Recensie | Sully (Erik Jansen)

Sully is de nieuwste film van regisseur en acteur Clint Eastwood en vertelt het waargebeurde verhaal over de geslaagde noodlanding van een vliegtuig in de Hudson rivier. In de hoofdrol speelt Tom Hanks als Captain Chesley ‘Sully’ Sullenberger, de held die in 2009 zijn vliegtuig in de rivier wist te landen en daarmee 155 passagiers heeft gered. Aaron Eckhart speelt zijn co-piloot Jeff Skiles. Naast een aantal andere acteurs heeft ook Breaking Bad’s Anna Gunn tevens een rol in de film. Lees hier de recensie van Sully door Erik Jansen.

Titel: Sully
Regisseur: Clint Eastwood
Scenario: Kyle Hunter, Ariel Shaffir, Seth Rogen, Evan Goldberg
Cast: Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Anna Gunn, Autumn Reeser, Ann Cusack, Holt McCallany, Mike O’Malley, Jamey Sheridan, Jerry Ferrara, Molly Hagan, Max Adler, Sam Huntington, Wayne Bastrup
Genre: biografie, drama
Speelduur: 96 minuten
Release: 8 september 2016

De film opent vlak na de gebeurtenis die op 15 januari 2009 plaatsvond. Sully droomt over die dag waarbij hij het vliegtuig terug naar de luchthaven probeert te vliegen, maar het stort neer in het centrum van New York. Hij schikt wakker. Hij en zijn co-piloot Jeff worden in New York gehouden terwijl de verzekeringsmaatschappij het ongeluk onderzoekt. Zoals we weten heeft US Airways-vlucht 1549 vlak na het opstijgen een zwerm vogels geraakt, waardoor de motoren uitvielen. Sully zag geen enkele mogelijkheid dan het maken van een waterlanding.

De onderzoekers denken echter dat Sully een nabijgelegen vliegveld makkelijk had kunnen halen. Dit baart Captain Sully grote zorgen. Aan de ene kant zien de mensen hem als een held die werkelijk waar een wonder heeft verricht. De kans dat een waterlanding succesvol wordt uitgevoerd in zo’n dergelijke situatie is namelijk vrij nihil. Aan de andere kant is de verzekeringsmaatschappij dus in de veronderstelling dat Sully, ondanks zijn geweldige daad, niet alleen de passagiers maar ook het vliegtuig had kunnen redden. Een vliegtuig is immers niet goedkoop. Ook vraagt men zich af of dat Sully door zijn actie, het leven van zijn passagiers op spel heeft gezet. Zowel Sully als Jeff worden beiden ondervraagd, waarbij de kans groot is dat de twee piloten alsnog verantwoordelijk worden gesteld voor het onjuist handelen tijdens deze situatie.

15021619_81789_still_5_s-high

Met Sully weet Tom Hanks wederom een prachtige rol neer te zetten en speelt hij de piloot Sully ontzettend overtuigend. Recentelijk was ik zeer onder de indruk van zijn rol in Captain Philips. Wat dat betreft zit je met Tom Hanks altijd goed. Ook Aaron Eckhart weet in de rol als co-piloot Hanks goed bij te staan. Hij vult Hanks goed en overtuigend aan tijdens de gebeurtenissen na de ramp. De echte voice recordings van de ramp heb ik zelf gehoord. Het verbaasde mij dat de piloten en de luchtverkeersleiding tijdens zo’n ernstige situatie ontzettend kalm wisten te blijven. Dit werd ook goed in de film getoond. Het verhaal is daarmee niet extra gedramatiseerd. Daarnaast zien we de gebeurtenissen van de ramp ook mee met acteurs die de passagiers spelen, luchtverkeerleiding en de hulpverleners. We zien hierdoor vanaf meerdere punten hoe is omgegaan met de ramp en hoe snel diverse reddingsacties zo snel zich hebben ingezet.

Alhoewel de ramp slechts 208 seconden heeft geduurd, weet Clint Eastwood er toch een goed verhaal omheen te vertellen. Hij was namelijk van mening dat veel mensen niet weten van de gebeurtenissen na de ramp. De ondervragingen en de hoorzitting die de piloten moesten ondergaan , is wat dat betreft ontzettend spannend. Je voelt namelijk ontzettend voor de piloten, met daarbij de kans dat zij ondanks hun heldendaad toch in de problemen komen. Ook laat Eastwood zien hoe Sully piloot is geworden in een aantal scenes, waarmee we duidelijk kunnen zien dat hij een piloot met ontzettend veel kennis en ervaring is. Met een speelduur van 96 minuten is de film ook behoorlijk efficiënt verteld, zonder enig gevoel van langdradigheid.

15021619_81791_still_6_s-high

Zoals ik al eerder aangaf, zien we een aantal scenes waarbij Sully droomt dat hij het vliegtuig terug probeert te vliegen. Daarmee ervaar je ook samen met hem hoe het is om in conflict te zijn met de vermoedelijke feiten. Daarnaast speelt ook de media een grote rol. Hij wordt namelijk door iedereen als held gezien, maar zelf kan hij daar niet van genieten. De desbetreffende noodlanding is tevens spectaculair in beeld gebracht. Alhoewel we weten hoe het is afgelopen, zit je echt op het puntje van je stoel wanneer deze scene dan volledig te zien is.

Persoonlijk is het een verhaal dat dichtbij komt. Een familielid is onlangs piloot geworden en ik denk dat voor hem in deze film een wijze les schuilt. Ik moet hem ook maar eens vragen hoe accuraat de situatie is nagespeeld, maar hoe het in de film in beeld is gebracht is het ontzettend realistisch. Ook voor de niet-piloten onder ons is Sully een ontzettend goede film, waarbij we daadwerkelijk meer over en achter het waargebeurde verhaal te weten komen. Daarmee raad ik iedereen aan om deze fantastische, biografische film in de bioscoop te zien.