Recensie | Escape Plan (Fabian van der Starre)

“Stallone, Schwarzenegger en Caviezel.” Bovenstaande zou genoeg moeten zijn om je over te halen om naar de bioscoop te gaan, toch? In de jaren ’80 was dit inderdaad genoeg. Sinds dat ‘tijdperk’ proberen Sylvester Stallone en Arnold Schwarzenegger om samen de hoofdrollen in een film te spelen. Deze twee acteurs zijn inmiddels klassieke ‘action heroes’. Naast hen heeft ook Jim Caviezel een rol in Escape Plan, wie goed op weg is met zijn carrière door zijn rol in de hit tv-serie Person of Interest.

Titel: Escape Plan
Regisseur: Mikael Håfström
Scriptschrijver: Miles Chapman, Jason Keller
Cast: Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Jim Caviezel, Faran Tahir, Vinnie Jones, Amy Ryan, Curtis ’50 Cent’ Jackson, Sam Neill
Speelduur: 115 minuten
Genre: Actie, Thriller

Vroeger was ik zelf groot fan van Schwarzenegger. Meng het concept van een gevangenisuitbraak samen met mijn twee jeugdhelden en een ‘rising star’ in de vorm van Caviezel in één film en dit wordt voor mij een ‘must-see’.

The Tomb

Ray Breslin (Stallone) is erg goed in het uitbreken van gevangenissen en heeft daar zijn beroep van gemaakt. De overheid heeft nog één laatste klus voor hem: ontsnappen uit een supergeheime gevangenis met veel moderne technologie: The Tomb. Als hij onterecht gevangen gehouden wordt, heeft hij geen keus dan te vertrouwen op medegevangene Emil Rottmayer om een poging te doen te ontsnappen uit de best bewaakte gevangenis ter wereld.

DF-AM-04606C-jpg_221055

Onbekend trio

De Zweedse regisseur Mikael Håfström is bekend van films als 1408 en The Rite. Hij creëert met Escape Plan een film met veel ouderwetse jaren ’80 actie scenes. Håfström heeft naast eerdergenoemde titels vrij weinig films op zijn naam staan. Zelf had ik niet verwacht dat hij met Escape Plan zo’n vermakelijke film had neer kunnen zetten, hetgeen vooral komt door de hoofdrolspelers. Scriptschrijvers Miles Chapman en Jason Keller hebben beide ontzettend weinig films geschreven, wat wel te merken is aan het dialoog. Op sommige momenten is dit erg flauw en cliché. Met een speelduur van 115 minuten is deze film iets te lang en waren sommige scenes te langdradig en deze hadden dan ook ingekort kunnen worden. Een voorbeeld hiervan is een scene waarin Breslin informeert naar het liefdesleven van een collega, wat totaal niets toevoegt aan het narratief.

Rambo

Stallone hoeft eigenlijk geen introductie meer te krijgen. Deze bijna legendarische acteur speelt Ray Breslin, de man wie uit elke gevangenis kan ontsnappen. Breslin laat gelukkig niet gelijk zijn kunstje zien, zoals in Now You See Me wordt vertoond. Dit is overigens niet de eerste film waar hij deze rol speelt. In Rambo: First Blood Part II, Tango & Cash en Lock-Up zat hij ook in de gevangenis. Stallone wordt een super beveiligde gevangenis ingestuurd waarvan de locatie onbekend is en moet blijven. Zijn team besluit daarom een zender te implanteren bij hem. Dit is één van de meest onlogische acties in Escape Plan. Ze dachten blijkbaar dat de gevangenis deze zender niet zou ontdekken, wat wel heel erg voor de hand lag. Ondanks dit minpunt speelt Stallone, zoals hij dat altijd doet: op zijn geheel eigen manier, hetgeen ik altijd als erg positief ervaar.

I’ll be back

Wie kent hem niet? Arnold Schwarzenegger. Van bodybuilder, acteur, gouverneur en vervolgens weer als acteur. Een tijdje geleden ging het gerucht dat hij president van de Verenigde Staten wilde worden. Gelukkig is dat niet waar, want deze acteur hoort gewoon thuis op het witte doek. Met Escape Plan doet hij wederom een poging om terug te keren in de filmwereld en ik moet zeggen dat dit absoluut een geslaagde poging is. Als ‘gunstenman’ Emil Rottmayer speelt hij het type actieheld (met een komische kant) wat we van hem gewend zijn. Ondanks zijn langdurige afwezigheid in de filmwereld is zijn rentree erg goed. Deze productie markeert overigens de allereerste keer dat Schwarzenegger Duits spreekt in een film, wat op een erg slimme manier verwerkt zit in het verhaal.

escape-plan04

Person of Interest

Jim Caviezel speelt gevangenisdirecteur Hobbes. Caviezel was, vóór zijn rol als John Reese in de tv-serie Person of Interest, een onbekende acteur voor mij. Sindsdien ben ik echter een fan geworden. In deze film speelt hij echter niet de ‘good guy’, maar de vijand van vrijwel alle gevangenen in ‘The Tomb’. Wat leuk is aan zijn rol, is dat hij dit op vrijwel dezelfde manier speelt als dat hij Reese speelt, maar dan aan de ‘dark side’. Geef maar toe, je zou gevangenisdirecteur Hobbes (lees: John Reese) niet tegen je willen hebben.

Puur vermaak

Als Escape Plan in 1980 uitgebracht was, zou deze film een grote hit zijn geweest en een film die iedereen gezien wilde hebben. We leven nu (helaas) in 2013, waar sciencefiction films en grote visuele effecten de overhand nemen. Iedereen die de films van Stallone en/of Schwarzenegger vroeger kon waarderen, zal Escape Plan absoluut de moeite waard vinden. De acteurs zorgen ervoor dat de film heerlijk nostalgisch aanvoelt met alle actie en humor die dit met zich meebrengt.