Recensie | Greencard Warriors (Merijn Wierenga)

De Nederlandse regisseur Miriam Kruishoop wilde met Greencard Warriors een film maken als aanklacht tegen het Amerikaanse immigratiesysteem. De film gaat alleen meer over drugsbendes en moeilijke liefdes dan over het immigratiesysteem.

Titel: Greencard Warriors
Regisseur: Miriam Kruishoop
Scenario:
 Miriam Kruishoop
Cast: Manny Perez, Angel Amaral, Vivica A. Fox, McKinley Freeman, Richard Cabral, Noel Gugliemi, Paige Hurd
Speelduur: 90 minuten
Genre: Drama/actie
Release: vanaf 15 januari in de biosccop

Een familie uit El Salvador woont al tientallen jaren illegaal in een buitenwijk van Los Angeles. De familie krijgt de mogelijkheid om aan de illegaliteit te ontsnappen en een ‘Green Card’ te krijgen wanneer de oudste zoon, lid van een drugsbende, het Amerikaanse leger in kan. Een mooie kans om een verblijfsvergunning te krijgen, maar ook het bendeleven ligt op de loer voor zijn broertje Angel als hij weg gaat. Het leven is al niet altijd even veilig in de wijk waar ze wonen en al helemaal niet als Angel een vriendinnetje uit een andere wijk krijgt.

Op zich zijn dit ingrediënten voor een goede film. De keiharde werkelijkheid laat die droom echter al snel varen. Toch probeert de familie te vechten voor een inkomen. De vader van de familie probeert met eerlijke, maar slecht betaalde baantjes genoeg geld te verdienen. Ondertussen zit zijn oudste zoon in een drugsbende en verdient daar wel genoeg geld mee, maar zijn vader wil niks van het drugsgeld weten. Dan lijkt de oplossing te komen als de oudste zoon het leger in kan. Deze insteek zou een ander perspectief kunnen bieden op de manier waarop immigranten in Amerika een bestaan proberen op te bouwen. De film vervalt vanaf dat moment echter snel in de moeilijkheden en tegenslagen die de familie krijgt te verduren.

Greencard Warriors

Greencard Warriors is een aanklacht tegen het Amerikaanse immigratiebeleid maar daarvoor is het teveel een film over drugsbendes, familie en liefde. Films die daarover gaan zijn er al aardig veel en daardoor is het maar een klein statement dat hier wordt gemaakt. Sterker was de film geweest als die kritiek op een andere manier expliciet was gemaakt. De simpele tweedeling tussen de Amerikaanse overheid die de boosdoeners zijn, omdat ze geen verblijfsvergunningen verlenen, en aan de andere kant de immigranten die het daardoor zo moeilijk krijgen, geeft een weinig genuanceerd beeld. De scène waarin de boosheid van Kruishoop wel duidelijk naar voren komt, waarin de vader van het gezin uitbarst tegen de militairen, is dan ook meteen de sterkste van de film.

De dillema’s waar de familie het mee te maken krijgt staan centraal in Greencard Warriors. Neem je dat schoonmaakbaantje waar je net niet genoeg verdient om je familie te onderhouden? Hoe hou je je kinderen weg bij de drugsbendes? Neem je een gestrand familielid op in je huis als die je nodig heeft? De wanhoop van de familie is duidelijk en dat de situatie uiteindelijk escaleert is een manier om de film spannend te maken. Dat lukt aardig en Greencard Warriors is bij vlagen spannend en emotioneel. Het is de goedhartige familie wel gegund, maar waarom zij nou juist een verblijfsvergunning moeten krijgen en waar het mis gaat in het systeem blijft op de achtergrond.

Merijn Wierenga