Recensie | Non-Stop (Marlou Spoormakers)

In de film Non-stop dreigt iemand elke 20 minuten een passagier tijdens een vlucht te vermoorden. Een ouderwetse who-dunnit met Liam Neeson als de persoon die alles tot een goed einde moet brengen. De film is niet aan te raden voor mensen die binnenkort moeten vliegen.

Titel: Non-Stop
Regisseur: Jaume Collet-Serra
Scenario: John W. Richardson, Christopher Roach, Ryan Engle
Cast: Liam Neeson, Julianne Moore, Michelle Dockery, Scoot McNairy, Nate Parker, Corey Stoll, Omar Metwally, Anson Mount, Jason Butler Harner
Genre: Actie, Thriller
Release: vanaf 27 februari in de bioscoop

Na het onverwachte succes van de actiefilm Taken wordt Liam Neeson steeds vaker gecast als actieheld. De inmiddels 61-jarige karakteracteur knokt ook in deze film flink wat af tijdens een vlucht met dodelijke consequenties. In Non-Stop speelt Liam Neeson de airmarshall Bill Marks. Hij heeft zijn dochter verloren, is ontslagen als politieman en is een alcoholist. Op een non-stop vlucht van New York naar Londen krijgt hij opeens een sms dat elke 20 minuten een passagier wordt vermoord, tenzij deze persoon 150 miljoen dollar krijgt. Eerst wordt het nog afgedaan als grap, maar na het eerste slachtoffer blijkt het menens te zijn. Aangezien elke persoon tegenwoordig een mobiele telefoon heeft, is het een lastige klus om uit te zoeken wie Bill deze berichten stuurt. Zeker in een vliegtuig vol passagiers en met weinig middelen tot zijn beschikking.

Al snel ontspint zich een zinderend kat-en-muisspel tussen Bill en de moordenaar, die overal op voorbereid lijkt te zijn en alles schijnt te weten over Bill. Samen met de crew van het vliegtuig en zijn medepassagier Jen (gespeeld door Julianne Moore) probeert hij erachter te komen wie de dader is. Iedereen is verdacht. Zelfs Bill is verdacht als blijkt dat het rekeningnummer, waarnaar het geld moet worden overgemaakt, op zijn naam staat. Hij heeft de schijn tegen en moet naast het tegenhouden van de dader, ook zijn onschuld zien te bewijzen. Daarnaast moet hij de overige passagiers in toom zien te houden zodra zij lucht krijgen van de hele situatie en in opstand dreigen te komen. Zij proberen Bill te overmeesteren, omdat ze via het nieuws horen dat hij de persoon is die het vliegtuig heeft gekaapt. Als vervolgens blijkt dat er een bom aan boord is, moeten Bill en de anderen er alles aan doen om te voorkomen dat de bom ontploft en het vliegtuig neerstort.

non-stop_60082361_st_3_s-high

Liam Neeson staat bekend als karakteracteur in speelde in onder meer Schindler’s List. In de herfst van zijn carrière is hij plotsklaps een veelgevraagd acteur in actiefilms. Ook in deze film speelt hij een actieheld, maar wel één met menselijke trekjes. Hij is niet perfect en hij heeft duidelijk veel meegemaakt in het verleden. Dit zorgt ervoor dat het hele verhaal net wat realistischer is. Hij is geen eendimensionaal personage, maar een persoon van vlees en bloed waar je mee meeleeft. Ook de bijrollen zijn goed bezet met onder andere Julianne Moore en Michelle Dockery.

De film is van het begin tot het eind spannend en tot op het laatste moment weet je niet wie de dader is en wat zijn motieven zijn. Als eenmaal bekend is wie de dader is, volgt er nog een spannend slot als er een ontploffing plaatsvindt in het vliegtuig en het een noodlanding moet maken. De scènes zijn soms wat schokkerig gefilmd, waardoor het lastig is om te volgen wat er af en toe precies gebeurt. Daarnaast zijn een aantal gebeurtenissen wel erg toevallig. Desalniettemin zit je tot het einde op het puntje van je stoel en denk je nog een keer goed na voordat je de volgende keer een vliegtuig in stapt.

Marlou Spoormakers