Recensie | Grown Ups 2 (Fabian van der Starre)

“SNL cameo hoogtepunt van de film.” Het Happy Madison golfbal logo verschijnt. De oude man roept, “Terrific”. Vroeger werd ik dan razend enthousiast, omdat ik fan was van Adam Sandler. We zijn inmiddels meer dan 10 jaar verder, alleen de kinderachtige grappen blijven hetzelfde. Ze zijn flauw en overdreven. Ook al schiet ik af en toe in de lach, is dat niet om de grappen die hij maakt. Grown Ups was hetzelfde. Een typische film voor een Adam Sandler fan.

Film: Grown Ups 2
Regisseur: Dennis Dugan
Cast: Adam Sandler, Kevin James, Chris Rock, David Spade, Salma Hayek, Maya Rudolph, Maria Bello, Nick Swardson
Speelduur: 101 minuten
Release: Vanaf 18 juli 2013 in de bioscoop

Verhaal? Welk verhaal?

Meestal beschrijf ik nu een klein stukje waar het verhaal over gaat. Een soort inleiding. Hier heb ik nu enorme moeite mee, want er zit geen verhaal in deze film. Het is een combinatie van flauwe grappen die bij elkaar zijn gepropt. Een kijkje in het dagelijkse leven van de vier hoofdrolspelers hun personages. Lenny (Sandler) zijn vrouw wilt een vierde kind, maar hij niet. Eric (Kevin James) gaat ‘vreemd’ met zijn moeder, om weg te zijn van zijn vrouw. Kurt (Chris Rock) zijn vrouw vergeet hun trouwdag, waarna hij het dit herhaaldelijk er bij haar inwrijft. De laatste, en degene die het minste in beeld is: Marcus (David Spade) krijgt uit het niets een zoon die de zomer met hem moet doorbrengen. Buiten de pranks om, gaat hier zo’n beetje 2/3e van de film over.

Kids

Eén van de twee positieve toevoegingen aan de film, zijn toch wel de kinderen van de ‘Grown Ups’. Zo kan het zoontje van Eric absoluut niet rekenen en zegt vol enthousiasme dat 6 plus 9 35 is. De zoon (of is het nou zijn dochter?) van Kurt bijt alles wat los of vast zit en zegt de meeste schattige dingen. Naarmate de film vordert, ontdekken de kinderen hun verborgen talenten. Dit gaat natuurlijk weer gepaard met de grappen en grollen zoals we gewend zijn. Dat zijn maar enkele positieve voorbeelden, maar overal zit een duistere kant aan vast. De zoon van Marcus is een reus, welke zich absurd ‘stoer’ gedraagt. Hiermee komt de film weer terug in de categorie overdreven.

Recensie | Grown Ups 2

SNL & The Lonely Island!

De car wash scene is toch wel voor elke SNL (Saturday Night Live) fan het hoogtepunt van de film. Een aantal huidige- en oud castleden van SNL en het voltallige drietal van The Lonely Island pareerde in shorts en veels te strakke shirts om in geheel eigen stijl een auto te wassen. Met zoveel oud-gedienden van SNL in de cast van de film zelf, kan het natuurlijk niet anders dan dat de rest een verschijning maakt.

Project X

Het verhaal wordt pas echt interessant wanneer het grote feest bij Lenny thuis begint. Er komen zo’n grote hoeveelheid mensen dat het bijna lijkt alsof het Project X à la Adam Sandler wordt. Het thema is de jaren 80 (de jaren dat Adam Sandler nog grappig was) en iedereen komt dan ook verkleed. Zoals in de trailer te zien is, moeten de ‘Grown Ups’ eerder in de film verplicht van een groep studenten naakt van een hoge berg het water in springen. Tijdens het feest komt deze groep terug om het eens flink te verstoren en het loopt natuurlijk uit op een gigantische knokpartij.

Het oordeel hoef ik dit keer niet te geven. Dat kun je uit de eerste alinea wel opmaken. Ben je fan van Adam Sandler? Ga er vooral heen! Anders zou ik deze absoluut overslaan. Drie woorden, één film: Jack & Jill.