Recensie | Captain Phillips (Martijn Pijnenburg)

Bij het woord ‘piraten’ denk je waarschijnlijk aan zwaarden, ooglapjes en Pirates of the Caribbean. Toch is de moderne piraterij heel anders. In mijn vorige recensie had ik nog te maken met Breslin, die voor zijn beroep ontsnapte uit gevangenissen. Dit keer staan piraten centraal. Alhoewel beide ‘beroepen’ een stuk uitdagender klinken dan bijvoorbeeld vakkenvuller of accountant, blijkt piraterij toch wat realistischer en bovendien minder romantisch te zijn. Met Captain Phillips word een recente gebeurtenis op het gebied van piraterij verfilmd.

Titel: Captain Phillips
Regisseur: Paul Greengrass
Cast: Tom Hanks, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Catherine Keener, Michael Chernus, David Warshofsky
Schrijvers: Billy Ray, Richard Phillips & Stephan Talty
Speelduur: 134 minuten
Genre: Actie/Avontuur
Release: vanaf 21 november 2013 te zien in de bioscoop

Richard Phillips is een ervaren kapitein. Aan het begin van de film zien we hem afscheid nemen van zijn vrouw en gaat hij aan boord van de MV Maersk Alabama. Hij heeft er een zware taak aan om zijn bemanningsleden, afgebeeld als luie koffieleuten, aan het werk te houden. Phillips wil dat zijn crew regelmatig oefent voor gevaarlijke situaties, maar nog voordat ze een oefening kunnen uitvoeren zien enkele crewleden dat er twee boten op hun afkomen. Ze doen een succesvolle poging om deze af te schudden, maar een van de boten is niet van plan het op te geven. Er volgt een hele strijd en uiteindelijk weten vier Somalische piraten het schip te betreden en houden enkele crewleden onder schot.

Voordat ik de bioscoop inging, wist ik niet wat ik kon verwachten van Capitain Phillips. Ik had wel zin in wat actie, maar de film begon nogal saai. We zagen Richard Phillips in een auto zitten terwijl hij een niet al te spannende conversatie met zijn vrouw voerde. Eenmaal op het schip is Phillips een echte regelneef en lijkt de rest maar wat aan te modderen.

Captain Phillips

Toen de piraten verschenen verhoogde dat niet alleen de vaarsnelheid van het schip, maar ook de spanning en het vermakelijkheidsgehalte van de film. Deze spanning werd door de piraten ook mee aan boord genomen. Phillips veranderd van een norse leidinggevende in een dappere held en ook zijn bemanning komt in actie. De vaart en actie zitten er volop in! De piraten zijn intimiderend, maar ook zij hebben motieven en emoties. Piratenleider Muse brengt zelfs wat humor (Shut up, Irish) in een verder bloedserieuze film.

Na ongeveer driekwart van Captain Phillips begint het geheel toch wat langdradig te worden. Niet alleen voor de personages, maar ook voor de kijker. Het wordt een ongemakkelijke en claustrofobische situatie. Wellicht was dat de bedoeling van regisseur Paul Greengrass, maar mij begon het te irriteren. Op een gegeven moment zat ik echt te wachten op het einde van de film.

Acteurs

Tom Hanks is zeer geschikt als Kapitein Richard Phillips. Hij laat tegen het einde van film een aantal emoties zien, wat veel kijkers niet van hem gewend zijn. Het acteerdebuut van de uit Somalië afkomstige Barkhad Abdi is ook zeer sterk. Abdi zet een overtuigende leider neer en heeft daarbij ook zijn uiterlijk mee. Hetzelfde geldt voor de overige drie piraten.

True Story

Het feit dat Capitain Phillips gebaseerd is op een waargebeurd verhaal maakt dat ik anders tegen de film aan ben gaan kijken. In eerste instantie kon ik me niet zo vinden in bepaalde keuzes. Met name de langdradige laatste akte met veel gezeur en officiële handelingen van de Amerikaanse regering. Daarnaast vond ik dat het geheel (zoals de titel eigenlijk al prijsgaf) voornamelijk leek te draaien om Kapitein Phillips. Dat de gehele film een verfilming is van Richard Phillips persoonlijke ervaringen verklaart deze keuzes. Capitain Phillips is mooi gefilmd, heeft goed acteerwerk, dus ik zeg: Ook deze missie is geslaagd!

★★★☆☆