Recensie | Interstellar (Martijn Pijnenburg)

Wat zou er allemaal te vinden zijn in het universum? Vele mensen vragen zich dit af en er worden vele onderzoeken naar gedaan. Natuurlijk spelen ook filmmakers hierop in. De een gebruikt wat meer fantasie dan de andere. Nu is daar Interstellar, een film met wat minder bloeddorstige aliens en met wat meer wetenschap. Regisseur Christopher Nolan maakt hier namelijk gebruik van de theorie over de zogeheten ‘wormgaten’.

Titel: Interstellar
Regisseur: Christopher Nolan
Scenario: Jonathan Nolan, Christopher Nolan
Cast: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Michael Caine, Matt Damon, Bill Irwin, Mackenzie Foy, Casey Affleck, John Lithgow
Speelduur: 169 minuten
Genre: Avontuur, Science Fiction
Release: vanaf 6 november 2014 in de bioscoop

Boer en voormalig astronaut Cooper (Matthew McConaughey) heeft de taak om voor zijn twee kinderen te zorgen. Stiekem verlangt hij nog steeds naar het ontdekken van het universum, een passie die zijn dochter Murph (Mackenzie Foy) met hem deelt. Voor Cooper komt het goed uit ze op een geheime NASA-basis stuiten.

Het blijkt dat de voedselvoorraad op aarde aan het krimpen is. De mensheid zal zijn heil ergens anders moeten gaan zoeken, en Cooper lijkt de aangewezen persoon om op zoek te gaan naar een plek in de ruimte waar de mensheid kan voortbestaan. Samen met een team ontdekkingsreizigers vertrekt hij de ruimte in, tot ongenoegen van zijn twee kinderen.

Gelul in de ruimte

Ik zal maar meteen bekennen dat ik niet zoveel heb met ruimte-films. Waarom niet? Geen idee. Misschien omdat het letterlijk een te-ver-van-mijn-bed-show is. Een andere reden kan zijn, omdat het daar in de ruimte allemaal eentonig en stil is. Interessanter is het als er Aliens worden gevonden, al wordt het dan vaak wat over-the-top en onrealistisch. Ook Insterstellar zit vol met gelul in de ruimte, toch pakt Nolan het wat origineler aan dan zijn voorgangers.

15021408_62249_Still_9_s-highZoek het zelf maar uit!

Het concept van mislukte oogsten en een voedseltekort is interessant, maar wordt nauwelijks uitgelegd in de film. De film laat hints vallen en neemt aan dat de kijker weet waarover het gaat. Het is echter dat ik eerder van soortgelijke theorieën gehoord heb, anders had ik geen idee waarover dit verhaalelement ging. Film kijken voor gevorderden! De film neemt zo wel de tijd om zich te richten op andere, belangrijkere elementen. Toch vond ik het ‘probleem van de mensheid’ op deze manier een stuk minder overtuigend overkomen.

Claustrofobisch en Intens

Het reizen van de ontdekkingsreizigers door de ruimte voelt nogal claustrofobisch aan. Hierbij ga ik er vanuit dat dit waarschijnlijk ook Nolan’s bedoeling was. Wat verder opvalt aan de film is dat de scenes waarin Cooper de videoboodschappen van zijn kinderen bekijkt zeer intens zijn. Zelden heb ik zo meegeleefd met een personage. De film probeert dit medeleven de gehele film vol te houden. Dat was bij mij echter niet het geval.

Matthew McConaughey is als Cooper de sterkste acteur, gevolgd door Jessica Chastain als de volwassen Murph. De personages van bemanningsleden Anne Hathaway en David Gyasi zijn niet bijzonder sterk. Het is dat Cooper in het oneindige en stille universum enkel met deze personages opgescheept zit dat je een soort van band met hen ontwikkeld. De twee robots TARS en CASE, ingesproken door Bill Irwin en Josh Stewart zijn een leuke toevoeging aan de cast. Tevens was ik aangenaam verrast door het zien van Ellen Burstyn.

De special-effects zien er fantastisch uit en blijven de hele film adembenemend. De ruimtereis, het wormgat de planeten…het is allemaal indrukwekkend in beeld gebracht.

15021408_62251_Still_7_s-high

Rocket Science

Interstellar als geheel is spannend, maar bij vlagen ook langdradig. Persoonlijk vond ik lang niet alles boeiend. Met name de laatste akte, waarin allerlei natuurkundige elementen voorbij komen, was oninteressant. En laat Natuurkunde nou mijn minst favoriete schoolvak geweest zijn. Interstellar is wel degelijk interessant voor mensen die wel kicken op dit soort ‘Rocket science’. Dat gezegd hebbende vraag ik me af of het geheel wel wetenschappelijk accuraat is en te onderbouwen.

Instellar is een indrukwekkende science fiction film. Visueel is de film dik in orde, sterk geacteerd en ook het verhaal is origineel. Mensen die niets hebben met ruimtevaart of geen geduld hebben, kunnen maar beter thuisblijven.

★★★☆☆