Recensie | Sync documentaire (Martijn Pijnenburg)

De kans is groot dat ook jij bent opgegroeid met tekenfilms, die voorzien waren van Nederlandse nasynchronisatie. Toch denk ik dat de meesten zich nooit hebben afgevraagd wie die stemmen nou eigenlijk leverden. De kunst van het stemacteren is ook een beetje een vergeten beroep. Daar komt nu verandering in, want de documentaire Sync geeft ons een kijkje in deze bijzondere wereld.

Titel: Sync
Regisseur: Joop van den Beucken, Bob van der Houven
Scenario: Steven van Roosmalen
Cast: Niki Romijn, Fé van Kessel, Maria Linders, Reinder van der Naalt, Sander van der Poel, Harrie Geelen, Sander de Heer, Arnold Gelderman
Speelduur: 75 minuten
Genre: Documentaire

Recensie Sync documentaire

In mijn jeugd ontdekte ik het spel 3D Movie Maker, waarmee je zelf animatiefilmpjes kon maken. Het was tevens mogelijk deze films te voorzien van eigen stemmen. Vandaar dat ik als 8-jarig jongetje veel personages heb ingesproken. Toen ik jaren later de internationale 3D Movie Maker community ontdekte vond ik mijn stem te kinderlijk klinken en vroeg ik oudere leden of ze mijn films wilden inspreken. Er waren namelijk genoeg mensen die daar hun hobby van maakten.

Iemand die ook graag stemmen inspreekt is Fé van Kessel; een jongedame met een jarenlange fascinatie voor animatiefilms en vooral stemacteren. Ze doet daarom al jaren aan fandubbing. Dit is het opnieuw inspreken van een bestaande animatiefilm. Haar droom is om zelf ooit aan de slag te kunnen als professioneel stemactrice, maar dit blijkt een moeilijk wereldje om vaste voet aan de grond te krijgen.

Gelukkig weten de makers van Sync haar hierbij te helpen, maar niet voordat ze ons als kijker eerst kennis laten maken met het vak. Dit gebeurt door middel van het personage Mike de Microfoon, de mascotte van de documentaire. Mike kaart door middel van vragen enkele facetten aan die vervolgens behandeld gaan worden. Hoe ben je bij het vak gekomen? Waar moet je rekening mee houden? Is nasynchronisatie eigenlijk niet overbodig als ondertitelen ook mogelijk is?

Wat volgt is een zeer uitgebreide maar zelden langdradige analyse van het vak. Alles komt aan bod. De vragen worden steeds door meerdere personen beantwoord en men weet elkaar steeds goed aan te vullen. Ik vroeg mezelf overigens bij iedere persoon af ”van wie zou dit de stem zijn?”

Arnold Gelderman in Sync documentaire

Passieproject

Opvallend is dat alle geïnterviewden met heel veel passie over hun vak spreken. Niet alleen Fé, maar ook de rest van het ensemble spreekt vol lof over stemacteren. Je voelt dat de makers zelf ook het enthousiasme delen. Dit heb ik zo nog nooit eerder gezien en maakt van Sync een echt passieproject. Daarnaast is het interessant dat er ook aandacht is voor de manieren waardoor het vak lijdt onder commercie en druk van producenten. Zo komen we te weten hoe de markt zich ontwikkelt en welke invloed dit heeft op de prestaties van de stemacteurs. Ook Carlo Boszhard deelt een opmerkelijk verhaal over de voorkeur aan BN’ers.

Kritiekpunten

Misschien vraag je je af of Sync ook minpunten kent? Over deze vraag moest ik even nadenken. Het enige wat ik heb kunnen bedenken is dat ik een enkele keer vond dat er te lang bij een bepaalde vraag werd stilgestaan. Hier zou een ”casual kijker” zich misschien aan kunnen storen.

Sync is met een met liefde gemaakte documentaire die een onderbelicht beroep weergeeft. Het enthousiasme van de cast werkt aanstekelijk en het project wordt eigenlijk nergens saai. Sync is daarmee een must voor iedere film- en serieliefhebber, maar is voor de ”casual kijker’ ook erg onderhoudend. Sterk aan te raden!

★★★★★

Wil jij geïnformeerd blijven van het laatste film- en serienieuws? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.