Recensie | The Hunger Games: Catching Fire (Fabian van der Starre)

“Winnen of overleven?”Bij de eerste film uit de The Hunger Games franchise waren mijn verwachtingen erg hoog. Jammer genoeg werd ik geconfronteerd met een erg lang verhaal om uiteindelijk hetgeen te zien waar ik echt voor kwam: The Hunger Games. Zelf heb ik de boeken, geschreven door Suzanne Collins, niet gelezen en ging zonder voorkennis naar de film. Wederom ziet de trailer van de sequel er, net als zijn voorganger, goed uit. Maar weet de film dit ook te evenaren? Winnen mijn hoge verwachtingen of heb ik geen keus dan de film uit te zitten (lees: overleven) tot wederom The Hunger Games eindelijk beginnen?

Titel: The Hunger Games: Catching Fire
Regisseur: Francis Lawrence Scenario: Simon Beaufoy, Michael Arndt
Boek: Suzanne Collins
Cast: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Donald Sutherland, Elizabeth Banks, Stanley Tucci, Lenny Kravitz, Paula Malcomson, Willow Shields, Philip Seymour Hoffman, Sam Claflin, Jena Malone, Lynn Cohen, Jeffrey Wright, Amanda Plummer
Speelduur: 146 minuten
Genre: Actie, Avontuur, Sciencefiction

Winnaars 74th Hunger Games

Katniss Everdeen is weer thuis nadat ze de 74ste jaarlijkse Hunger Games gewonnen heeft samen met mede-tribute Peeta Mellark. Winnen betekent echter dat ze wel een zogenoemde Zegetoer moeten doen langs alle districten. Tijdens deze toer merkt Katniss dat er een opstand aan het broeien is, terwijl de Capitol bezig is met de voorbereidingen van de 75ste Hunger Games.

Familie van?

Ondanks wat velen denken is regisseur Francis Lawrence niet familie van hoofdrolspeelster Jennifer. Lawrence (Francis, niet Jennifer) is bekend van films als Constantine en Water for Elephants, maar vooral van de vele muziek video’s welke hij al sinds 1993 regisseert. Met Catching Fire laat hij zien dat je geen 3D effecten nodig hebt voor een ‘blockbuster’ film, wat ouderwets aanvoelt. Door middel van ‘mindgames’ maakt Francis er een hele sensatie van. Op het ene moment denk je als kijker dat je precies door hebt hoe een bepaalde scene in elkaar steekt, maar dan wordt dit toch weer verdraaid. Dat is één van de sterke punten van Catching Fire.

Langdradig?

Simon Beaufoy (127 Hours) en Michael Arndt (Oblivion) vervullen ditmaal de rol van scenarioschrijvers. Na de langdurige eerste The Hunger Games film werden de schrijvers vervangen. Mijn hoop werd groot dat het vervolg niet langdradig zou worden, maar helaas. De eerste helft van het narratief wordt erg uitgerekt. Ondanks dat zitten er gelukkig wel kleine actie-elementen in de film verwerkt. De speelduur voelt erg lang aan, mede doordat de Hunger Games pas weer laat in de film beginnen. Maar vanwege alle actie vliegt vanaf dat moment de tijd voorbij.

Recensie The Hunger Games: Catching Fire

Perfecte rol

Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook) speelt Katniss Everdeen, ‘the girl on fire‘. Met deze rol laat ze zien dat ze van alle markten thuis is. Ze kan haar emoties goed overbrengen op de kijker en er is veel ruimte voor haar gekheid. Zo weet ze toch nog een paar van haar vermakelijke gezichtsuitdrukkingen in haar personage te verwerken. Iedereen die fan van haar is weet dat er een schroefje los zit in haar hoofd, wat ik uiteraard in de positieve zin bedoel.

Winnen of overleven?

The Hunger Games: Catching Fire heeft meerdere verrassingen in de lange opbouw tot de Hunger Games. Als de Spelen eindelijk beginnen, begint voor mij de film pas. De spanning welke de Spelen met zich meebrengt maakt de eerste helft weer goed. Deze heb ik overleefd en de tweede helft van de film heb ik met plezier gekeken. Jennifer Lawrence draagt vrijwel de hele film. Als iemand die de boeken niet gelezen heeft kan ik zeggen dat zonder haar acteerkunsten dit in mijn ogen een absolute flop had kunnen worden. Had ik deze wel gelezen, had mijn mening wellicht heel anders kunnen zijn. Wat ik wel jammer vind is dat het punt waarop de film eindigt erg voorspelbaar is. Op dit moment begint de franchise pas echt spannend te worden. Dit laat natuurlijk wel een grote deur open voor het vervolg volgend jaar, The Hunger Games: Mockingjay Part 1.