Recensie | Paranormal Activity: The Ghost Dimension (Dennis van Elten)

Found Footage films zijn al populair sinds 1999, het jaar dat The Blair Witch Project in de bioscoop verscheen. Paranormal Activity was de eerste horrorfranchise die gebruik maakte van found footage, welke de horrorliefhebbers daadwerkelijk wereldwijd bleef boeien. Maar na zes films is de koek op en de laatste film in de franchise, Paranormal Activity: The Ghost Dimension, draait nu in de bioscoop. Met Paranormal Activity weet je als fan wat je kunt verwachten, en ben je als kijker niet vaak teleurgesteld. De succesformule voor deze films is spanning, veel schrikmomenten en een hoofdpersoon die alles met een filmcamera vastlegt. Sinds de tweede film zijn er ook altijd kinderen in het spel. Lees hieronder de recensie van de film Paranormal Activity: The Ghost Dimension door Dennis van Elten.

Regisseur: Gregory Plotkin
Scenario: Jason Harry Pagan, Andrew Deutschman, Adam Robitel, Gavin Heffernan
Cast: Chris J. Murray, Brit Shaw, Dan Gill, Ivy George, Olivia Taylor Dudley
Speelduur: 88 minuten
Genre: Found footage, Supernatural, Horror
Release: 23 oktober 2015

Paranormal Activity: The Ghost Dimension recensie

Het concept van de Paranormal Activity-films is simpel; een gezin dat geteisterd wordt door een demonische entiteit. Los van elkaar zijn het zes spannende found footage horror films, en tezamen is het een rit in een paranormale achtbaan. De franchise kreeg een hoop lof, maar ook een hoop kritiek over zich heen. De meeste kritiek was dat de films het vooral van goedkope jump scares (schrikeffecten) moesten hebben. Ook zou de het concept achterhaald zijn. Omdat de reeks het gevaar liep een persiflage van zichzelf te worden, was het volgens de makers tijd om een eind aan de serie te breien.

The Ghost Dimension begint met een nieuw gezin in het huis waar het derde deel eindigde. De openingsscène begint waar Paranormal Activity 3 ophield. De vader van Katie en Kristi wordt door een demonische entiteit vermoord. Dit zet meteen de toon voor deze film. Na deze opening volgen wij twee broers die een oude camera en een doos tapes vinden, waarop beelden staan van de vorige bewoners. Na een aantal schrikmomenten worden de broers en hun gezin in een situatie gezogen, die zelfs de grenzen van de tijd doorkruist.

paranormal_activity_the_ghost_dimension_SD3_758_426_81_s_c1

Voor mij was Paranormal Activity: The Ghost Dimension niet een van de beste films uit de franchise, maar toch een film om van te genieten. De spanning wordt al vlug opgevoerd en werkt naar een climax, waarin alle Paranormal Activity-films samenkomen. Zo komen we er eindelijk achter dat de geest Toby het denkbeeldige vriendje van het meisje uit de derde film is. Bij de voorgangers was er vaak een groot deel van de film weggelegd voor personage-ontwikkeling en opbouw van het verhaal. In The Ghost Dimension is dit niet het geval. Er was te weinig opbouw in de ontwikkeling van de personages, hierdoor voelde ik mij niet geïnvesteerd in de personages. Hun uiteindelijke lot is daardoor niet interessant. Daarnaast is het plot van de film flinterdun.

Wat mij vooral tegenviel is dat je de demoon volledig in beeld zag, waarbij er overduidelijk veel visuele effecten gebruikt waren. Dit in tegenstelling tot de andere films, waarbij de effecten vaak optisch bedrog waren. Neem nu als voorbeeld de poort naar de andere dimensie in de slaapkamer van het meisje. Ondanks deze kanttekeningen vind ik Paranormal Activity: The Ghost Dimension wel een waardige afsluiter van een serie die mij al boeit sinds 2007. Nu is het wachten op het computer spel dat volgend jaar uitkomt.

Dennis van Elten