Recensie | Magic in the Moonlight (Immy Verdonschot)

Afgelopen jaar stond regisseur en schrijver Woody Allen nog volop in de spotlight met Blue Jasmine – waar Cate Blanchett voor haar rol een Oscar ontving – en dit jaar is Allen alweer terug met zijn nieuwe film: Magic in the Moonlight. De 49ste film die hij zelf geregisseerd heeft en daarvoor reisde hij opnieuw af naar Europa, namelijk naar Frankrijk!

In Zuid-Frankrijk, jaren twintig, wordt illusionist Stanley Crawford (Colin Firth) ingehuurd om spiritueel medium Sophie Baker (Emma Stone) te ontmaskeren. Zij is op haar beurt weer ingehuurd door de rijke Catledge familie: Moeder Grace Catledge zoekt contact met haar overleden man en zoon Brice Catledge is smoorverliefd op haar. Maar is ze een oplichtster of bestaan er werkelijk ‘magische’ en onverklaarbare dingen in dit aardse bestaan? Lees hier de recensie van Magic in the Moonlight door Immy Verdonschot.

Titel: Magic in the Moonlight
Regisseur: Woody Allen
Scenario: Woody Allen
Cast: Colin Firth, Emma Stone, Eileen Atkins, Marcia Gay Harden, Hamish Linklater, Simon McBurney, Jacki Weaver, e.a.
Speelduur: 98 minuten
Genre: drama, romantiek, komedie
Te zien vanaf: 21 augustus 2014

Recensie Magic in the Moonlight

Het kan niet meer ontkent worden: Woody Allen houdt van magie in zijn films. Eerder speelde hij zelf al een goochelaar in Scoop, Midnight in Paris is omgeven van een magische en bijzondere sfeer en nu wordt het al in de titel van de film genoemd. Terwijl Magic in the Moonlight met goocheltrucs en illusies begint, gaan we echter al snel een stapje verder. Van ingevingen over het persoonlijke leven van iemand en contact maken met overleden mensen tot het zien van een prachtige sterrenhemel: Magie is er in overvloed. Om het niet te zoetsappig te maken, speelt Allen hier doordacht op in met het cynische personage van Stanley. Mocht je zelf dus juist wel of juist niet van magie houden en/of cynisch zijn, deze film biedt een goede balans.

Stone en Firth

Bij Allen kun je er altijd op vertrouwen dat hij een geweldige ensemble cast samenstelt. In dit geval steken Emma Stone en Colin Firth met kop en schouders boven de rest van het stel uit, maar deze zorgen ook zeker voor verschillende gniffelmomenten. Zo heb je Hamish Linklater, als Brice, met zijn ukelele-liefdesliedjes en de karakteristieke tante van Stanley die geen blad voor haar mond neemt. Terwijl Firth een cynische man speelt, op een heerlijk geloofwaardige manier die niet alleen wat ergernis bij verschillende personages oproept, zorgt Stone met haar zweverigheid en ingevingen herhaaldelijk voor lachmomenten. Stone speelt haar personage met overgave. Met afwezige blikken en ondersteunende armgebaren kun je moeilijk een strak gezicht houden wanneer je hiernaar kijkt. Werp een blik op de trailer en je weet hoe hilarisch zij dit als geen ander kan overbrengen.

Recensie Magic in the Moonlight

Roaring twenties

Niets is zo heerlijk als je even te verliezen in de tijd. Misschien dat historici en geschiedkundige de nodige fouten in Magic in the Moonlight zouden kunnen vinden, maar voor de leken onder ons kun je genieten van de roaring twenties. Van korte kapsels a lá Coco Chanel en hoofdtooien, tot de korte rokken en platte kleding van voornamelijk lichte (dan wel doorzichtige) stoffen met lange parelkettingen: Het zit er allemaal in. Maar niet alleen de kleding straalt dit uit. Zo zie je het in de sets, hoor je het in de muziek en merk je het zeker ook in bepaalde gedragsuitingen. Op een gegeven moment is er een scène in een ziekenhuis waar een dokter begint te roken.. Je kunt niet anders dan even terugdenken in de tijd en je te realiseren dat dat inderdaad toen nog mocht.

Vakantiegevoel

Net als in veel van Allen’s andere films, speelt ook hier de locatie een rol. In dit geval is het Zuid-Frankrijk die bijna een rol vervult. Met heerlijke sfeerbeelden waar met een vintage auto over bergweggetjes wordt gereden met een prachtig uitzicht, luxe herenhuizen en zonovergoten vertrekken, krijg je meteen zin om zelf op vakantie te gaan. Mocht je net zijn geweest, dan zal je ofwel meteen zin krijgen om terug te gaan, of gewoon terugdenken aan je eigen heerlijke tijd in het buitenland. Alles in deze film ademt zomer en zal je zeker dat vakantiegevoel bezorgen.

Recensie Magic in the Moonlight

Woody doet het weer

Na Blue Jasmine zijn we met Allen terug in een wat mildere omgeving. Deze laatste valt toch wat aan de zware kant, maar is zeker een van zijn toppers. Een zeer goede terugkomer na To Rome With Love, waar niet iedereen even enthousiast over was. Blijkbaar heeft hij daar ook van geleerd, want Magic in the Moonlight bevat wel een uitgebreide sterrencast, maar er is minder groot uitgepakt dan in zijn vorige films. Allen is back to basic gegaan waarbij dit verhaal zich voornamelijk richt op de twee tegenpolen in het spel. Het is een film die wat minder romantisch en nostalgisch is dan Midnight in Paris en vooral een stuk lichter dan Blue Jasmine.

Magic in the Moonlight biedt heerlijke zomerse beelden van Zuid Frankrijk in combinatie met wat cynisme en een hoop zweverigheid. Dit laatste wordt vermakelijk neergezet door Stone, terwijl Firth met zijn cynische instelling een goed contrast biedt. Het ensemble van de cast is weer leuk samengesteld, maar overtreft dit duo niet. Kortom: Met een geweldige cast, een vermakelijk verhaal en een vleugje magie heeft Allen weer een heerlijke romantische komedie neergezet, zoals we dat van hem gewend zijn.