Recensie | Rafaël (Harry Dzumhur)

Sinds de Arabische lente domineert de Europese vluchtelingencrisis de actualiteit. De politiek lijkt tot op het bot verdeelt over deze kwestie; maar voor veel Nederlanders zal het nieuws van asielzoekers die massaal de zee over steken toch binnen komen als een ‘ver-van-mijn-bed-show’. Rafaël geeft de vluchtelingen een gezicht met het waargebeurde verhaal van een Tunesische man die gescheiden werd van zijn Nederlandse echtgenote. De politieke chaos in Tunesië en Europese bureaucratie maakte de hereniging van dit jonge stel onmogelijk. Ben Sombogaart (De Tweeling, Bride Flight) heeft weer een prachtige film afgeleverd. Hij mag hier samen met de cast & crew bijzonder trots op zijn. Ik hoop dat deze film veel prijzen zal winnen en ingezonden kan worden voor de Oscars.

Titel: Rafaël
Ben Sombogaart
Cast: Melody Klaver, Nabil Mallat, Mehdi Meskar, Medina Schuurman, Claude Musungayi, Sandro di Stefano, Antionio Scarpa
Scenario: Tijs van Marle, Massimo Gaudiosso
Drama
Release: Vanaf 11 oktober 2018 in de bioscoop

Rafaël is een op waarheid gebaseerd verhaal over liefde, hoop en veel tegenslag. Vaak wordt de scenarioschrijver en de DOP (Director of Photography) onderbelicht, maar ik wil beiden uitlichten. Scenarioschrijver Tijs van Marle (Lucia de B, Bon Voyage) heeft een prima scenario afgeleverd. De teksten voelen realistisch aan. DOP-er Jan Moeskops (Keizersvrouwen, Beatrix onder vuur) zorgde er voor dat het publiek betrokken bleef bij de film. Geen overdreven beelden om de beelden, maar hij probeerde zo dicht mogelijk bij de reële situatie te blijven. Ook de actie shots voelden rauw en heftig aan. Dit zorgde voor een emotionele betrokkenheid bij de kijker.

Recensie | Rafaël (Harry Dzumhur) 1

In 2011 waren de Nederlandse kapster Winny en haar Tunesische man Nizar wereldnieuws. Winny deed via de Italiaanse omroep een emotionele oproep aan Italië en Nederland om haar haar man mee  te nemen naar Nederland. Hij was via een gammele boot terechtgekomen op het Italiaanse eiland Lampedusa waar hij samen met honderden vluchtelingen werd opgevangen in een kamp. Zij was hoogzwanger en had de juiste papieren ingevuld, maar kreeg iedere keer geen medewerking van Italië en Nederland. Haar man bleef gevangen op het Italiaanse eiland. Winny had voldoende inkomen, maar dit mocht niet baten.

Een interview van Winny met de Italiaanse pers kan hier worden gezien.

In de meeslepende film heet Winny, Kimmy en wordt gespeeld door Melody Klaver. Nizar heet in de film Nazir en wordt door de Belgische acteur Nabil Mallat gespeeld. Beide acteurs hebben zich intens ingeleefd in hun karakters en dit spat ook van het scherm. Hun acteerprestatie is volkomen geloofwaardig. Ook de rollen van haar moeder, gespeeld door Medina Schuurman en die van Rafaël (Mehdi Meskar) zijn zeer getrouw neergezet.

Deze productie heeft er 7 jaar over gedaan om alles rond te krijgen. Om het budget voor elkaar te krijgen heeft men ook moeten crowdfunden. Er is samengewerkt met Belgische en Kroatische producenten. Rinkel Films (Lucia de B, Süskind) was de hoofdproducent.

Recensie | Rafaël (Harry Dzumhur) 2

Ik wil er niet te veel over verklappen, maar wil iedereen oproepen om deze film te zien. Het geeft een beeld over de schrijnende situatie van de vluchtelingenproblematiek die al jaren in Europa woedt en de Noord en Zuidelijke landen heeft verdeeld. Deze week was op het nieuws dat er al 1800 vluchtelingen zijn verdronken op zee. Een bizar getal. Deze film brengt deze problematiek goed in beeld en zou op Middelbare scholen ook zeker gebruikt kunnen worden tijdens Maatschappijleer.

Wil je eerst het boek lezen, dan kan dit ook. De roman Rafaël geschreven door Christine Otten ligt in de winkel. Zij heeft ook gedegen onderzoek gedaan en is naar Lampedusa gegaan en heeft met Winny en Nizar uitgebreid gesproken. Ik heb het boek nog niet gelezen, maar zal dit zeker gaan doen.

Harry Dzumhur

★★★★★

Bekijk hier de foto’s en video van de rode loper première op het Nederlands Film Festival.