Recensie | RoboCop (Fabian van der Starre)

“Geen boosheid, geen vooroordeel.” Geen boosheid? Was dat maar waar! Er worden namelijk zo ontzettend veel sequels en remakes gemaakt, wat te gek voor woorden is. Kan Hollywood niet met iets nieuws komen? Wanneer was de laatste keer dat jij een film gezien hebt die geen filmadaptatie, remake, reboot of sequel was? Zelfs de kleinere films krijgen een nieuw jasje en zijn sterk te vergelijken met de eerdere incarnatie. Remakes van films als RoboCop kunnen natuurlijk goed worden, maar dat neemt niet weg dat de emmer met ideeën leeg lijkt te zijn.

Titel: RoboCop
Regisseur: José Padilha
Scenario: Joshua Zetumer, Edward Neumeier, Michael Miner
Cast: Joel Kinnaman, Gary Oldman, Michael Keaton, Abbie Cornish, Jackie Earle Haley, Michael K. Williams, Jennifer Ehle, Jay Baruchel, Marianne Jean-Baptiste, Samuel L. Jackson
Speelduur: 117 minuten
Genre: Actie, Science-Fiction
Release: 13 februari in de bioscoop

Geen vooroordeel? Dat kan ik je wel beloven. Een moderne versie van RoboCop met betere technologie is natuurlijk iets om naar uit te kijken. Dat gezegd hebbende, kon ik het niet laten om voorafgaand aan de film stiekem de originele RoboCop uit 1987 te kijken. Peter Weller schittert zevenentwintig jaar later nog steeds als Alex Murphy. In deel drie nam Robert Burke zijn rol over wat eindigde in een flop. Nu volgt Zweedse acteur Joel Kinnaman in zijn voetstappen. Slaagt hij waar Burke faalde?

Toekomst

In het jaar 2028 is OmniCorp het topbedrijf voor robottechnologie. In veel landen worden hun robots al jaren gebruikt door het leger. Deze handel heeft hun al miljarden opgeleverd, maar toch willen ze dolgraag uitbreiden in Amerika. Ze worden echter tegengehouden door de regering die deze emotieloze robots niet vertrouwt. Wanneer agent Alex Murphy ernstig gewond raakt, grijpen ze hun kans om een man in een machine te zetten. Hiermee proberen ze het vertrouwen van de regering te winnen door een robot met emoties te maken. Deze RoboCop moet de straten van Detroit veilig maken, maar OmniCorp had op één ding niet gerekend. Murphy wilt gerechtigheid voor het ongeluk wat zijn fysieke menselijkheid fataal is geworden.

Wie is wie?

In alle aankondigingen wordt gezegd dat hoofdrolspeler Joel Kinnaman bekend is van de televisieserie The Killing, maar voor degenen die dat niet kijken, is hij volledig onbekend. Of toch niet? Enkele jaren geleden was hij te zien als Skyler in The Darkest Hour. Daar speelt hij een zakenman die op een gave wijze aan zijn einde komt. Als RoboCop laat hij meer emotie zien dan Weller deed, wat mij goed bevallen is. Opmerkelijk is zijn pak, wat zwart is in plaats van zilver. Dat ziet er gaaf uit, maar niet bepaald conform de RoboCop standaard.

robocop_02037598_st_4_s-high

Gelukkig is dit slechts een keuze van Peter Sellars, gespeeld door Beetlejuice, Beetlejuice, Beetlejuice. Of nee, ik bedoel natuurlijk Michael Keaton. Misschien is dat een te oud woordgrapje. Zijn titelrol in Beetlejuice stamt namelijk alweer uit 1988. Als eigenaar van OmniCorp probeert hij de wet aan te passen zodat hij met robots min of meer over Amerika kan heersen. Zelf is hij innovatief, maar geen wetenschapper. Hiervoor heeft hij Dr. Dennett Norton in dienst, die gespeeld wordt door Gary Oldman. Deze veteraan is bekend van rollen als Sirius Black, Jim Gordon, Dracula, Beethoven, Lee Harvey Oswald, Joe Orton, Sid Vicious en de terrorist uit Air Force One. Kortom, te veel om op te noemen. In een scene gaat Norton uit zijn dak en begint vol passie te schreeuwen. Hiermee kreeg ik niet alleen kippenvel, maar ook een déjà vu moment uit The Dark Knight Rises. Wat is hij toch ook een prachtacteur!

Laten we niet de sterkste bijrol vergeten. Samuel L. Jackson heeft, als Pat Novak, enorm veel invloed op de publieke opinie met zijn televisieprogramma ‘The Novak Element’. Novak is slechts enkele scenes in beeld, maar het is overduidelijk dat hij achter de schermen voor OmniCorp werkt. Jackson zorgt tevens voor het komische element van de film. Zo zie je maar weer dat niet alleen hoofdrolspeler Kinnaman de ster is in deze remake.

Underdog

Paul Verhoeven brak door als filmregisseur in 1987 met RoboCop. Filmmaker José Padilha hoopt op hetzelfde resultaat. Zijn betrokkenheid bij deze remake is pure toeval. Hij was in gesprek met studio MGM waar hij de poster van de originele RoboCop zag hangen. Hij legde zijn passie voor de film uit. Door een balletje op te gooien dat hij die film graag had willen maken, kwamen ze aan de praat en uiteindelijk tot een akkoord. Een gelukkig toeval, want de film biedt een geweldige futuristische blik op de toekomst. In 1987 was deze toekomst nog ver weg, maar hedendaags is dit dichterbij dan we denken. Wat er overblijft van Murphy na zijn vrijwel fatale ongeluk komt goed uit de verf. In principe is zijn pak een prothese, wat tegenwoordig vaak gebruikt wordt. Denk maar aan benen of armen welke mechanisch zijn. Er is zelfs al sprake van een hart welke geprint wordt met een 3D printer. Over 3D gesproken, gelukkig gaat Padilha niet mee in de trend om elke grote film in 3D formaat te vertonen. Dat voelt toch weer heerlijk ouderwets aan, zoals RoboCop hoort te zijn.

Recensie Robocop

Gave actiefilm

Als ik echt heel eerlijk moet zijn, is deze RoboCop stukken beter dan het origineel. De technologie om dit soort films te maken, is tegenwoordig van hoger niveau en ziet er mooier uit. Tevens wordt door de langere speelduur van 117 minuten de missende scenes uit het origineel opgevuld. Padilha heeft zelfs meerdere odes er in verwerkt. Deze odes zijn ten ere van het origineel uit 1987. Zodra de titel in beeld komt, hoor je de iconische muziek. Als RoboCop beweegt, draait hij eerst zijn hoofd en daarna zijn schouder, net als in de versie uit 1987. Goed, het verhaal is vrijwel hetzelfde, maar de technologische aanpassingen die er gedaan zijn prijs ik Padilha volledig voor. De emotie welke Kinnaman uit, gaan veel dieper dan Weller ooit heeft laten zien. Door de vele actiescènes werd ik tot het einde geboeid, welke overigens ruimte overlaat voor een voortzetting van de reeks. Als het mogelijke vervolg net zo goed is, mag deze van mij gemaakt worden!