acteurs verraden dat het een andere film is, net als het proloog dat het verhaal over Judgment Day verteld. Met Terminator Genisys heeft de franchise een nieuwe schop onder zijn hol gekregen na de teleurstellingen Terminator 3 – Rise of the Machines en Terminator Salvation. De mensen die twijfelde of Arnold nog steeds de Terminator kon spelen op zijn leeftijd is het antwoord een volmondige ja. Hij weet de rol op te pakken waarmee hij al die jaren geleden bekend werd. Hij weet de T800 ook als karakter meer uit te diepen met bepaalde blikken en opmerkingen. Weet dat hij in de eerste film ongeveer 10 regels tekst had, dus ook veel met zijn fysiek moest doen. Ondanks dat heel veel actiescènes en plotlijnen al verraden waren in de trailer blijft het verhaal als een huis overeind staan.

Terminator Genisys is een achtbaan tot de laatste scene vol actie en spanning. De film is respectvol naar zijn voorgangers en weet hopelijk een nieuwe generatie Terminator fans aan zich te binden en critici de mond te snoeren. In mijn achterhoofd hoor ik Arnie al roepen, I’ll be back. Get to the cinema now!!!

Dennis van Elten