Recensie | Don’t Breathe (Erik Jansen)

Hoelang kan jij je adem inhouden? De regisseur van de Evil Dead remake uit 2013 komt dit jaar terug met een nieuwe misdaad horror: Don’t Breathe. De cast bestaat onder andere uit Dylan Minnette als Alex, Jane Levy als Rocky, Daniel Zovatto als Money en Stephen Lang die je waarschijnlijk kent als de bad-ass badguy uit Avatar. Via Social Media solliciteert hij naar de rol van Cable in Deadpool 2. Hoe brengt Stephen Lang het af als blinde veteraan in de nieuwe horrorfilm van regisseur Fede Alvarez? Lees hier de recensie van Don’t Breathe door Erik Jansen.

Titel: Don’t Breathe
Regisseur: Fede Alvarez
Scenario: Fede Alvarez, Rodo Sayagues
Cast: Stephen Lang, Jane Levy, Dylan Minnette, Daniel Zovatto
Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 88 minuten
Release: 29 september 2016

Alex, Rocky en haar vriend Money zijn inbrekers in Detroit. Zoals we weten heeft de economische recessie een flinke aanslag gehad op de stad en haar wijken. Doordat Alex aan sleutels en beveiligingscodes van zijn vader’s beveiligingsbedrijf weet te komen, kunnen de drie eenvoudig in huizen inbreken. De goederen die zij stelen, verkopen ze weer voor geld. Money heeft vernomen dat er in een verpauperde wijk een blinde veteraan woont, die flink wat geld in zijn huis heeft liggen. Dit omdat de blinde man een enorme schadevergoeding heeft ontvangen. Zijn dochter is namelijk tijdens een auto-ongeluk om het leven gekomen.

Omdat het huis van man onder het beveiligingsbedrijf van Alex’ vader valt en hij de sleutel en beveiligingscode weet te bemachtigen, besluiten de drie jonge criminelen de blinde man van zijn geld te beroven. Diep in de nacht gaan ze naar het huis en geven ze de gevaarlijke blindengeleidehond van de man een slaapmedicijn. Na een aantal pogingen weten de drie binnen te dringen. Money sluipt stilletjes naar de slaapkamer van de man en vergast hem zodat hij in slaap blijft.

Na vlug zoeken komen de drie een deur in het huis tegen achter een groot slot. Die krijgen ze echter niet open. Dan pakt Money een vuurwapen, waarmee hij het slot kapot wil schieten. Alex wist niet dat Money een vuurwapen bij zich had. Hij vindt dat de drie hiermee een brug te ver gaan en besluit weg te gaan. Rocky en Money blijven in het huis voor de grote buit en Money schiet het slot kapot van de deur. Maar dan staat de blinde man plotseling in de kamer…

2038310_81805_still_8_s-high

Als je binnenkort voor een horrorfilm naar de bioscoop wil gaan, vergeet dan Blair Witch en spendeer je geld aan Don’t Breathe. Niet alleen is de film behoorlijk eng, er zit ook veel actie en spanning in het verhaal. Laten we allereerst het camerawerk onder de loep nemen. We zien totaal geen shackycam of vlugge cuts in deze film, maar brede- en soms ook een aantal prachtige continuing shots. Zoals we in de trailer konden zien, zijn er ook een aantal scènes die in het donker met nightvision geschoten zijn. De pupillen van de acteurs tonen mooi aan dat zij daadwerkelijk in een donkere ruimte naar een uitweg van het huis aan het zoeken zijn.

We zien ook mooie shots van een aantal voorwerpen in het huis die je alvast voorbereiden op aankomende scènes waarbij deze voorwerpen gebruikt worden. Dit zorgt er voor dat wij als publiek niet denken dat bepaalde gebeurtenissen toevallig gebeuren om het verhaal verder te laten verlopen. De manier waarop we dit te zien krijgen is echt geweldig. Zie je dit, dat ding daar en deze plek? Wacht maar af, want ze komen later terug! De manier waarop het huis van de blinde man in de film wordt belicht en het doolhofachtige effect wat dat teweeg brengt, geeft ook het gevoel alsof het een soort spookhuis is. Je voelt je soms net zoals de inbrekers verdwaald in het grote, donkere huis.

2038310_81819_still_16_s-highDan de acteurs en het verhaal. Allemaal leveren zij zeer uitstekend acteerwerk in de film. Je zal het allereerst erg vinden dat ze de oude blinde veteraan in zijn huis beroven, maar later zal je je ook zorgen gaan maken om de inbrekers. Stephen Lang heeft hiermee dan ook een fantastische rol. Hij weet zich uitstekend neer te zetten als een blinde bad-ass, die tevens ook angstaanjagend gevaarlijk is voor de indringers van zijn huis. Omdat hij niet kan zien, moet hij het hebben van zijn andere zintuigen. Zijn manier van zoeken en reageren in combinatie met zijn zelfredzaamheid en de wetenschap dat hij veteraan is, maakt hem bijna een soort monster dat op een andere manier reageert op de dingen en gebeurtenissen om hem heen. Mede dankzij zijn gespierde screen presence lijkt het soms bij op een soort dierlijk instinct. De andere acteurs laten ontzettend goed zien dat ze ontzettend voorzichtig en stil moeten zijn om levend uit het huis te kunnen komen. Er zitten een aantal jumpscares in de film, maar ze zijn verdiend en zeker niet eenvoudig of goedkoop.

Het verhaal heeft ook een aantal bizarre plot twists die je absoluut zullen verassen. Als je de film met een grote groep mensen in de bioscoop zal kijken, zal jij en de mensen om je heen vaak naar het scherm roepen: “Nee!” “Ga daar niet in!” “Wat???” Don’t Breathe is met recht een passende titel, want ook het bioscooppubliek zal soms echt muisstil worden tijdens een aantal momenten van de film. De film is dan ook echt een adembenemende spannende horror thriller die je absoluut niet moet missen!