Recensie | Run All Night (Martijn Pijnenburg)

Films rondom maffiabazen en huurmoordenaars; die kennen we al sinds de middeleeuwen. Nou ja vooruit, sinds dat de eerste films gemaakt werden. Niet heel gek dat vele films rondom dit onderwerp zeer matig en vooral weinig origineel zijn. Gelukkig weten sommige scenaristen en regisseurs in dit genre nog steeds een goede rolprent af te leveren. De vraag is of regisseur Jaume Collet-Serra dit ook lukt met zijn film Run All Night.

Titel: Run All Night
Regisseur: Jaume Collet-Serra
Scenario: Brad Ingelsby
Cast: Liam Neeson, Jimmy Conlon, Joel Kinnaman, Ed Harris, Boyd Holbrook, Bruce McGill, Genesis Rodriguez, Vincent D’Onofrio
Speelduur: 114 minuten
Genre: Dramafilm, thriller, misdaadfilm
Release: vanaf 16 april 2015 in de bioscoop

Jimmy Conlon (Liam Neeson) is eenzame man, die naar eigen zeggen veel spijt heeft van bepaalde dingen die hij in zijn leven heeft gedaan. Het is duidelijk dat hij een crimineel verleden heeft, wat hem blijft achtervolgen. Hij geeft toe meerdere familieleden en vrienden te hebben verraden of in de steek gelaten. Opmerkelijk is dat Jimmy getroost word door zijn oude werkgever, maffiabaas Shawn Maguire (Ed Harris). Jimmy heeft namelijk voor Harris gewerkt als huurmoordenaar.

Dan is er ook nog de chauffeur Michael (Joel Kinnaman), die getuige is van een schietpartij veroorzaakt door Danny (Boyd Holbrook), de zoon van Shawn. Als Danny hierom besluit dat Michael dood moet, voelt Jimmy zich verantwoordelijk om hier tussen te komen. Hij en Michael blijken namelijk een connectie te hebben. Al zorgt er dit wel voor dat Jimmy problemen krijgt met zijn voormalige baas Shawn…

Ongeloofwaardig spektakel

Hoe minder je weet van Run All Night, hoe meer je verrast word. Athans in het begin. De film begint redelijk sterk. Wat er nou precies aan de hand is weet je niet, maar boeiend is het wel. Als eenmaal duidelijk is hoe de vork in de steel zit, lijkt het pas echt spannend te worden. En dat is het ook even, maar dan komen al snel de clichés om de hoek kijken. Heel storend is het niet, maar dat was het moment waarop ik wist dat dit geen ijzersterke thriller ging worden.

Regisseur Collet-Serra heeft duidelijk meer met spektakel dan geloofwaardigheid. De gebeurtenissen worden met de minuut ongeloofwaardiger. Met twee man in een brandend flatgebouw zitten, en ontsnappen van zo’n 20 agenten, inclusief helikopter. Het kan allemaal. Dan heb ik nog niet eens verteld over de uiterst professionele huurmoordenaar, die tegelijkertijd ook achter de twee helden aanzit. Mede door dit soort taferelen kijkt de film lekker weg, maar heel origineel is het allemaal niet.

Run All Night

Acteurs

Liam Neeson was meer dan prima als voormalig huurmoordenaar Jimmy Conlon. Niet alleen stelt hij als actieheld nergens teleur, ook de wat meer emotionele scenes gingen hem helemaal niet slecht af. Joel Kinnaman deed het ook goed als Michael, maar echt memorabel was zijn acteerwerk niet. Ook de rest van de cast had voor mij geen uitspringers.

Criminelen hebben ook gevoelens

Wat mij in het begin van de film al opviel, is dat er ook ruimte was voor de menselijke kant van de criminelen. Alhoewel dit niet helemaal nieuw is (Heat deed het ook, hetzelfde geldt voor enkele films van Tarantino) maakte het bij mij toch indruk om Jimmy Conlon te zien worstelen met zijn verleden. Dit laat maar weer eens zien dat een criminele ‘carrière’ niet alleen gevaarlijk is voor de crimineel zelf, maar ook zijn complete leefomgeving. Zelfs lang nadat deze al ‘met pensioen is’.

Toch geen kansloze actiefilm?

Run All Night is net wat sterker dan de doorsnee ‘kansloze actiefilm’. Het acteerwerk is prima, er zit voldoende spanning in en de hoofdpersonages hebben enigszins diepgang. Toch zorgen de clichés en het gebrek aan originaliteit ervoor dat de film niet deze niet weet te ontgroeien. Als je een avondje lekker vermaak zoekt maar daarnaast toch een beetje fatsoenlijke film wilt zien, dan is Run All Night zeker een aanrader.

★★★☆☆