Recensie Snippets | Imagine deel 3 (Immy Verdonschot)

Inmiddels is de laatste dag van het Imagine Film Festival aangebroken, met vandaag nog de ‘Best of Imagine’ programmering. De zes beste films worden hierin vertoond, waaronder de eerder door mij besproken films Men & Chicken en De Palma. In de avond zijn verder nog The Witch en Creative Control te zien, waarvan je hieronder een recensie snippet kunt vinden. Lees ook het eerste en tweede deel.

Creative Control

Regisseur: Benjamin Dickinson
Benjamin Dickinson, Nora Zehetner, Dan Gill, e.a.
Speelduur:
97 minuten
drama
Te zien:
24 april 2016 (en vanaf 19 mei in de bios)

Snelle reclamejongen David heeft een relatie met yogalerares Juliette. Dan laat hij zijn oog vallen op Sophie, de vriendin van beste vriend en modefotograaf Wim. Een campagne voor een augmented reality-bril, waarvoor David een avatar van de begeerde Sophie ontwerpt, loopt vervolgens volkomen uit de hand.

Deze parodie op de hipsterwereld is prachtig gemaakt. Niet alleen weet de maker zijn kritiek te uiten in het verhaal op zich, maar ook in de visuele stijl van de film. Zo is deze voornamelijk zwart-wit en zijn alleen de beelden uit de augmented reality bril gekleurd. Daarnaast zien alle technische snufjes er fascinerend uit. In essentie is de film een dramafilm over relaties en het dagelijkse leven zoals vele andere films. Maar door deze te plaatsen in de toekomst met de nieuwste uitvindingen, is er een vernieuwende draai aan gegeven. Creative Control is een bijzondere film die erg afsteekt bij de meeste drama’s en weet je gedurende de hele film visueel vast te houden.

Pandemic

Regisseur: John Suits
Cast: Rachel Nichols, Missy Pyle, Alfie Allen, Mekhi Phifer, e.a.
Speelduur: 91 minuten
Genre: Actie, scifi, horror
Te zien: niet meer (laatste vertoning op Imagine gehad)

In de toekomst wordt de wereld geteisterd door een virus dat lijkt op hondsdolheid. In de laatste fase van besmetting worden patiënten extreem gewelddadig. Vanuit een bewaakte compound gaat dokter Lauren Chase met vier soldaten op weg om een groepje belegerde collega’s te ontzetten. Het wordt een helse afvalrace.

Pandemic was een van de films die tijdens de Night of Terror werd vertoond. Dit betekent vooral veel actie en ook behoorlijk wat bloedvergiet. Verder maakt de film gebruik van het ‘found footage’ principe, in de zin dat alles wat je ziet via de camera’s gaat van smartphones of die op de helmen zitten van de acteurs. Dit zorgt vaak voor schokkerige beelden en af en toe ook wat panische 360 graden momenten. Zoveel zelfs dat je er als kijker wellicht misselijk van zou kunnen worden. Het verhaal wordt nergens echt sterk, want mede komt door het gebrek aan emotionele lading in de scènes tussen alle actie door. Iets wat overigens niet aan de acteurs ligt. Van acteurs uit Game of Thrones tot Continuum en ER: de hoofdpersonages worden goed vertolkt. Het ligt dan ook vooral aan het verhaal wat af en toe geforceerd aanvoelt. Mocht je dus zin hebben in een variant van de found footage horrorfilms, geen last hebben van alle schokkerige beelden en vooral actie willen zien, dan zit je met deze film goed.

The Witch

Regisseur: Robert Eggers
Cast: Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson, Kate Dickie, e.a.
Speelduur: 92 minuten
Genre: Thriller, horror, mysterie
Te zien: 24 april 2016 (vanaf 17 mei verkrijgbaar op dvd)

New England, de 17de eeuw. Een vader en zijn gezin worden verstoten vanwege zijn fanatieke religieuze opvattingen. Ze moeten zien te overleven in de bossen en verliezen al snel hun pasgeboren baby. Waren het wolven… of was het een heks? De verdenking valt op de oudste dochter.

The Witch is wellicht een van de sterkste films van het festival. Het doet namelijk precies wat een goede thriller/horror moet doen: Veel suggesties wekken, maar zo min mogelijk laten zien en je vooral in spanning laten zitten. Combineer dat met het feit dat er in Oud Engels wordt gesproken en het verhaal zich op een afgelegen veld afspeelt, dan zit de sfeer er al meteen goed in. Voor een debuutfilm weet Eggers het allemaal goed over te brengen. Met mooie beelden en een geweldige cast zit je vastgenageld aan je stoel. Hoewel alle acteurs even overtuigend zijn, zijn het niet de Game of Thrones acteurs Ineson en Dickie, maar is het de tiener Anya die je versteld zal doen staan van haar talent. Geen wonder dat de voorstellingen iedere keer uitverkocht waren, want dit is mogelijk de beste horror/thriller van de afgelopen jaren.

Der Bunker

Regisseur: Nikias Chryssos
Cast: Pit Bukowski, Daniel Fripan, Oona von Maydell, David Scheller, e.a.
Speelduur: 75 minuten
Genre: Komedie, drama, horror

Een student neemt zijn intrek bij een gezin dat midden in een bos, ver van de bewoonde wereld, een ondergronds huis bewoont. Met de beoogde rust is het snel gedaan wanneer blijkt dat aan zowel de ouders als hun zoon een steekje los zit.

Op basis van de synopsis kan de film je doen denken aan het Nederlandse Abel of De ontmaagding van Eva van End. Ook daar gaat het namelijk over aparte families waar alles net even wat anders gaat. Toch weet Der Bunker het allemaal net een stapje verder te brengen. Met een zoontje waarvan de ouders willen dat hij president wordt, ook al kan hij niets onthouden van wat hij leert, en een moeder die een wond in haar been als orakel ziet, weet ook de student niet in wat voor wereld hij belandt. Het zijn de geweldige acteurs die de absurdistische wereld prima over kunnen brengen, al vraagt het toch nog wel wat van de kijker om daar echt in mee te gaan. Der Bunker is daarmee een bizarre film die op zich goed in elkaar zit, maar je wellicht toch net iets te veel op afstand houdt.

The Lure (oorspronkelijke titel Córki dancingu)

Regisseur: Agnieszka Smoczynska
Cast: Marta Mazurek, Michalina Olszanska, Kinga Preis, Andrzej Konopa, e.a.
Speelduur: 90 minuten
Genre: musical, fantasy, komedie, drama

De zeemeerminzusjes Silver en Golden belanden in een nachtclub waar ze worden ingelijfd bij de vaste club-acts. Terwijl Golden zich af en toe te goed doet aan een menselijke prooi, wordt Silver verliefd op de bassist van de huisband. Maar hoe de liefde te consumeren wanneer je als zeemeermin geen geslachtsorgaan bezit?

The Lure is een aparte film zoals je ze maar weinig te zien krijgt. Niet alleen is het een Poolse musical, maar het gaat ook nog eens over zeemeerminnen. Een onderwerp waarvoor deels inspiratie gehaald is uit De Kleine Zeemeermin van Andersen. Waar het fantasiegehalte best hoog ligt, neemt het verhaal een wat bloederige wending. In die zin geeft The Lure zijn eigen draai aan het al zo bekende sprookje en is alles wat gruwelijker gemaakt. Dat dit afgewisseld wordt met liedjes past volledig in de lijn van een musical, maar het kan er wel voor zorgen dat het voor je gevoel haaks staat op het onderwerp van het verhaal. Zeker wanneer de nummers niet eens zo heel pakkend zijn. Met een vleugje humor, behoorlijk wat fantasy, als ook horrormomenten en redelijk veel naakt, is The Lure een bizarre film waarvoor je eigenlijk maar net in de stemming moet zijn om er echt van te kunnen genieten.