Recensie | The Legend of Tarzan (Erik Jansen)

Kan jij geloven dat er al bijna honderd films gemaakt zijn over Tarzan? Als je alleen al zoekt op IMDB zal dat je een lijst opleveren met meer dan tweehonderd resultaten. Bovenaan deze lijst vindt je nu The Legend of Tarzan. De film komt van David Yates die hiervoor de laatste vier Harry Potter–films heeft geregisseerd. De cast bestaat uit Alexander Skarsgård als John Clayton/Tarzan, Margot Robbie als Jane Clayton, Samuel L. Jackson als George Williams, Djimon Hounsou als Chief Mbonga en Christoph Waltz als Kapitein Leon Rom. Lees hier de The Legend of Tarzan recensie door Erik Jansen.

Titel: The Legend of Tarzan
Regisseur: David Yates
Scenario: Adam Cozad, Craig Brewer
Cast: Alexander Skarsgård, Margot Robbie, Samuel L. Jackson, Christoph Waltz, Djimon Hounsou
Speelduur: 110 minuten
Release: 7 juli 2016

Met zoveel verschillende verfilmingen vonden de filmmakers het niet nodig om de origine uitgebreid opnieuw te vertellen. Gelukkig maar, want we weten allemaal dat Tarzan als klein kind is beland in de jungle van Afrika, zijn ouders daar overleden zijn, hij opgevoed is door gorilla’s en op latere leeftijd verliefd wordt op Jane Porter. Hij is de zoon van de Britse lord en lady Claystone van Greystoke en erft bij terugkomst hun landgoed. De film maakt de keuze om een klein beetje van de geschiedenis in flashbacks te laten zien en ons een nieuw, spannend avontuur te vertellen.

Het verhaal speelt zich af eind 19e eeuw. De Congo is verdeeld onder de Britse en Belgische koninkrijken. Leon Rom wordt door de Belgen de jungle gestuurd om de diamanten van Opar te vinden. Het Belgische koninkrijk staat namelijk op de rand van faillissement. Zijn expeditie wordt uitgemoord en Rom is de enige die in leven blijft. De inheemse Chief Mbonga spaart zijn leven en geeft Rom de diamanten in ruil voor Tarzan.

Tarzan, nu John Clayton Lord Greystoke woont al jaren samen met zijn vrouw Jane in Engeland. Het Britste parlement verteld hem dat de Belgische koning hem heeft uitgenodigd terug te keren naar de Congo, om de nieuwe ontwikkelingen te bekijken. John weigert, maar George Williams (L. Jackson) vermoedt dat de Belgen daar bezig zijn met de slavenhandel en haalt John over om toch te gaan. Samen met Jane reizen ze af naar Afrika. Het is een reünie met oude vrienden in het dorp waar Jane is opgegroeid en waar zij Tarzan heeft ontmoet. Het weerzien is echter van korte duur. Leon Rom valt het dorp namelijk aan en slaat op de vlucht met enkele dorpelingen en Jane als gevangenen. Het is aan George en Tarzan om dwars door de jungle te reizen en Jane en hun vrienden terug te vinden.

15021608_78637_Still_5_s-high

De eerste recensies van deze film waren matig en ik vraag mij sterk af waarom. Zelf vond ik het namelijk een hele goede Tarzan film. Natuurlijk ben ik bekend met de Disneyfilms over Tarzan en heb ik vroeger een versie gezien met Christopher Lambert. Wat mij betreft was het goed genoeg dat The Legend of Tarzan een klein beetje van de legende liet zien en ons nu een nieuw verhaal bracht dat zeker recht doet aan het bekende personage dat in bedacht is in 1912 door schrijver Edgar Rice Burroughs. Alexander Skarsgård is een uitstekende keuze voor Tarzan. Hij is ontzettend lang, atletisch gebouwd en zeer geloofwaardig als iemand die het opneemt tegen- en communiceert met wilde dieren. De film laat ook goed zien dat zelfs zijn botstructuur anders is, omdat hij al die tijd in de jungle heeft moeten overleven. Skarsgård laat prachtig zien hoe één het personage is met de jungle en ook de welbekende Tarzan-schreeuw brult legendarisch door de speakers van de bioscoopzaal.

Margot Robbie is ook een geweldige keuze voor de rol van Jane. Alhoewel ze ontvoerd wordt door Leon Rom, staat Jane toch haar mannetje en weet ze met de hulp van haar vrienden tijdens de gijzeling in leven te blijven. Samuel L. Jackson zorgt voor de nodige komedie in de film en heeft zeker ook nut in het hele verhaal. Als het ware stelt zijn karakter het bioscooppubliek voor dat samen achter Tarzan probeert aan te hollen. Christoph Waltz brengt niet zoveel uitdagends in deze rol. Natuurlijk doet hij het goed genoeg, maar het is een rol die we wel vaker en beter van hem gezien hebben. Een andere acteur had wellicht een betere keuze geweest voor de rol van Leon Rom.

thelegendoftarzanbigstill

De film is redelijk goed in beeld gebracht. Nee, het is niet te vergelijken met Disney’s The Jungle Book, maar moet dat dan ook? Het verhaal was interessant en de visualisaties waren overtuigend genoeg om ons mee terug de jungle in te nemen. De actiescènes waren ontzettend goed in elkaar gezet waarbij we ook echt het gevaar van de jungle voelen en samen met Tarzan met lianen van tak naar tak slingeren.

Met bijna honderd Tarzan verfilmingen zou je zeggen dat er voor iedereen wel een definitieve Tarzan film tussen zou zitten. Iedereen kent het personage en het verhaal achter de legende. Een nieuw Tarzan avontuur moeten we dan ook tenminste kunnen waarderen. Voor mij persoonlijk denk ik dat The Legend of Tarzan dé definitieve versie is die ik tot dusver heb gezien, maar wellicht dat de toekomst mij nog een betere zal bieden. Voor nu is het een geweldige film die zeker de moeite waard is om in de bioscoop te kijken of anders later wanneer deze uitkomt voor de thuisbioscoop.