Recensie | Monsieur Chocolat (Erik Jansen)

Omar Sy schittert als geen ander in de nieuwe Franstalige film Monsieur Chocolat. De film vertelt het waargebeurde verhaal van Rafael, de eerste zwarte clown in Frankrijk rond het eind van de 19e eeuw. In het begin van de film speelt Sy de wilde Afrikaan Kananga, die met zijn act in een klein provinciaals circus, de stuipen op het lijf jaagt van de bezoekers. Zij hebben nog nooit een donkere man gezien. Op hetzelfde moment solliciteert clown Footit (James Thiérrée) met zijn clownsnummer in hetzelfde circus, maar kan helaas de kortzichtige manager niet overtuigen. Dan maakt Footit kennis met Kananga en de twee beginnen samen het clownsduo Footit et Monsieur Chocolat. Al snel slaat de act aan, wordt het duo te groot voor het kleine circus en worden de twee gevraagd om in een groot bekend circustheater in Parijs op te treden. Lees hier de recensie van de film Monsieur Chocolat door Erik Jansen.

Titel: Monsieur Chocolat
Regisseur: Roschdy Zem
Scenario: Cyril Gely, Olivier Gorce, Gérard Noiriel, Roschdy Zem
 Omar Sy, James Thiérrée, Clotilde Hesme, Olivier Gourmet, Frédéric Pierrot
Speelduur: 119 Minuten
Genre: Drama
Release: vanaf 21 april 2016 in de bioscoop

Recensie Monsieur Chocolat

Monsieur Chocolat is een historisch drama die de setting van rond de eeuwwisseling in Frankrijk prachtig neerzet, met het circus als podium. Visueel is hier veel aandacht aan besteed, zowel met de kostuums als de decors. Omar Sy toont wederom zijn natuurlijke on-screen charme zoals we deze al eerder van hem hebben gezien in The Intouchables (2011) en Samba (2014). Sy’s glimlach en flair passen perfect bij zijn rol. Al is de chemie tussen Sy en zijn tegenspeler Thiérrée niet van hetzelfde niveau als die in The Intouchables, voor de gebeurtenissen in de film is deze ruim voldoende.

Monsieur Chocolat blijft van begin tot eind boeiend. Vooral als je bekend bent met Omar Sy’s acteerwerk, is dit al reden genoeg om te blijven kijken. Helaas verlieten veel bioscoopbezoekers de zaal, die vooraf niet wisten welke film er gedraaid werd. Waarschijnlijk omdat het een Franstalige film is. Dit was erg jammer, aangezien Monsieur Chocolat absoluut een geweldige biografie is met uitstekend acteerwerk van Sy en zijn medespelers.

De film is het typische verhaal van de opkomst, succes en ondergang van een artiest in een tijd waar onderscheid werd gemaakt tussen rassen en status. Weliswaar zal Monsieur Chocolat niet zo’n enorme splash maken zoals The Intouchables dat wel deed in 2011, maar verrijkt deze film het curriculum vitae van Sy met wederom een rol die uitstekend bij zijn huidige repertoire past.