Recensie | Don Jon (Fabian van der Starre)

“Sprookje voor 16 jaar en ouder.” Er was eens een prins in een ver land die helemaal verslaafd was aan porno. Op een dag ontmoette hij een beeldschone prinses waar hij tot over zijn oren verliefd op zou worden. Zij is echter heel anders dan de prins en verandert hem in manieren die hij niet had verwacht, maar of dit goed uitpakt? Don Jon is Joseph Gordon-Levitt’s sprookje voor volwassenen.

Titel: Don Jon
Regisseur: Joseph Gordon-Levitt
Scriptschrijver: Joseph Gordon-Levitt
Cast: Joseph Gordon-Levitt, Scarlett Johansson, Julianne Moore, Tony Danza, Glenne Headley, Brie Larson, Rob Brown, Jeremy Luke
Speelduur: 90 minuten
Genre: Komedie, Drama
Release:  Vanaf 24 oktober 2013 in de bioscoop

Don Jon

Jon Martello is een sterke, knappe, ouderwetse jongeman. Zijn vrienden noemen hem Don Jon door zijn ‘gave’ elk weekend een andere vrouw in bed te krijgen, maar zelfs zijn beste ‘vangst’ vergelijkt niet bij de zaligheid die hij alleen vind voor de computer terwijl hij naar porno kijkt. Barbara Sugarman is een knappe, mooie, ouderwetse meid. Ze is grootgebracht door romantische Hollywood films en is vastbesloten haar prins op het witte paard te vinden. Als ze elkaar eenmaal gevonden hebben, lijkt alles perfect te gaan, maar hoe gaat Barbara om met het feit dat Jon (extreem veel) porno kijkt?

Van alle markten thuis

Joseph Gordon-Levitt groeide op als kind acteur wie al sinds 1988 bekend is in de filmwereld. Van 10 Things I Hate About You tot The Dark Knight Rises speelt deze acteur geweldige rollen. Wellicht is je al opgevallen dat hij deze film regisseert, geschreven heeft en zelfs de hoofdrol speelt. Eerder regisseerde hij korte films die hem leerde wat hij moest weten om Don Jon te maken. Sinds 2008 is hij al bezig met notities maken voor zijn seksverslavende film. Dit laat wederom zien dat des te langer je over een film doet, des te beter deze wordt.

Wat echter opvalt tijdens Don Jon is dat veelvuldig wordt genoemd dat Jon een baan heeft, maar wat dit precies is, krijg je pas te horen ergens aan het eind. Jon is barman. Je zult hem niet bezig zien met zijn baan, waar wel veel over gesproken wordt en eigenlijk cruciaal is voor elementen van het verhaal. Eén van de toppersonages die Gordon-Levitt er in verwerkt heeft, is de zus van Jon. De hele film kijkt ze naar haar mobiel en zegt niets, tot het onverwachte moment wanneer ze eindelijk iets nuttigs te zeggen heeft, waarna je in shock naar haar zit te kijken.

Recensie Don Jon

Prinses

Scarlett Johansson is één van de meest sexy vrouwen van Hollywood en acteert, net als Gordon-Levitt, sinds jongs af aan. Vorig jaar was ze nog te zien als Black Widow in The Avengers. Als Barbara Sugarman komt ze geloofwaardig over als een verwend nest die denkt dat ze de prinses van de wereld is. Naarmate de film vordert zul je een ongelofelijke hekel krijgen aan haar personage.

Geen halve, maar complete seksfilm

Eerder noemde ik Smoorverliefd een halve seksfilm, maar dat is niets vergeleken met Don Jon. Met een razendsnel tempo wordt het verhaal opgebouwd en laat een (stereotype) beeld van de mannenwereld zien. Mijn verwachting was dat er super veel komische scenes in zouden zitten, maar door de laks hiervan, werd ik prettig verrast. Joseph Gordon-Levitt’s eerste echte poging als regisseur is erg goed geslaagd. Met een mooie afronding op het verhaal, is dit absoluut een aanrader voor mannen (en vrouwen) die van een sprookje houden waar ze zichzelf in kunnen terugvinden.