Recensie | Star Trek Beyond (Erik Jansen)

We reizen voor de derde keer mee met de Starship Enterprise in J.J. Abrams’ reboot Star Trek franchise. De regie is overgenomen door Justin Lin, regisseur van de laatste Fast & Furious-films. Het scenario in geschreven door Simon Pegg en Doug Jung. Terug in de cast zijn Chris Pine als Captain James T. Kirk, Zachary Quinto als Mr. Spock, Karl Urban als Bones, Zoe Saldana als Uhura, Simon Pegg als Scotty, John Cho als Sulu en de onlangs overleden Anton Yelchin als Chekov. Toegevoegd aan de cast is Kingsman (2014) actrice Sofia Boutella als Jaylah en Idris Elba als de wraaklustige Krall. Lees hier de recensie van Star Trek Beyond door Erik Jansen.

Titel: Star Trek Beyond
Regisseur: Justin Lin
Scenario: Simon Pegg, Doug Jung
Cast: Chris Pine, Zachary Quinto, Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho, Anton Yelchin, Idris Elba, Sofia Boutella, Joe Taslim, Lydia Wilson, Deep Roy, Melissa Roxburgh, Anita Brown, Doug Jung
Genre: Actie, Avontuur, Science Fiction
Speelduur: 120 minuten
Release: 21 juli 2016

Het is het derde jaar van de vijfjarige missie van de Enterprise onder het commando van Captain James T. Kirk. Eindelijk reizen we daadwerkelijk door de final frontier. De crewleden hebben een sterke band met elkaar en we zien dat het als het ware een hechte familie is geworden. Kirk twijfelt echter aan zijn huidige titel en overweegt een andere functie in de Federatie. Tegelijkertijd vraagt Mr. Spock zich af of hij zich beter kan bemoeien met de nieuwe Vulcan kolonie, nu hij heeft vernomen dat zijn oudere versie is overleden. Hierdoor komt ook de relatie die hij heeft met Nyota Uhura in het geding. Wanneer het schip is aangekomen op de verre Federatie-basis Yorktown, komt het buitenaardse wezen Kalara met een noodgeval. Haar schip is onlangs aangevallen en zij is de enige die is ontsnapt uit de klauwen van de gevaarlijke Krall (Idris Elba).

Kirk stelt voor om met de Enterprise naar het gebied te gaan om mogelijke overlevenden te vinden. Eenmaal daar aangekomen, wordt het schip direct aangevallen door Krall. Het schip wordt praktisch vernietigd en de overlevende crew raakt verspreid over de planet waar de Enterprise is neergestort. Sulu en Uhura worden samen met de overlevende crewleden gevangen door Krall, Bones en Mr. Spock zoeken als tweekoppig team de overige leden, alsmede Captain Kirk die samen met Chekov op de planeet is beland. Scotty maakt kennis met Jayla. Zij is al jaren verstopt op de planeet omdat ook haar schip destijds is aangevallen door Krall. Zij belooft Scotty te helpen in ruil voor zijn hulp om haar van de planeet af te krijgen. Het is aan alle crewleden om elkaar weer te vinden en te ontsnappen uit de vernietigende klauwen en plannen van Krall.

2036066_78134_Still_11_s-high

Voorafgaand aan de release van de film speelden er een aantal zaken. Vorig jaar overleed Leonard Nimoy die vanaf het begin van Star Trek de rol van Mr. Spock vertolkte en ook terugkwam in de reboot Star Trek film uit 2009. De film schenkt aandacht aan de rol van de oudere Spock en geeft reden aan Quinto’s Spock te twijfelen aan zijn rol in de Enterprice en de Federatie. We worden in de film tevens herinnert aan de oude crew van de jaren ’60 tv-serie en dat is gedaan vanwege de 50ste verjaardag van de Star Trek franchise. Ontzettend tragisch is het overlijden van de jonge acteur Anton Yelchin vorig maand, die we voor de derde en laatste keer in de rol van Pavel Chekov zien. Dan was er ook de marketing die voorafgaand vragen opriep, voornamelijk de eerste trailer en een nieuwe single van zangeres Rihanna die aan de film gekoppeld werd. Tot slot werd er enkele weken geleden aangekondigd dat John Cho’s incarnatie van Sulu in de film getrouwd is met een man. Er werd hiermee een homage gegeven aan de originele Sulu acteur George Takei die homoseksueel is. Wat betreft dit laatste waren de meningen ontzettend verdeeld. Als voorstander van de LGBT-gemeenschap had ik hier absoluut geen problemen mee vooraf. Sulu is namelijk een geweldig karakter en zijn seksuele geaardheid doet totaal geen afbreuk aan de rol. Uiteindelijk was het in de film zelfs nog heel subtiel getoond.

Al die zorgen vooraf wat betreft de marketing zijn echter onterecht geweest, want Star Trek Beyond is absoluut een fantastisch avontuur! Zelfs de oude fans, die Star Trek (2009) en Into Darkness niet zo denderend vonden, vinden Beyond een topfilm. Zelf ben ik een enorme fan van de eerdere films. Ik kan dan ook met een gerust hart zeggen dat we tot dusver een ijzersterke Star Trek trilogie hebben. De chemie tussen de acteurs is nog nooit zo goed geweest. Het verhaal maakt de keuze om aparte paren te vormen, die goed samen gaan met het verhaal. Eén ontzettend leuke daarvan is het paar Mr. Spock en Bones, die samen gestrand raken op de planeet. Bones heeft dan ook de leukste grappen en ook dat is wat deze film zo bijzonder maakt ten opzichte van de eerdere releases. Naast een ontzettend goed en spannend verhaal, is de komedie die erin verwerkt is lachwekkend goed gedaan! Wellicht dat de motieven van slechterik Krall in het begin wat onduidelijk zijn, maar het verhaal maakt dat verderop goed helder. Wat mij betreft mag de volgende, al aangekondigde vierde film nogmaals door Simon Pegg en Doug Jung worden geschreven en geregisseerd worden door Justin Lin. Niet alleen weten ze een spectaculaire film neer te zetten en geven ze alle acteurs evenveel relevante tijd in beeld, maar geven ze ons ook gewoonweg een geweldig Star Trek avontuur dat zowel de oude als de nieuwere fans voldoening zal geven.

startrekbigstill1b

De visuals zijn wederom van de bovenste plank. De grote van de Enterprise wordt adembenemend getoond en duikt soms in en uit het schip, waarbij de crewleden zichtbaar van buitenaf in het schip te zien zijn. De actiescènes zijn sensationeel in beeld gebracht en ook de sets en de make up en kostuums zien er fantastisch uit. Als je dacht dat regisseur J.J. Abrams in Star Trek Into Darkness een beetje teveel lens flares gebruikte en je je hieraan stoorde, hoef je daar in het derde deel zeker geen zorgen over te maken. Normaal gesproken hou ik van consistentie wat betreft visuals. Ik vond het warp-reizen van de Enterprise in 2009 al spectaculair met de manier waarop het schip als een kogel werd afgeschoten. In Into Darkness vond ik de toevoeging van de plasmatrail prachtig en in Beyond lijkt het alsof het schip als een speedboot door een zee van ruimte reist. Dit is gewoonweg een magnifieke, vernieuwende toevoeging.

Met een ton aan actie, komedie, sterke chemie tussen de acteurs en een goed Star Trek verhaal kan iedereen enorm veel plezier beleven aan Star Trek Beyond. Persoonlijk zou ik hem zelfs nog wel een tweede keer in de bioscoop willen zien, want ik heb enorm veel plezier gehad tijdens deze film. Alle zorgen vooraf kunnen dus aan de kant worden gezet. Live long, prosper en geniet van geweldig nieuw avontuur in the final frontier!