Recensie | Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows (Erik Jansen)

Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows is het tweede deel van de reboot franchise, waarvan het eerste deel in 2014 in de bioscoop verscheen. Noel Fisher, Jeremy Howard, Pete Ploszek en Alan Ritchson keren weer terug als onze groene schildpadvrienden Michelangelo, Donatello, Leonardo en Raphael. Megan Fox keert terug als reporter April O’Neil, Will Arnett als Vernon Fenwick en Tony Shalhoub als de stem van Splinter. Nieuw in dit deel zijn Brian Tee als Shredder, Arrow’s Stephen Amell als Casey Jones, Tyler Perry als Baxter Stockman, Gary Anthony Williams als Bebop, Stephen Farrelly als Rocksteady en Brad Garret als Krang. De regie is dit keer in handen van Earth to Echo (2014) regisseur Dave Green.

Titel: Ninja Turtles: Out of the Shadows
Regisseur: Dave Green
Scenario: Kevin Eastman, Peter Laird
Cast: Megan Fox, Will Arnett, Laura Linney, Stephen Amell, Tyler Perry, Noel Fisher, Jeremy Howard, Pete Ploszek, Alan Ritchson, Brian Tee, Stephen “Sheamus” Farrelly en Gary Anthony Williams
Genre: Actie
Speelduur: 120 minuten
Release: Vanaf 16 juni in de bioscoop

We zijn een jaar verder na de gebeurtenissen van deel één. April’s cameraman Vern wordt in New York als de plaatselijke held gezien die Shredder destijds heeft verslagen. In werkelijkheid waren dat natuurlijk de Ninja Turtles, maar de groep heeft afgesproken niet naar de buitenwereld te treden. Dit tot ongemak van Michelangelo die het liefst onder de mensen is. Ondertussen wordt Shredder samen met de schurken Bebop en Rocksteady overgeplaatst naar een andere gevangenis. We leren agent Casey Jones kennen, die de drie criminelen moet vervoeren. Shredder’s bende de Foot Clan overvalt de konvooi echter tijdens de overplaatsing. De Turtles schieten te hulp in hun opgevoerde vuilniswagen, maar Shredder weet door middel van een teleportatiemachine te ontsnappen naar een andere dimensie.ninjaturtles2bigstill

In de andere dimensie komt Shredder in contact met Krang, die van plan is de aarde over te nemen. Om dit te kunnen doen, stuurt hij Shredder terug en krijgt hij de opdracht om drie belangrijke onderdelen te vinden. Deze onderdelen vormen samen een groter teleportatiemachine, die Krang’s doomsday machine naar de aarde kan brengen. Om het op te kunnen nemen tegen de Turtles, muteert Shredder de schurk Bebop in een menselijk knobbelzwijn en zijn partner in crime Rocksteady in een neushoorn. Het is aan de Ninja Turtles om ervoor te zorgen dat de missende onderdelen niet in de handen komen van de bad guys. Samen met April O’Neil, Casey Jones en Vern Fenwick moeten de vier gemuteerde ninja’s alles op alles zetten om Krang’s invasie te verijdelen.

Zet alle logica opzij, je 3D bril op en je verstand op nul. Werk een heerlijk stuk pizza naar binnen en geniet van het geweldige Ninja Turtles spektakel! Meer of minder hoef je niet van de film te verwachten, maar vermakelijk is dit tweede deel zeker wel. De film komt uit de fabriek van producer Michael Bay. We zien dan ook dat regisseur Dave Green enorm veel cameratechnieken van hem imiteert zoals in de Transformers films. Alhoewel we in de films van Micheal Bay de actie niet heel goed kunnen volgen, omdat zijn vechtende robots lijken op twee worstelende autokerkhoven, valt dat bij de Ninja Turtles reuze mee. De vlugge cuts tussen scenes en het schuddende camerawerk valt te vergeven en dat komt met name door de interactie en de energie van de Turtles zelf. Deze zijn overigens weer uitstekend met CGI en motion capture technieken in beeld gebracht, alsmede de andere personages.

ninjaturtles2bigstill2

De menselijke acteurs zijn dit keer meer op de achtergrond. Dat is eigenlijk ook precies wat je zou willen van een film gebaseerd op gemuteerde ninja schildpadden. Veel woorden aan Megan Fox, Will Arnett, Stephen Amell en Tyler Perry hoeven we dan ook niet te verspillen. Nieuwkomer Casey Jones wordt als personage meer voor de die-hard fans toegevoegd. Met een hockeystick neemt hij deel aan de vechtscènes en redt zich aardig tegen de Foot clan leden. Zijn acteerwerk is alleen niet zo denderend, maar de aandacht ligt dan ook niet op hem.

De vier broers worden in dit deel nog sterker als team neergezet, met ieder hun persoonlijke rol in de groep. De komedie wordt nog eens extra opgevoerd met de toevoeging van Bebop en Rocksteady. Met de komst van superschurk Krang, zien de fans dan eindelijk al hun meest geliefde Ninja Turtles bad guys op het grote witte doek. Op het personage Shredder was vanuit het eerste deel veel kritiek. De Turtles vochten toen eerder tegen een Transformer dan tegen een ninja-meester. In het tweede deel hebben de filmmakers gehoor gegeven aan die kritiek en is Shredder als mens neergezet. Als fan hoef je er echter niet veel van te verwachten. Het bad guy-podium wordt overduidelijk overgenomen door de drie nieuwe schurken.

Ninjaturtlesstill3

Wederom zien we onlogische plot twists, bizarre actiescènes, en een spektakel aan CGI geweld op het witte doek. Het ene moment zijn de schildpadden verzeild geraakt in een spannende achtervolging op de snelweg, het andere moment springen ze van vliegtuig naar vliegtuig en eindigen ze in een enorme waterval. De film is dan ook precies wat het moet zijn: Heerlijk dom popcornvermaak voor jong en oud.

Het verhaal is simpel en ook begrijpelijk voor de jongere filmliefhebbers onder ons. Natuurlijk hoef je van Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows geen Shakespeare te verwachten, maar je zal je absoluut geen minuut vervelen. Als live action representatie van de animatieseries slaagt de film aardig. Met name de interactie tussen de Ninja Turtles, de schurken en de actiekomedie vallen onder de hoogtepunten van de film. De fans van de animatieserie uit de jaren ‘90 moeten zeker aan het eind nog even blijven zitten om de nieuwe remix van de oude themesong te horen. “Heroes in a half-shell, turtle power!!!”