Recensie | Get Out (Erik Jansen)

Sinds enkele maanden heb je een nieuwe vriend of vriendin. Het gaat de goede kant op en dé belangrijke dag begint te naderen: Je gaat kennismaken met de familie van je partner. Spannend natuurlijk, want je wilt goed overkomen om een goede eerste indruk achter te laten. Misschien wordt je voor je gevoel nu echt voor de leeuwen gegooid. Maar misschien spookt voor een split second de gedachte door je hoofd: ‘Wat als ze mij niet mogen?” Of nog erger: “Wat als het allemaal een opgezet spel is en mijn nieuwe partner heeft mij gelokt om geofferd te worden?” We kunnen politiek correct blijven, maar misschien dat die gedachte zelfs even door je heen ging wanneer je een partner hebt die van een andere cultuur komt of een andere huidskleur heeft. Lees hier de recensie voor Get Out door Erik Jansen.

Titel: Get Out
Regisseur: Jordan Peele
Scenario: Jordan Peele
Cast: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Lil Rel Howery, Betty Gabriel, Marcus Henderson, LaKeith Stanfield, Stephen Root, Erika Alexander
Speelduur: 104 minuten
Genre: Horror, Komedie
Release: 20 april 2017

De nieuwe Blumhouse horror film Get Out speelt met die gedachte en is het regiedebuut van komedie acteur Jordan Peele. Chris en Rose zijn al vijf maanden een stelletje en voor Chris is dé belangrijk dag aangebroken: Rose neemt hem mee om hem voor te stellen aan haar ouders. Maar vlak voordat ze weggaan vraagt Chris de vraag die hij al een hele lange tijd wilde stellen: “Weten je ouders dat ik zwart ben?” Rose vertelt hem dat ze dat nog niet weten. Maar wat maakt het uit? Haar vader zou voor een derde keer op Obama gestemd hebben als het kon.

Onderweg in de auto belt Chris nog even naar zijn beste vriend Rodney om hem alvast te bedanken, omdat hij tijdens de trip op Chris’ hondje past. Rod maakt nog de grap om op te passen als hij zich tussen alleen maar blanke mensen begeeft. Die Rod, wat een grappenmaker! Chris hangt op en op dat moment komen ze in botsing met een hert dat over de weg rende. De twee stappen uit en zien dat de auto ernstig beschadigd is aan de koplamp en de spiegel. Uit de bosjes horen ze het hert en Chris neemt een kijkje. Hij is behoorlijk aangeslagen van het dier dat bloedend langzaam aan het lijden en sterven is. Een politieagent komt later ter plaatse en vraagt vervolgens om Chris’ rijbewijs. Rose komt meteen in opstand, want waarom zou haar donkere vriend zijn ID moeten tonen? Hij reed immers niet! Chris heeft zoiets van: “Dat is waar wij gekleurden nou eenmaal dagelijks mee te maken hebben.” Uit goede wil laat hij zijn ID kaart gewoon zien.

Later komen de twee aan bij het landhuis van Rose’ rijke ouders. Hij wordt gelukkig met open armen ontvangen. Haar vader zegt zelfs dingen als “my man” en vraagt op straattaalniveau zelfs: “How lang is this ‘thang’ going on?”. Je zou denken dat Chris op zijn gemak is gesteld, maar hij vraagt zich wel af waarom haar ouders juist gekleurde bediendes in hun huis hebben werken die zich zeer vreemd gedragen. Ook Rose’ broer gedraagt zich behoorlijk verdacht. Ook komen de ouders erachter dat Chris rookt, maar Rose’ moeder heeft daar een oplossing voor. Zij kan door middel van hypnose Chris van zijn rookgewoonte afhelpen. Chris slaat het aanbod voor nu even af.

Het stel wordt ook verrast met een feest dat een dag later plaatsvindt bij het landhuis. Nu wordt Chris dus helemaal voor de leeuwen gegooid. Midden in de nacht sneakt Chris toch even naar buiten om een sigaret op te steken. De bediendes jagen hem echter de stuipen op het lijf en hij gaat weer naar binnen. Binnen ontmoet hij Rose’ moeder die hem wat persoonlijke vragen stelt en hem uiteindelijk toch hypnotiseert. De volgende dag schrikt Chris wakker in bed en blijkt dat hij ineens helemaal geen trek meer heeft in een sigaret.

Het feest begint en de gasten arriveren. Rose’ vader stelt Chris voor aan iedereen en zij zijn bijzonder in hem geïnteresseerd. Het komt allemaal een beetje vreemd op hem over. Er zijn zelfs gasten die aan hem zitten. Dan arriveert er een stel waarbij er één een gekleurde jongeman is en zich ouderwets kleedt. Het is een vreemd opmerkelijk stel, want de vrouw van het koppel moet wel dertig jaar ouder zijn. Wanneer Chris hem aanspreekt, reageert de Afro-Amerikaanse man zich verdacht niet Afro-Amerikaans. Hij belt nog even snel zijn vriend Rod om hem een update te geven over de situatie. Chris probeert stiekem een filmpje van de afro-Amerikaanse partner te maken, maar zijn flitser gaat per ongeluk af. De man verandert zijn toon, komt dreigend op Chris af en schreeuwt: “Get Out!” Waar is Chris daadwerkelijk in beland?

Een angst verfilmd

Misschien heb je zelf ook wel eens meegemaakt dat je voor het eerst de ouders van je partner hebt ontmoet en dat deze gebeurtenis super spannend is. Jordan Peele gooit daar een schepje bovenop om daar het element racisme met een satirisch tintje aan toe te voegen.

Gelukkig leven we in een multiculturele wereld waar we steeds meer gemengde koppels als normaal beschouwen, maar laten we eerlijk blijven: Het is goed dat het geaccepteerd is, maar die split second van de gedachte dat je vriend of vriendin een andere huidskleur heeft en de vraag of men er anders naar kijkt is er gewoon nog steeds. Het hoeft niet eens iets met culturen te zijn. Misschien hou je alleen van klassieke muziek en ben je een keer verzeild geraakt op een hardcore feest om een voorbeeld te noemen. Ik heb een open mind en vind het interessant zoals velen onder ons, maar het neemt niet weg dat je je soms (al is het voor een klein minuscuul moment) als een vis op het droge voelt in een situatie of omgeving die je niet gewend bent. Van dat gevoel heeft Jordan Peele een unieke horrorfilm gemaakt die ontzettend goed werkt, ook gezien de actualiteit.

Chris wordt gespeeld door acteur Daniel Kaluuya die van oorsprong uit Engeland komt, maar in Get Out een perfect Amerikaans accent heeft. Samen met hem voel je mee hoe hij zich als een vis op het droge bevindt in een wereld die hem niet helemaal bekend is. Hij gedraagt zich daar ook netjes en probeert op een neutrale manier op awkward momenten te reageren, maar van binnen denkt hij wel “What the F is going on?”. Zijn vriend Rodney (Lil Rel Howery) waarmee Chris aan de telefoon hangt, zorgt voor wat komische momenten in het verhaal. Op een bepaalde manier is zijn personage het kijkende publiek dat hem probeert te waarschuwen. Rod is van beroep TSA agent en later in de film is er een komische scène met betrekking tot zijn beroep waarbij  hij de situatie van zijn vriend duidelijk probeert te maken.

De laatste jaren heb ik veel unieke en bijzondere horrorfilms gezien. Ik noem onder andere The Babadook, It Follows en The Cabin in the Woods. Ik wil daar Get Out graag aan toevoegen, want ik heb mij onwijs vermaakt tijdens deze film die een buitengewoon uniek concept heeft. Er komen een paar jumpscares voorbij, maar die zijn juist erg leuk uitgevoerd. Van smerige, bloederige scènes is geen sprake, dus met een gevulde maag kan je de film prima uitzitten.

Ook worden er bepaalde elementen vroeg in de film opgebouwd, die later in het verhaal nuttig gebruikt worden. Zo heeft bijvoorbeeld het hele voorval met het hert een belangrijke betekenis voor het karakter van Chris. Daarnaast zorgt het komische element voor wat verademing in het verhaal. Een enig minpuntje is misschien een bepaalde onthulling, die misschien een beetje clichématig aan het licht komt. Het was even nodig om het verloop van het verhaal weer wat op gang te brengen, maar buiten dit kleine minpuntje weet ik nu al dat Get Out één van de betere horrorfilms van 2017 is!