Recensie | The Invisible Woman (Immy Verdonschot)

Wie kent hem niet? Charles Dickens, een van Engelands meest bekende schrijvers. Van Oliver Twist, The Tale of Two Cities en Great Expectations tot misschien wel zijn meest verfilmde werk: A Christmas Carol. We kennen allemaal zijn werk, maar The Invisible Woman toont een andere kant van Dickens. Naar het gelijknamige boek van Claire Tomalin, een biografie uit 1990, laat deze film het verhaal zien vanuit de ogen van de jonge actrice Ellen Turnan. Lees hier de recensie van The Invisible Woman door Immy Verdonschot.

Titel: The Invisible Woman
Regisseur: Ralph Fiennes
Scenario: Abi Morgan
Boek: Claire Tomalin
Cast: Ralph Fiennes, Felicity Jones, Kristen Scott Thomas, Tom Hollander, Joanna Scanlan, Perdita Weeks, Amanda Hale, Tom Burke, John Kavanagh
Speelduur: 111 minuten
Genre: Romantiek, historie, drama
Release: Vanaf 27 maart in de bioscoop

In 1883, Engeland, ontmoet de getrouwde Charles Dickens de jonge Nelly. Zij komt uit een familie van actrices en is zelf ook een ambitieuze actrice die een rol in een van Dickens’ toneelstukken weet te bemachtigen. Onder de indruk van haar acteertalent en haar schoonheid, wordt ze Dickens’ muze. Zij is de focus van zijn passie. Het wordt een langdurige en geheime affaire tussen de achttienjarige dame en de toen al 45-jarige Dickens. Want in die tijd is geheimhouding van hun verboden liefde de prijs die ze moeten betalen…

the_invisible_woman_36000335_st_2_s-high

Elkaars geheim

Het is altijd lastig om te schatten in hoeverre een film gebaseerd is op de werkelijkheid. Deze film is daar geen uitzondering op. Een onbekend verhaal over een oudere Dickens die al jaren getrouwd is met Catherine en tien kinderen heeft. Maar de vonk in hun huwelijk is verdwenen en aandacht of waardering lijkt ver te zoeken. Dan ontmoet hij Nelly: Een jonge dame wiens hart vol zit van het werk van Dickens en geen genoeg van zijn geweldige verhalen krijgt. Zoals dat hoort in het Victoriaanse tijdperk volgt echter niet iedereen blindelings hun hart, maar gaat er een lange tijd voorbij eer ze hun eerste kus delen. Zo denkt iedereen aan de gevolgen. Nelly aan haar reputatie binnen de gemeenschap, net als haar moeder en Catherine over verlaten en uitgelachen worden. Ze blijven elkaars geheim, maar het is met name Nelly die de consequenties ervan lijkt te dragen.

Victoriaans Londen

Hou je van Britse kostuumdrama’s? Dan is dit een film voor jou. Met geweldige sets en goede kostuums zet je zo een stap terug in de tijd en kun je het leven aanschouwen in het Victoriaanse Londen. Met een samenwerking van de BBC en BFI kan het ook niet anders, dan dat deze film zich kan meten met andere Britse shows. Niet in het minst hebben de bekende gezichten hiermee te maken: Zo was Perdita Weeks al te zien in Lost in Austen en Great Expectations, en stonden Kristin Scott Thomas en Ralph Fiennes eerder tegenover elkaar in onder andere The English Patient. Hoofdpersoon Felicity Jones is ook geen vreemde meer te noemen. Van Northanger Abbey tot Doctor Who en binnenkort The Amazing Spider-Man 2 gaat ze alle genres af.

Onzichtbare vrouwen

Hoewel de titel op het hoofdpersonage slaat, blijkt dat andere vrouwen in de film veel onzichtbaarder zijn. Met de focus op Nelly neemt Felicity Jones je mee in de afwegingen die komen kijken bij het volgen van je hart en het leven dat je zult leiden. Maar net zo interessant zijn de rollen van Catherine (Joanna Scanlan), die werkelijk een onzichtbaar leven leidt, aangezien ze niet alleen haar man is kwijtgeraakt aan zijn fans, maar ook zijn liefde voor haar. Kristen Scott Thomas is net zo opmerkelijk als de moeder van Nelly die alleen het beste voor haar kinderen wil. Zelf leidt ze een bescheiden bestaan, maar zodra ze aanvoelt dat haar dochters reputatie op het spel staat, zal ze Dickens er op aanspreken. Een vrouw die de andere kant van het verhaal laat zien is Michelle Fairley als Caroline Graves (Game of Thrones). Zij speelt een weduwe die een relatie heeft met een (ongehuwde) man. Het geeft een beeld van hoe het leven van Nelly er uit zou kunnen zien. Wanneer de twee dames dit met elkaar bespreken wordt snel duidelijk dat Graves zich niet schaamt voor haar levensstijl. De vraag is of Nelly hier genoegen mee neemt. Door de sprongen in de tijd – van pré en met Dickens naar post Dickens – weet je van te voren al dat Nelly een zware last met zich mee draagt, maar wat er daadwerkelijk is gebeurt moet ze nog verwerken. Naast de geheime relatie zorgt deze vertelwijze voor een opbouwende spanning, waardoor je langzaamaan ontdekt hoe de onzichtbare vrouw haar zichtbaarheid weer terug kreeg.

Recensie The Invisible Woman

De man achter de schrijver

We zien Dickens tijdens het hoogtepunt van zijn carrière: Hij is journalist, schrijver, acteur, regisseur en sociaal activist, noem het maar op! Fiennes speelt dit met overgave. Vol energie, charme, passie en vrolijkheid is hij te zien op het scherm waar hij eens voordrachten van zijn werk doet en dan weer geraakt wordt door de armoede die hij om zich heen ziet. Daarnaast is het interessant om die ‘fancultuur’ in het Victoriaanse tijdperk te aanschouwen. Net als nu het geval zou zijn, komen bewonderaars op hem aflopen. En net als nu kan een schandaal zoals de affaire een tegenslag in de carrière betekenen. Zo blijkt maar dat sommige dingen nooit veranderen. Hoe beter je Dickens leert kennen, hoe meer je je verbaast over verschillende keuzes die hij maakt. Je gaat je zelfs afvragen waar hij meer van houdt, zijn fans of zijn geliefden…

Als je van kostuumdrama’s houdt of van Britse series en films, dan wil je The Invisible Woman niet missen. De film geeft een blik achter de schermen in het leven van een van ’s werelds bekendste schrijvers aller tijden. Hoewel het verhaal om de jonge liefde in zijn leven gaat, zul je Dickens beleven als nooit tevoren. Daarnaast geeft de film een interessant beeld van de (on)zichtbare vrouwen in die tijd en hoe hun levensstijl hun reputatie beïnvloedde.