Recensie | Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge (Erik Jansen)

Zorg dat je je papegaai op je schouder hebt, je houten been is gepoetst en je vaten rum klaar staan: Disney heeft namelijk voor de vijfde keer zijn piraten uit de pretparkattractie afgestoft en weer voor een nieuw zeeavontuur op het witte doek gezet in Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge. Johnny Depp keert terug als de dronken piraat Captain Jack Sparrow en Geoffrey Rush als Captain Barbossa. Onder de nieuwe gezichten in de franchise bevinden zich Brenton Thwaites als Henry Turner, Kaya Scodelario als Carina Smyth en Javier Bardem als de vervloekte Captain Salazar. Ik wilde zeggen dat de muziek wederom door Hans Zimmer is gedaan, maar componist Geoff Zanelli heeft het van hem overgenomen. Die iconische piratenmuziek van Zimmer hoor je echter wel goed terug.

Titel: Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge
Joachim Rønning en Espen Sandberg
Cast: Johnny Depp, Geoffrey Rush, Javier Bardem, Orlando Bloom, Brenton Thwaites, Kaya Scodelario, Kevin R. McNally, Golshifteh Farahani, David Weham, Stephen Graham.
Scenario: Jeff Nathanson, Ted Elliott, Stuart Beattie, Jay Wolpert
Actie, avontuur
Speelduur: 129 minuten
Te zien: 25 mei in de bioscoop

Henry Turner is op zoek naar Poseidon’s drietand die ervoor kan zorgen dat zijn vader wordt vrijgelaten van de vloek die over hem heerst. Daarvoor heeft hij het kompas nodig van de piraten kapitein Jack Sparrow. Zijn zoektocht brengt hem in de klauwen van de vervloekte Captain Salazar, die zijn lot te danken heeft aan Jack Sparrow en uit is op wraak. Ook Salazar is van plan de drietand te vinden om een einde te maken aan zijn vloek. De bemanningsleden van het schip waar Henry op zat worden allemaal vermoord door Salazar. Henry wordt als laatste man die het verhaal kan doorvertellen vrijgelaten om Salazars boodschap door te geven aan Jack. Henry wordt op Sint Maarten gevangen genomen, omdat men denkt dat hij als een lafaard de strijd van zijn schip heeft verlaten.

Op Sint Maarten ontmoeten we de astronoom Carina Smyth, die door haar plaatsgenoten wordt aangezien als heks. Ook Carina is op zoek naar de drietand. Daarvoor volgt zij het boek van haar verloren vader. Zij ontmoet Henry in de gevangenis en helpt hem ontsnappen. Ook Jack Sparrow bevindt zich op het eiland en wordt na een mislukte bankroof gevangen genomen. De ontsnapte Henry vindt Sparrow in zijn cel en vraagt hem naar zijn kompas. Jack heeft echter dit kompas geruild voor een fles rum.

Recensie Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge

Doordat het kompas niet meer in handen is van Jack, is het schip van Salazar losgekomen van de plaats waar het vastzat. Salazar jaagt elk piratenschip op zee op tot hij Sparrow vindt. Zo wordt ook de vloot van Captain Barbossa schip voor schip vernietigd. Om zijn overgebleven schepen te redden heeft hij iets voor Salazar dat hem kan helpen in de zoektocht naar Jack Sparrow. Barbossa is echter ook op zoek naar zijn verloren schat…

Ik ben nooit zo’n enorme fan geweest van Disney’s piratenfilms, alhoewel ik ze leuk genoeg vind om ze in de bioscoop te zien. Gewoon weer een keer een avontuur op zee. Veel mensen vinden alleen de eerste film van 14 jaar geleden de enige van de reeks die de moeite waard is. Voor mij persoonlijk is het allemaal één pot nat. Ik kan mij ongeveer herinneren wat er gebeurd is in de vorige films, dus een Pirates marathon vooraf vond ik niet echt de moeite waard.

Het acteerwerk is over het algemeen wel goed, al brengt Johnny Depp eigenlijk niet veel nieuws in zijn oude rol. Het verhaal ligt dan ook meer bij de nieuwkomers en dat is boeiend genoeg voor twee uur piraterij. Het verhaal is misschien ook niet zo ontzettend origineel, maar toch zat er een mooi emotioneel subplotje in het verhaal wat ik tot nu toe nog niet heb gezien in een film van Pirates of the Carribean. Verder zien we schepen die elkaar beschieten, leuke achtervolgingen en zwaardgevechten zoals we eigenlijk wel van de reeks gewend zijn.

Is de film een bioscoopbezoek waard? Dat ligt puur in hoeverre je nog zin heb in een vijfde hoofdstuk van een franchise die haar creativiteit min of meer aan het verliezen is. Op de één of andere manier voelt het alsof de verhalen op zee op beginnen te raken. Je zal aan het eind goed vermaakt zijn, maar erg memorabel is Salazar’s Revenge ook weer niet. Je kan na het slot blijven zitten voor een after credit scene, maar als je het openbaar vervoer moet halen hoef je dit niet per sé te doen. Thuis doorspoelen zodra de film on demand verschijnt, is misschien een betere optie.