Recensie | The Founder (Erik Jansen)

Noem het gezond of ongezond, we hebben er allemaal wel eens gegeten. Maar heb jij je nooit afgevraagd hoe McDonald’s ‘s werelds grootste fastfoodketen is geworden? Binnenkort draait het waargebeurde The Founder in de Nederlandse bioscopen met Michael Keaton in de hoofdrol als Ray Kroc. De film komt van regisseur John Lee Hancock. Hij heeft in het verleden een aantal andere waargebeurde verhalen verfilmd: The Alamo, The Blind Side en Saving Mr. Banks over de door Disney verfilmde Mary Poppins. Zijn nieuwste film gaat over het ontstaan van de bekendste fastfoodrestaurant van de wereld. McDonald’s is door de jaren vaak negatief in het nieuws geweest. Wellicht kan je je de documentaire Super Size Me uit 2004 nog herinneren, waarbij schrijver Morgan Spurlock een maand lang aan een lichamelijk slopend McDonald’s dieet ging. Zal The Founder ervoor zorgen dat de Mac eens positief belicht wordt? Lees hier snel de recensie voor de film The Founder door onze recensent Erik Jansen.

Titel: The Founder
Regie: John Lee Hancock
Scenario: Robert D. Siegel
Cast: Michael Keaton, Nick Offerman, John Carroll Lynch, Linda Cardellini, Laura Dern, Patrick Wilson
Genre: Biografie, Drama
Speelduur: 115 minuten
Release: 5 januari 2017

De film speelt zich af in de jaren 50. Ray Kroc is een 52-jarige buitendienst verkoper van milkshake mixers voor de snackindustrie. De verkoop gaat slecht. Hij reist van stad naar stad om zijn product te verkopen bij kleine snackbars, maar de snackbareigenaren hebben geen interesse. Totdat hij naar zijn hoofdkantoor belt en te horen krijgt dat twee broers interesse hebben in zes mixers.

Ray twijfelt geen moment en reist naar San Bernadino waar de twee McDonald-broers een voor die tijd uniek restaurantconcept hebben. Tot die tijd waren fastfoodrestaurants drive-ins en werden ze voornamelijk bezocht door jongeren. Het is liefde op het eerste gezicht voor Ray toen hij de eerste McDonald’s zag. Hij krijgt zelfs een rondleiding in het gezinsvriendelijke restaurant. Dick en Mac McDonald hadden alle overhead uit hun restaurant gehaald en een uniek efficiënt systeem toegepast. Geen drive-in, waar je soms lang moet wachten op je eten, maar slechts een balie waar je binnen 30 seconden voor minder dan een dollar een gehele maaltijd hebt.

94000141_83653_still_1_s-high

De volgende dag staat Ray bij de broers op de stoep. “Franchise het!” De broers hebben niet ontzettend veel ambitie om uit te breiden. Ze houden van hun concept en hun kleine, lokale succes. Maar Ray ziet mogelijkheden. Afijn, Ray weet de broers om te praten. Een contract wordt opgesteld en Ray is vrij om een eigen McDonald’s zaak te openen. Hij weet zelfs anderen te overtuigen om ook een franchise van het bedrijf te starten. De broers vinden het echter allemaal te snel gaan en zijn bang dat Ray een wolf in schaapskleren is die aan de haal gaat met hun succesvolle concept. Wanneer Ray drastische veranderingen wilt implementeren, beginnen de McDonald-broers zich echt grote zorgen te maken.

The Founder is een ontzettend interessant ontstaansverhaal van de McDonald’s-keten en Michael Keaton laat in zijn rol duidelijk zien waarom hij met recht in 2015 een Oscar gewonnen heeft. De man die hij speelt is eigenlijk een enorme boef, maar in de wereld van zakendoen snap je waarom hij bepaalde keuzes voor succes maakt. Aan het eind van de film hoor je de echte Ray Kroc nog aan het woord. De stem en het accent dat Keaton opzet is bijna exact hetzelfde als de echte Kroc.

Naarmate het verhaal vordert, krijg je ook te doen met de twee McDonald-broers. Ze houden ontzettend van elkaar en steunen elkaar in ieders visie en droom. De al te vriendelijke Mac spoort zijn broer Dick aan om het franchise avontuur te beginnen, terwijl ze in werkelijkheid door Ray om de tuin worden geleid. Als je op een gegeven moment leert hoe Ray deze hardwerkende restauranteigenaren heeft belazerd, ook met oog op het enorme internationale succes, leer je pas echt hoe sluw het in de zakenwereld kan zijn.

94000141_83655_still_2_s-high

Daarmee is de film niet een twee uur durende reclamespot voor McDonald’s. We worden als kijker niet met opzet overspoelt met mooi uitziende hamburgers en dat soort dingen. Ik verliet in ieder geval de bioscoop niet met enorme trek in een hamburger. Dat vond ik dan ook heel sterk aan de film. Het verhaal van de drie ondernemers stond vooraan. De liefde die Ray Kroc voor het bedrijf had en dat in The Founder prachtig door Michael Keaton wordt neergezet, is voor de fastfoodketen een product om trots op te zijn. Voor de algemene bioscoopbezoeker is de film absoluut een interessante, biografische film met zeer sterk acteerwerk, goede weergave van de tijd waarin het zich afspeelt en een buitengewoon bijzonder ondernemersverhaal.