Recensie | The Jungle Book (Willem Jansen)

We kennen allemaal de tekenfilm The Jungle Book uit 1967. We zijn er mee opgegroeid, werden groot fan van Baloo de beer en neurieden het deuntje van Bare Necessities door en door. Sommigen onder ons zullen de film ongetwijfeld opnieuw hebben gekeken met de kleine op de schoot, toen het nieuws naar buiten kwam dat er een live-action remake op komst was. Jon Favreau werd aangesteld als regisseur en Justin Marks nam plaats achter de typemachine. Maar wat voornamelijk ieders aandacht trok, was de geweldige sterrencast: Bill Murray als Baloo, Ben Kingsley als Bagheera, Idris Alba als Shere Khan, Scarlett Johansson als Kaa en Christopher Walken als de gigantische King Louie.

Titel: The Jungle Book
Regisseur: John Favreau
Scenario: Justin Marks, Rudyard Kipling
Neel Sethi, Scarlett Johansson, Idris Elba, Bill Murray, Ben Kingsley, Lupita Nyong’o, Giancarlo Esposito, Christopher Walken
Speelduur: 106 minuten
Genre: Avontuur, familie
Release: 14 april 2016

Het verhaal is alom bekend. Mowgli werd als peuter gevonden door de panter Bagheera en vervolgens opgevoed door een kudde wolven, onder leiding van Akela. Maar naarmate Mowgli ouder wordt, wordt het ook steeds meer duidelijk dat hij anders is. Namelijk een mens. Onder grote druk van de tijger Shere Khan, vlucht Mowgli uit de jungle; een zoektocht naar het volk van zijn oorsprong.

No matter where you will go or what they may call you, you will always be my son.
Wat kijkers misschien zal verbazen is dat alles, behalve Mowgli, computer geanimeerd is. Sethi heeft zichzelf een jungle moeten visualiseren. De dieren zijn geanimeerd, maar ook de jungle is gewoon hartstikke nep. Ikzelf heb me hier totaal niet aan geërgerd. Elk klein detail is gewoon perfect nagemaakt. Van bomen tot de kleinste stofdeeltjes.

Dan het moment waar iedereen op heeft zitten wachten: Baloo. Mowgli komt in een letterlijk beknelde situatie terecht met de slang Kaa – die een kort maar krachtige rol heeft –  en wordt ternauwernood gered door de grote Baloo. Perfect ingesproken door Murray. Baloo zorgt voor de komische laag in de film. Voor de kijkers maar ook voor Mowgli, die tot dan toe nog alleen maar in rampsituaties terecht is gekomen. Baloo haalt Mowgli over om nog langer in de jungle te blijven en dat er plek is voor iedereen, van welk soort dan ook.

the_jungle_book_40043085_st_4_s-high

They want to send you to the man-village? I say, you can be a man right here!

King Louie is in deze film geen Oerang Oetan, maar een Gigantopithecus. Hij is ook nog even wat groter gemaakt dan dat de naam al doet zeggen. Aan de ene kant lijkt Walken een aparte keuze. Walken’s bekende stem kent iedereen. Zijn accent is in het begin even wennen, maar wanneer eenmaal het deuntje I Wanna Be Like You op komt en King Louie begint te zingen, past Walken’s stem precies.

Wat betreft de casting, regie en visualisatie, is deze film zeer geslaagd. Maar verwacht daarentegen niet dat je kinderen er even lekker voor gaan zitten. Of althans, voor blijven zitten. Daarvoor is de film misschien wat te lang en serieus. Desalniettemin, The Jungle Book is een oud verhaal en al meerdere malen vertelt. Deze versie, behoort zeker tot een van de mooiste!

That’s not a song, that’s propaganda.

Willem Jansen