Recensie | Star Wars: The Last Jedi (Erik Jansen)

Star Wars fans en iedereen die ook maar iets om de franchise geeft, zijn klaar om het nieuwe hoofdstuk in de bioscoop te zien. En dat die spanning naar Star Wars: The Last Jedi werd opgebouwd is ook in in dit kikkerlandje in a galaxy close, close nearby te merken. De maand begon met een concert met de muziek van John Williams uitgevoerd door het Nederlands Philharmonisch Orkest. De kaarten waren ontzettend snel uitverkocht, maar gelukkig werd het concert live op YouTube uitgezonden. Een beter opwarmertje kan ik mij haast niet bedenken. Daarnaast waren er bioscoopzalen die nog een keer The Force Awakens draaien en zijn er vandaag bioscopen die beide films back-to-back zullen tonen.

Titel: Star Wars: The Last Jedi
Regisseur: Rian Johnson
Scenario: Rian Johnson
Cast: Daisy Ridley, Mark Hamill, Adam Driver, Carrie Fisher, Oscar Isaac, Andy Serkis, John Boyega, Kelly Marie Tran, Domhnall Gleeson, Benicio Del Toro, Laura Dern
Speelduur: 152 minuten
Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Release: 13 augustus 2017

Star Wars Identities the Exhibition

De première van Star Wars: The Last Jedi vond afgelopen maandag plaats in CineMec Utrecht onder aanwezigheid van een hoop BN’ers, en zelf was ik gisteren aanwezig bij de persvoorstelling. Maar eerst was er nog de kans om de Star Wars Identities tentoonstelling te bewonderen, direct tegen het CineMec gebouw. De tentoonstelling tourt sinds 2012 over de wereld en begon toen in Canada. Alhoewel de tentoonstelling sinds eind september in Nederland te zien is, vond ik het een uitgelezen kans om nog eens extra in het Star Wars sfeertje te komen en daar een paar woorden aan te wijden.

Bij binnenkomst ga je allereerst met een lightsaber in de hand met één van de helden (of schurken) op de foto. Vervolgens krijg je een headset op en polsband die je tijdens de wandeling kan scannen. Star Wars Identities is namelijk een interactieve voorstelling waarbij je zelf ontdekt aan welke kant van the Force jij staat.

Natuurlijk zijn er veel originele modellen, kostuums en concept art van de films te zien en worden deze met audio (en video) ondersteund zodra je met je headset in de buurt van één van deze komt. Je kan dus lekker vrij in je eigen tempo rondlopen en rustig alle ins en outs van Star Wars ontdekken.

De tentoonstelling toont voornamelijk voorwerpen en karakters uit de originele en de prequel trilogie. Van de recente films zien we helaas niets, maar voor fans en filmliefhebbers is Star Wars Identities the Exhibition is een bezoek meer dan waard. De tentoonstelling is tot 11 maart 2018 te zien in CineMec Utrecht.

The Last Jedi

Het wachten is voorbij. Het moment is aangebroken. Deze week is dan eindelijk het nieuwe hoofdstuk te zien in de bioscoop en zijn we weer in a galaxy far, far away. De film is een sequel op Star Wars: The Force Awakens uit 2015. Rogue One: A Star Wars Story van vorig jaar was namelijk een spinoff die buiten de huidige saga valt, zoals ook de aankomende Han Solo standalone film. Maar waar waren we in het verhaal?

In The Force Awakens leerden we nieuwe helden en schurken kennen zo ongeveer dertig jaar na de originele trilogie. Luke Skywalker was verdwenen en uit het as van The Empire is de First Order ontstaan onder leiding van Emperor Snoke. Kylo Ren, de zoon van Han en Leia die ooit door Jedi Luke Skywalker zelf werd getraind, werd geïnspireerd door de daden van zijn overleden grootvader Darth Vader en verleid door de Dark Side. Oude helden zoals Princess Leia (nu generaal) en Han Solo keerden terug, maar het verhaal is nu bij de nieuwe karakters Poe Dameron, de Stormtrooper deserteur Finn en Force sensitieve heldin Rey, wiens voorgeschiedenis zeer mysterieus is.

The Resistance wist de gevreesde Starkiller Base van de First Order te vernietigen en Rey is op zoek gegaan naar de verdwenen Luke Skywalker. The Force Awakens eindigde op het eiland op een afgelegen planeet waar de laatste Jedi zich schuil hield en dat is precies waar het verhaal in episode 8 verder gaat. Meer over het plot ga ik niet vertellen, want allereerst zei een vriend dat ik absoluut niets “maar dan ook niets, niets, niets!” mag verklappen en op de één of andere manier wordt bij een Star Wars film eigenlijk verwacht dat je als recensent niets over het plot laat weten. Verrassingen zijn vanzelfsprekend verwacht, dus daar zal ik ook niet op ingaan. Simpelweg als je meer wilt weten moet je de film gewoon zien.

Maar laten we het houden bij de dingen die bekend zijn uit de trailers. Daisy Ridley, Carrie Fisher, Oscar Isaac, John Boyega, Adam Driver, Domhnall Gleeson, Andy Serkis en Gwendoline Christie keren terug in hun huidige rollen. In dezelfde volgorde opvolgend: Rey, General Leia Organa, Poe Dameron, Finn, Kylo Ren, General Hux, Emperor Snoke en Captain Phasma. Uiteraard keert Mark Hamill terug als Luke Skywalker. De ooit jonge Star Wars held die er alles aan wilde doen om een Jedi te worden is nu een oude kluizenaar. Ook zien we een aantal nieuwe karakters zoals Laura Dern (uit o.a. Jurassic Park) als Vice Admiral Holdo, Benicio Del Toro als D.J. en Kelly Marie Tran als Rose.

Teveel over de karakters vertellen zal zeer waarschijnlijk ook onder spoilers behoren, maar dat iedereen voor dit avontuur zijn of haar a-game wat betreft acteerwerk brengt is onmiskenbaar, met name Mark Hamill. Ook is het prachtig om de vorig jaar overleden Carrie Fisher als Leia terug te zien.

Regie en scenario

De regie en het scenario zijn dit keer in handen van Rian Johnson, die het stokje van J.J. Abrams overneemt. Eén van de films die hij hiervoor heeft geregisseerd is Looper uit 2012. Aangezien dat een uitstekende sciencefiction actiefilm was, lag naar mijn mening het volgende Star Wars hoofdstuk in goede handen. En dat bleek ook na het zien van The Last Jedi. Voorafgaand heerste er een soort Empire Strikes Back-verwachting bij episode 8 en dat is best een enorme druk voor Rian Johnson. Nu Jurassic World regisseur Colin Trevorrow (misschien wel gelukkig) ontslagen is voor episode 9 zal J.J. Abrams voor de regie terugkeren, maar na het zien van nieuwe elementen die Rian Johnson brengt in dit deel zie ik liever het afsluitende negende hoofdstuk van hem.

The Force Awakens wordt namelijk een beetje beschouwd als een remake van A New Hope, omdat de films in plot wat verwantschappen met elkaar hadden. Abrams heeft zijn opdracht goed gedaan hoor, want het was aan hem om de Star Wars franchise nieuw leven in te blazen en ons terug op bekend terrein te plaatsen. De knipogen naar de originele trilogie waren in episode 7 nodig om iedereen weer dat oude bekende Star Wars gevoel te geven, maar in The last Jedi voelt het alsof Rian Johnson ons nu verder brengt met een vleugje van nieuwe keuzes wat betreft stijl en wendingen.

De muziek

De muziek van Michael Giacchino was in Rogue One naar mijn mening niet zo memorabel, maar gelukkig is meester componist John Williams weer van de partij. Vorig jaar miste ik toch echt de Main Theme opening die gewoon bij een Star Wars film hoort, dus ik was zeer blij te horen dat ‘s wereld beste componist voor zowel episode 8 als de aankomende episode 9 zou gaan componeren. In dit deel horen we zijn bekende melodieën, wat hooks uit The Force Awakens, nieuwe stukken én een paar oudere stukken die samen met de desbetreffende scenes het hart van een Star Wars fan sneller zal doen kloppen.

Nu gaan kijken!

We weten allemaal dat als je tot zover deze recensie voorafgaand aan de film heb gelezen, je zeer waarschijnlijk Star Wars: The Last Jedi zal gaan kijken in de aankomende dagen. Wellicht had je maanden van tevoren zelfs al een kaartje gereserveerd. Ikzelf ga vanavond met vrienden mee die de film voor de eerste keer zullen zien en dat is far, far away van vervelend, want Star Wars: The Last Jedi is een tweede en derde bioscoopbezoek absoluut waard!