Recensie | Deadpool (Martijn Pijnenburg)

Als je een beetje het filmnieuws in de gaten hebt gehouden, dan moet je wat meegekregen hebben van de Deadpool-hype. Er verschenen vele trailers, posters en ander promo-materiaal. Dit zorgde voor een zeer succesvol openingsweekend. Ook onze eigen Peter Solvani was zeer enthousiast over deze onconventionele Marvel-film. Dit was voor mij een reden om ook een kaartje te kopen voor Deadpool. Lees hier de recensie van Deadpool door Martijn Pijnenburg.

Titel: Deadpool
Regisseur: Tim Miller
Scenario: Paul Wernick en Rhett Reese
Cast: Ryan Reynolds, Morena Baccarin, Ed Skrein, T.J. Miller, Gina Carano, Brianna Hildebrand, Stefan Kapičić
Speelduur: 108 Minuten
Genre: Actie, komedie
Release: vanaf 11 februari 2016 in de bioscoop

Politiek incorrect

Ik heb al eens vaker gezegd dat ik niet zo’n superhelden-fan ben. Het idee van iemand met superkrachten spreekt me zeker aan, alleen vind ik de uitwerking vaak wat kinderachtig en vooral een-dimensionaal. Toch moet ik toegeven dat de vele trailers die voorbij kwamen mij toch nieuwsgierig maken. Ook werkt het enthousiasme van anderen vaak aanstekelijk voor een filmbezoek, wat er voor zorgde dat ik vorig jaar de première van SPECTRE heb bijgewoond. Vandaar dat de Deadpool-hype ook mij in zijn greep had. Al helemaal omdat Deadpool zo’n lekker politiek incorrect personage leek. Dat was voor mij reden genoeg om eens naar de bioscoop te gaan.

Martijn Pijnenburg Recensie Deadpool

Teleurstellend

Ik moet zeggen dat de film mij enigszins teleurstelde. De film begon meteen met een hoop flauwe grappen, die bij mij niet meer dan een flauwe glimlach wisten op te wekken. De actie die daarop volgde was spectaculair, maar niets meer dan plat vermaak. Een matig begin dus, maar misschien wordt het daarna beter? Nee, ook het puberale liefdesverhaal achter de grofgebekte superheld wist mij niet te overtuigen. Het was vooral een compilatie slechte grappen waartussen een enkele geniale verstopt zat.

Irritant personage

Deadpool is een personage dat balanceert tussen grappig en irritant. Ik ben er nog steeds niet uit welke van de twee nou het meest toepasselijk is, dus ik kies voor grappig…voor 5 minuten. Toch was er niks aan te merken op het acteerwerk van Ryan Reynolds, wie er duidelijk lol in had. Hij vond zichzelf waarschijnlijk grappiger dan dat ik dat vond. Wel moet ik bekennen dat Deadpool een stuk kleurrijker was dan het personage van Ed Skrein, die de slechterik moest voorstellen. Het was geen slecht personage, maar nergens origineel of echt overtuigend. Gelukkig niet zo zoutloos als mede-superhelden Colossus en Negasonic Teenage Warhead. Al was het waarschijnlijk een bewuste keuze om er zulke clichématige en simplistische personages van te maken. Al hebben ze stiekem ook ergens hun charme.

Filmhoek deadpool 2

Kick-ass

Het uiteindelijke slotgevecht is vermakelijk, maar vooral erg voorspelbaar en opgeleukt met nog een portie matige one-liners. Al met al is de film een soort superhelden-parodie geworden die een beetje doet denken aan Kick-Ass. Dit was voor mij een veel leukere en sterkere film. Deadpool neemt misschien wel de superhelden-clichés op de hak, maar doet dat grotendeels op een manier die bijna net zo afgezaagd is.

Het zal wel aan mij liggen

Deadpool is een spectaculaire en gewaagde film met een verfrissend hoofdpersonage, maar wist mij toch niet te overtuigen. Het concept is leuk, maar het eindresultaat is verre van speciaal. Ook vond ik de meeste grappen niet leuk. Dit alles zal wel aan mij liggen en de kans is groot dat jij als lezer de film wel leuk gaat vinden. De film staat ondanks alles ook wel garant voor een prima avondje vermaak.

★★★☆☆