Recensie | Smoorverliefd (Fabian van der Starre)

“Pechvogel of tragisch hopeloos geval?” Zelf ben ik totaal geen fan van Nederlandse films of tv-series. Zelden komt er een goede film voorbij. Nu is Quiz een topfilm en Flodder is natuurlijk helemaal geweldig, maar negen van de tien keer is het gewoon flut. Bij Smoorverliefd verwachtte ik eerlijk gezegd niets anders. Nederland doet het echter goed in de categorie komedie, dus besloot ik deze film een kans te geven. Na het zien van de trailer doet Smoorverliefd denken aan de tv-serie Gooische Vrouwen, maar dat komt misschien door de aanwezigheid van Susan Visser. Zou deze film dan toch een hopeloos geval zijn of simpelweg een pechvogel van de Nederlandse filmindustrie?

Titel: Smoorverliefd
Regisseur: Hilde van Mieghem
Scriptschrijver: Bert Scholiers, Steven R. Thé & Hilde Van Mieghem
Cast: Susan Visser, Anna Drijver, Anna Raadsveld, Rik Launspach, Pierre Bokma, Johnny de Mol, Manuel Broekman, Tess Bryant & Beatrice Hillen
Genre: Komedie, Romantiek

Gezellig zooitje

Smoorverliefd laat het romantische leven van vier vrouwen uit Den Haag zien. Puber Eva (Hillen), grote zus Anna (Raadsveld), Eva’s moeder Judith (Visser) en tante Barbara (Drijver) maken er een (gezellig) zooitje van onder één dak. Af en toe weten ze ook niet meer wat ze nu precies willen in de wereld van verliefdheid, dating, lust, affaires en kinderwensen. Judith en Barbara zijn een slecht voorbeeld voor Anna en Eva. Zo gaat Barbara vreemd en Judith opent haar benen voor vrijwel elke man die ze tegenkomt. Dit lijkt mij niet een realistisch beeld van de werkelijkheid. Eva en Anna vatten dit op alsof vreemdgaan de normaalste zaak van de wereld is, maar in feite klopt dit natuurlijk niet.

Van alle markten thuis

Smoorverliefd is een remake van de Vlaamse film uit 2010 met dezelfde titel welke al sinds eind 2010 op de planning staat. Hilde van Mieghem heeft zowel de Vlaamse als de Nederlandse versie geregisseerd. Van Mieghem is een Vlaamse actrice, regisseuse en scriptschrijfster. Met slechts zes geregisseerde films onder haar riem heeft ze wel erg veel ‘acting jobs’ gehad. Samen met Bert Scholiers en Steven R. Thé heeft ze het script geschreven voor deze film. Smoorverliefd heeft een script vol met komische scenes en dialogen die heerlijk Nederlands aanvoelen. Wat mij opviel was het moment dat er in de film Engels gesproken wordt, dit totaal niet slecht klonk in tegenstelling tot veel Nederlandse films (en tv-series). Dit vind ik altijd een gigantisch minpunt.

Recensie Smoorverliefd

Verrassing

Zoals in vele films zat er in deze een verrassing: Dit keer in de vorm van Victor Löw (Kees & Co. en de Oscar winnende films Antonia en Karakter) die een energieke regisseur speelt. Deze rol is absoluut op zijn lijf geschreven, maar deze is slechts een beperkte rol.

Vangt emotie goed op

In Smoorverliefd worden de verschillende fases van verliefdheid getoond. Dit creëert veel emotionele scenes en deze laten alle gevolgen van verliefdheid zien, zowel de goede als de slechte kanten. Dochter Eva vertelt dit romantische verhaal op geheel eigen wijze door in een rollercoaster de hoofdpersonages te karakteriseren. Hier dien je goed je aandacht er bij te houden, anders raak je zo de draad kwijt. Door middel van denkbeeldige scenes (lees: dagdromen) breidt ze dit verhaal verder uit. Zo zien de vier vrouwen zelfs wat de ander denkt, wat natuurlijk helemaal niet realistisch is, maar wel onwijs grappig.

Kippenvel

Smoorverliefd kan gezien worden als een halve seksfilm. De andere helft is een hartverwarmende komedie met veel romantiek. Op het einde weet je dat er een cliché moment aan zit te komen, maar toch kreeg ik kippenvel. Dat is toch wel het teken voor mij dat ik een hele goede film heb gezien. Voor Smoorverliefd is dit niet anders. Met erg lage verwachtingen ging ik naar deze film, maar met een gevoel van voldoening kwam ik de zaal uit. Dit is een absolute aanrader als je van romantiek en/of komedie houdt. Smoorverliefd is geen pechvogel of hopeloos tragisch geval. Het is een absolute topper van de Nederlandse filmindustrie.