Recensie | Make Your Move 3D (Immy Verdonschot)

Het is alweer een tijdje geleden dat het genre dansfilms ontplofte en er ieder jaar een nieuwe dansfilm uitkwam (Step Up tot en met de vierde, Make It Happen, Streetdance, Burlesque, Honey, Take the Lead en zelfs Nederland kwam met Body Language). Het was Duane Adler die eerder Step Up, Make It Happen en Save the Last Dance schreef/produceerde. Nu komt hij met Make Your Move 3D. Een film waar duidelijk voor dans is gekozen, want Derek Hough had nog nooit eerder een hoofdrol vertolkt in een film en BoA Kwon is ook de bekendste niet. In films dan. Want Hough heeft al vier keer Dancing with the Stars gewonnen en Kwon is met name bekend om haar zang- en danskwaliteiten in Zuid-Korea en Japan.

Titel: Make Your Move 3D
Regisseur: Duane Adler
Scriptschrijver: Duane Adler
Hoofdrollen: Derek Hough, Will Yun Lee, Izabella Miko, BoA Kwon, Rusko, Michael Mundo, Rick Gonzalez, Wesley Jonathan
Genre: Dans, romantiek
Speelduur: 110 min
Release: vanaf 25 juli in de bioscoop

De jonge getalenteerde artiest Donny (Derek Hough) komt naar New York om een baan te scoren in de club van zijn broer Nick (Wesley Jonathan). Het is een plek waar de nieuwe generatie danseres hun nieuwe moves kunnen laten zien. Op zijn eerste avond is Donny al onder de indruk van Aya (BoA). Hun samenspel van tap, hip hop en taiko drumming smelt samen in een nieuwe stijl. Maar een liefde kan natuurlijk niet zonder drempels. Want wat Donny niet weet, is dat Aya de zus is van Nick’s grootste concurrent, Kaz (Will Yun Lee). Kaz was ooit partner van Nick, maar is zelf een high end club begonnen en zo ontstond een vete. Terwijl Donny en Aya als een blok voor elkaar vallen wordt de competitie tussen de broers steeds heftiger.

Romeo en Julia

Klinkt het verhaal je inmiddels al bekend in de oren? Het is het aloude verhaal van Romeo en Julia in het zoveelste nieuwe jasje. Een onbereikbare liefde, omdat de broers van Donny en Aya in een vete zitten. Donny maakt vanaf het begin af aan duidelijk, dat hij zich hier niets van aan zal trekken. Hij gaat helemaal voor de liefde, maar Aya is wat terughoudender. Daar zorgt het feit voor dat zij binnen drie weken haar visum kwijt is en weer terug zal moeten keren naar Japan. Ook al mag het verhaal uitgekauwd lijken, in Make Your Move 3D valt het mee. Er zit behoorlijk wat drama in, maar het is nergens zo aangezet dat het ergerlijk wordt. Hoewel het begin van de film nog wat stroef en nep aanvoelt, komt het verhaal op gang zodra Aya haar intrede doet. De personages krijgen genoeg ruimte om hun achtergrond wat uit te diepen, wat de film een completer geheel maakt. Natuurlijk is het verhaal al voor een overgroot deel te voorspellen, maar toch wist Adler het fris te houden.

Recensie Make Your Move 3D

Vernieuwend

De meeste dansfilms zitten hetzelfde in elkaar: Jongen en meisje vinden elkaar door middel van dans en verder dan dat gaat het eigenlijk niet. Na alle verschillende danssoorten die we al hebben gehad is het dan ook moeilijk met iets nieuws te komen. Niet alleen komt Adler daarom met tapdans op de proppen, ook voegt hij er nog trommels aan toe. Dit alles wordt gecombineerd wat vernieuwend werkt. Het feit dat het nu niet om twee rivaliserende dance crews gaat is tevens een slimme aanpak. Dat hebben we namelijk al veel te vaak gezien en is eerder vermoeiend dan vermakelijk. In dit geval is gekozen voor clubs. ‘Static,’ de club van Nick, maakt meteen indruk: Het staat bol van de kunstscène met schilderingen, optredens met glow in de dark en een buitenpodium. Deze creativiteit weet Make Your Move 3D net dat beetje extra’s te geven waardoor het een film wordt die je bijblijft. Daarnaast zijn er prachtige locaties uitgezocht om de dansoptredens tot hun recht te laten komen. Een gemis in de film is het danstalent van Izabella Miko (Coyote Ugly en Save the Last Dance 2). Miko heeft in eerdere films al laten zien wat haar kwaliteiten zijn op dansgebied en die komen in haar ene optreden in deze film jammer genoeg niet volledig tot hun recht.

Klik klak

Sinds Fred Astaire is tapdans niet meer populair geweest. Heel kort was er in Nederland nog het moment dat Ralf Mackenback het junior song festival won met zijn nummer Click Clack over tapdans, maar dat was het ook. Hough laat zien hoe mooi en leuk tapdans kan zijn. Het is geen dansvorm waarvan je verwacht dat deze een hele film kan dragen, omdat het zich met name bij de voeten afspeelt. Dat het in deze film werkt, is mede te danken aan het vermengen van tapdans met andere dansvormen. Daarnaast is dans weer speels gemaakt: Een dans waar als het ware een verhaal in wordt verteld, zoals het niet willen dansen maar toch meegesleurd worden in die dans. Het zorgt voor een soort welles/nietes spelletje, maar dan mooi uitgewerkt in bewegingen. Een opluchting is dat er in deze film geen gebruik wordt gemaakt van de steeds terugkerende ‘dance off’ in een battle, waarbij je allang weet wie er gaat winnen (want waarom heb je anders die afgelopen 90-120 minuten naar een film gekeken?). In plaats daarvan is er, net als vanouds, besloten om met een showcase af te sluiten (denk aan Save the Last Dance, Honey of zelfs Flashdance).

Recensie Make Your Move 3D

Voor lief nemen

Of je helemaal met de film meegesleept kan worden ligt altijd aan de kijker. Zeker in het geval van musicals – waar spontaan in lied wordt uitgebarsten – en dansfilms – waar spontaan wordt gedanst, en iedereen ook nog eens precies de goede pasjes blijkt te kennen. Het vergt een groot vermogen van ‘supsension of disbelief’ en deze film is zeker geen uitzondering. De choreografieën zijn mooi, de score is goed gekozen en daar moet je het eigenlijk ook bij laten. Dit kan overigens net zo goed gezegd worden over het verhaal, want al die momenten waarop Donny en Aya steeds meer op elkaar verliefd worden zijn natuurlijk mierzoet. Beide dingen komen samen in hun eerste nacht samen, waarbij ze al dansend de liefde gaan bedrijven. Juist ja… Misschien iets te veel van het goede. Je moet bij dit soort films nu eenmaal niet verder denken, maar gewoon genieten van de mooie beelden met bijpassende muziek.

Make Your Move 3D is precies wat je van een romantische dansfilm mag verwachten: Vermakelijke choreografieën, goede muziek en een verliefd koppel. Deze film bevat de goede elementen van films als Save the Last Dance en Step Up, maar dan met gepaste mate aan verhaal en drama en misschien af en toe zelfs iets te terughoudend. Make Your Move 3D haalt misschien niet hetzelfde niveau als de eerder genoemde films, maar het blijft een goede dansfilm waar je oprecht van kunt genieten.

Immy