Recensie | Patriots Day (Erik Jansen)

Patriots Day is de nieuwste film van regisseur Peter Berg en tevens zijn derde samenwerking met acteur Mark Wahlberg. Deepwater Horizon was de tweede samenwerking van de twee, die afgelopen zomer nog in de bioscoop te zien was. Patriots Day is gebaseerd op de gebeurtenissen rondom de aanslag op de Boston Marathon in 2013 en de daaropvolgende klopjacht naar de daders, waarbij 280 mensen gewond raakten en 6 doden vielen (inclusief één van de daders). Naast Wahlberg zien we een enorme cast met onder andere John Goodman, J.K. Simmons, Michelle Monaghan, Kevin Bacon en Melissa Benoist (bekend als Supergirl in de recentelijke, gelijknamige televisieserie). Lees hier de recensie van Patriots Day door Erik Jansen.

Titel: Patriots Day
Regisseur: Peter Berg
Scenario: Peter Berg, Matt Cook, Joshua Zetumer
Cast: Mark Walhberg, John Goodman, J.K. Simmons, Michelle Monaghan, Kevin Bacon, Melissa Benoist
Speelduur: 133 minuten
Release: 12 januari 2016

Recensie Patriots Day

Mark Wahlberg in de rol van Sergeant Tommy Saunders kan je niet echt de hoofdpersonage van de film noemen. Voordat de marathon begint ontmoeten we namelijk een groot aantal personages die belangrijk zijn in het verhaal. Zo maken we kennis met een Aziatische expat die onlangs in Boston is komen wonen en werken, een jong stel dat van plan is de marathon te gaan bekijken, Commissaris Ed Davis (John Goodman) die samen werkt met Tommy Saunders, een jonge agent die op de universiteit werkt en de Tsarnaev broers die verantwoordelijk waren voor de aanslag. Een hoop karakters waar je wellicht in het begin even door de war raakt, maar we zien hoe ieder zich op een bepaalde manier voorbereidt op de marathon. Zo ook de broers die de aanslag aan het beramen zijn.Recensie Patriots Day

De beelden van 15 april 2013 zitten bij ons nog vers in het geheugen. De film zet op een zeer realistische manier de aanslag neer, met het gebruik van onder andere CCTV beelden. Een aantal nieuwe personages voegen zich na de aanslag aan het verhaal toe. Zo maken we kennis met FBI agent Richard DesLauriers (Kevin Bacon), die het onderzoek naar de daders leidt. De daders worden vrij snel op de beelden gevonden, met behulp van Tommy Saunders die de omgeving goed kent. Echter wil de FBI in het belang van het onderzoek niet meteen de foto’s van de vermoedelijke daders vrijgegeven. Uiteindelijk wordt dit toch gedaan. Op dat moment komen een aantal medestudenten van één van de daders  ter sprake, die eigenlijk al meteen wisten dat Dzhokhar Tsarnaev iets met de aanslag te maken heeft.

Ook tijdens de uiteindelijke klopjacht waarbij de stad volledig op slot en grendel werd gezet, beginnen personages die in het begin kort geïntroduceerd zijn een belangrijke rol te spelen. Eén daarvan is Sergeant Jeffrey Pugliese (J.K. Simmons). Een aantal van die personages waren op het moment van de aanslag helemaal niet ter plaatse, maar hun rol in de afloop was dan ook meer cruciaal.

Alhoewel de gebeurtenissen echt zijn gebeurd, zijn een aantal personages voor de film fictioneel. Zo is de rol van Mark Wahlberg als Sergeant Tommy Saunders een combinatie van een aantal politieagenten die tijdens de Boston Marathon in 2013 werkzaam waren. Verhaaltechnisch is dit een slimme zet, want de film heeft gewoonweg een groot aantal belangrijke personages. In werkelijkheid zou het onlogisch zijn dat één agent op meerdere momenten van de gehele gebeurtenis bij alles aanwezig zou zijn. Om dit juist in één rol te combineren maakt het voor het kijkend publiek makkelijker te volgen. Ook zijn vrouw, gespeeld door Michelle Monaghan, is voor de film verzonnen.

Recensie Patriots Day

De film is dan meer een documentatie van de gehele gebeurtenis in plaats van een concentratie op een aantal personen. Een groot aantal worden daarom slechts kort geïntroduceerd en komen veel later meer op de voorgrond of vallen eerder in het verhaal weg. Omdat er in die paar dagen ontzettend veel gebeurt op zoveel gebieden zoals politiek, het onderzoek en de klopjacht, krijgen we min of meer de bulletpoints van de werkelijkheid te zien. Dit is niet zo’n groot probleem en uit respect voor de werkelijke betrokkenen is dit te begrijpen. Een aantal personages en plotwendingen hadden misschien uit de film gelaten kunnen worden, om de essentiële gebeurtenissen meer te onder de aandacht te brengen.

Veel minpunten zijn er niet op een enkele grap na die op de één of andere manier mij een klein beetje uit het verhaal haalde. Ook in de zaal hoorde ik mensen zeggen “dat is niet helemaal gepast”. De film voelde tot dat moment namelijk ontzettend realistisch. Buiten dat negatieve, kleine puntje is Patriots Day een goede film die respectvol omgaat met de gebeurtenissen en een cinematisch eerbetoon aan de betrokkenen van die vreselijke aanslag.