Recensie | Guardians of the Galaxy (Marlou Spoormakers)

Na het succes van X-men, Spider-Man en de Avengers, met onder meer de bekende superhelden Thor, de Hulk, Iron Man en Captain America, heeft stripboekuitgever Marvel besloten om de relatief onbekende strip The Guardians of the Galaxy te verfilmen. Dit is zeg maar het kleine broertje van de Avengers. En met resultaat, want ook deze verfilming is weer een groot succes. Lees hieronder de recensie van de film Guardians of the Galaxy!

Titel: Guardians of the Galaxy
Regisseur: James Gunn
Scenario: James Gunn, Nicole Perlman, Dan Abnett, Andy Lanning
Cast: Chris Pratt, Zoe Saldana, Bradley Cooper, Dave Bautista, Vin Diesel, Michael Rooker, Benicio Del Toro, Glenn Close, John C. Reilly, Lee Pace, Karen Gillan, Djimon Hounsou
Speelduur: 121 minuten
Te zien vanaf: 14 augustus 2014

Recensie Guardians of the Galaxy

De groep The Guardians of the Galaxy bestaat uit de mens Peter Quill, oftewel Star-Lord, het groene monster Gamorra, de gespierde Dax, de gemuteerde wasbeer Rocket en de boom Groot. Het is een bijeengeraapt zooitje anti-helden. Star-Lord (Chris Pratt) is een dief, Zoe Saldana speelt de kille moordenares Gamorra en Dax the Destroyer (gespeeld door voormalig worstelaar Dave Bautista) wil iedereen in elkaar slaan/doden. Tel daarbij op een wasbeer met een kort lontje (met de stem van Bradley Cooper) en de zachtaardige maar sterke boom Groot (stem van Vin Diesel), die alleen de zin I am Groot kan zeggen, en de criminele groep is compleet.

Het verhaal draait om een kostbare bol die in de handen komt van Star-Lord. Hij wil deze bol voor veel geld verkopen, maar dat mislukt omdat ook Gamorra achter deze bol aan zit. Na een gevecht belanden ze in de gevangenis, waar de groep voor het eerst bij elkaar komt. Ze besluiten samen te werken en uit de gevangenis te ontsnappen. Ik zal niet teveel verklappen, maar de manier waarop dit gebeurt is ontzettend grappig. Vervolgens moeten ze de bol uit handen zien te houden van Ronan, die de bol wil gebruiken om een gehele planeet te verwoesten. Langzaamaan groeit de groep naar elkaar toe en komt hun goede kant naar boven.

Recensie Guardians of the Galaxy

Voor wie de strip niet kent, is het even wennen. Zeker aan het begin van de film moet je goed opletten om alle informatie helder te krijgen, maar daarna dendert het verhaal makkelijk door. Een groot pluspunt van deze film is de humor. Chris Pratt (in het dagelijks leven getrouwd met Anna Farris van de komische films The Dictator en de Scary Movie reeks) heeft de lach aan z’n kont hangen. Ook Rocket en Dax hebben hun aandeel met lekker venijnige opmerkingen. Ten slotte is Groot, ondanks dat hij weinig tekst heeft, erg aandoenlijk. Het zorgt ervoor dat je, ondanks hun tekortkomingen, met de hoofdpersonen meeleeft en je geen minuut verveelt. Nog een opvallend en grappig detail: het verhaal speelt zich af in een futuristisch heelal, maar de jaren ’80 hebben een prominente plaats in de film. Gedurende de hele film hoor je de beste hits uit de jaren ’80 en komen voorwerpen zoals de walkman, trollen en een foto van Alf (wie kent ze nog) voorbij.

Net als met alle films van de Avengers superhelden, lopen de verhaallijnen in elkaar over. Zo is Benicio del Toro te zien in zowel de film Thor: The Dark World als nu in Guardians of the Galaxy. Ook na afloop wordt beloofd dat de Guardians zullen terugkeren. Met het enorme succes van de vorige Marvel superheldenfilms en deze fantastische film, kan het bijna niet anders dan dat de vervolgfilms ook succesvol zullen zijn. Ik wacht in ieder geval met spanning af.

P.S. Blijf zitten tot na de aftiteling voor nog een grappige scène met Benicio del Toro.

Marlou Spoormakers