Recensie | Soof (Immy Verdonschot)

Gebaseerd op de columns van Sylvia Witteman uit de Volkskrant brengen de zussen Beumer (Antoinette voor de regie en Marjolein voor het scenario) een heerlijke film om de winter mee door te komen. Naast de columns haalden de zussen ook inspiratie uit hun eigen familie wat resulteerde in een film met veel humor en een flinke dosis herkenning.

Titel: Soof
Regisseur: Antoinette Beumer
Scenario: Marjolein Beumer
Hoofdrollen: Lies Visschedijk, Dan Karaty, Fredja van Huêt, Anneke Blok, Dick van der Toorn, Sanne Wallis de Vries, Chantal Janzen, Alex Klaasen, Maryam Hassouni, George van Houts
Genre: Komedie, Romantiek, Drama
Speelduur: 100 min
Release: vanaf 12 december in de bioscoop

Soof (kort voor Sophie, gespeeld door Lies Visschedijk) heeft een gelukkig gezin met drie leuke kinderen, een lieve man Kasper (Fedja van Huêt), een klein cateringbedrijfje en een heerlijk huis. Maar ze nadert de veertig en vraagt zich op een dag af of dit hét nu is. Het cateringbedrijfje wil niet echt van de grond komen, haar kinderen slokken al haar tijd op en Kasper is vaak te druk met zijn eigen werk. Wanneer Soof tijdens een etentje choreograaf Jim (Dan Karaty) tegen het lijf loopt, geeft hij haar het gevoel wat al zo lang ontbrak: om aantrekkelijk en bijzonder te zijn. Hoe meer grip Soof probeert te krijgen op haar leven, des te meer lijkt het te ontsporen.

De rollen omgedraaid

Het verhaal lijkt volkomen doorsnee: De vrouw blijft thuis en zorgt voor de kinderen, terwijl de man de centen verdient en voor het brood op tafel zorgt. Maar al snel worden de rollen omgedraaid: Kasper neemt een sabbatical zodat Soof eindelijk echt werk kan maken van haar bedrijf. Wanneer hij zegt ‘Hoe moeilijk kan dat zijn?’ weet je dat hij het huishouden zwaar onderschat. De verdeling van taken in huis zullen voor iedereen herkenbaar zijn, of je zelf al een gezin hebt of niet. De chaos in huis wanneer kinderen spelen terwijl ouders aan het werk zijn, het inroepen van de oma, en tegelijkertijd proberen de romantiek in de relatie te bewaren: Soof laat geen onderwerp liggen.

Eten

Aangezien het hoofdpersonage een cateringbedrijf heeft, kun je niet van Soof genieten zonder trek te krijgen. De heerlijke maaltijden die Soof klaarmaakt worden amper gewaardeerd door haar familie. Wanneer Kasper haar de ruimte geeft om zich hier volledig op te richten, staat het huis al snel vol met kratten en zakken ingrediënten. De gerechten – en dat choreograaf Jim een van de weinige is die opmerkt hoe verrukkelijk ze zijn – staan voor een vervulling van een droom van Soof. Kasper neemt het op zich om de schuur voor haar te verbouwen, maar is daardoor weer veel bezig. Hij wil deel uitmaken van haar droom, maar door zijn afwezigheid en door het succes van haar bedrijf, blijkt dat de rol van Jim hierin steeds groter wordt.

SOOF_STILLS_PERSSELECTIE_klein_-Martijn-van-Gelder-4-2013911116

Dan Karaty als Jim

Hoewel we Dan Karaty in Nederland vooral kennen als jury in programma’s als So You Think You Can Dance, was hij al vaker in films te zien. Dit is echter zijn eerste grote filmrol in de lage landen en hij is werkelijk een lust voor het oog. Zijn moves laten ons wensen dat iedere man zo zou kunnen dansen, hij is charmant zoals altijd en een genot om naar te kijken. Het is dan ook geen wonder dat Soof als een blok voor hem valt. Hoewel zijn charmes er af en toe iets te dik op liggen, zul je verrast worden door zijn acteertalent. Hij weet volledig te overtuigen en er zullen maar weinig vrouwen zijn die zich niet laten betoveren door zijn glimlach.

Kleurvolle personages

Het personage dat misschien wel het meest opvalt is die van Oma Hansje, gespeeld door Anneke Blok. Eindelijk heeft Hansje tijd om zich op zichzelf te richten, wat ze doet middels verschillende cursussen van blootyoga tot ontmaskeringretraites. Een kleurvol personage die Blok als geen ander weet neer te zetten. Naast de geweldige rollen van Huêt en Visschedijk zit de film bomvol cameo’s. Van Femke Halsema, Gerrie van der Klei, Olcay Gulsen en Irene van der Laar tot Joop Braakhekke en Martin Koolhoven. Zelfs Sylvia Witteman flits even voorbij in de film. Het is iedere keer weer een heerlijke verrassing om zoveel bekenden voorbij te zien komen en zorgt voor veel grappige situaties.

Recensie Soof

Glimlach met een traan

Wat Soof zo’n mooie film maakt, is dat het verhaal ontzettend grappig is maar zeker ook oprecht huiselijke problemen in een gezin en huwelijk weet te behandelen. Hoe twee geliefden als het ware uit elkaar kunnen groeien, zonder dat echt te willen. Of hoe ze het amper doorhebben, omdat ze te druk bezig zijn met werk en de kinderen. Het leven in je routine en deze het liefst willen doorbreken wanneer je hier eenmaal achter komt. De film laat ook mooi zien hoe je daardoor open komt te staan voor de aandacht van anderen en alle twijfels die daarbij komen. Dat klinkt misschien niet als een hele komische film, maar het mooiste aan Soof is dat de makers in dit soort momenten de humor perfect weten te grijpen. De slotscène is daarbij het kersje op de taart.

Soof is een heerlijke film waarbij alles klopt. Een goed script, goede invulling van kleurrijke personages, humor met een glimlach en wat drama met een traan. Op een bepaalde manier weet Soof dichterbij de werkelijkheid te komen door de mix van drama en humor, dan de meeste films die vaak op vlak en cliché blijven hangen. Sommige personages zijn wellicht een beetje overdreven, maar de acteurs weten ze alsnog realistisch over te laten komen. Blijf na afloop ook vooral nog even zitten voor de aftiteling, waarbij alle castleden hun beste dansmoves nog even laten zien: Je zult gegarandeerd met een goed gevoel en een glimlach de bioscoop uitlopen!