Recensie | Captain Phillips (Fabian van der Starre)

“Wij kennen het schip, zij niet.” Hoewel de makers van Captain Phillips (en een groot deel van de wereld) de gebeurtenissen in de film kennen, was ik hier totaal niet bekend mee. Heel vaak is dit een voordeel, daar ik zo niet precies weet wat ik kan verwachten. De film heb ik dus met een open mind kunnen bekijken. Tom Hanks speelt de hoofdrol in de film en is mijns inziens uitermate geschikt voor biografische rollen, daar maakte ik me dus geen zorgen over… was dit juist?

Titel: Captain Phillips
Regisseur: Paul Greengrass
Cast: Tom Hanks, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Catherine Keener, Michael Chernus, David Warshofsky
Schrijvers: Billy Ray, Richard Phillips & Stephan Talty
Speelduur: 134 minuten
Genre: Actie/Avontuur
Release: vanaf 21 november 2013 te zien in de bioscoop

Reis naar Mombasa

In april 2009 was het vrachtschip Maersk Alabama op weg naar Mombasa, Kenia. Onderweg werden ze overvallen door een kleine groep Somalische piraten. Zij gijzelden het schip, Richard Phillips en deels van zijn bemanning. De kapitein heeft er alles aan gedaan om zijn bemanning uit handen van de piraten te houden. Vier jaar later is dit heldhaftige verhaal verfilmd.

Gebaseerd op

Regisseur Paul Greengrass (United 93) laat in Captain Phillips het verhaal zien vanuit het perspectief van de piraten en de kapitein. Door het gebruik van veel close-up shots binnenin het schip en op de gezichten personages, kun je de ervaring van Richard Phillips bijna voelen. In het tijdsbestek van het narratief staat Phillips er gelukkig niet alleen voor. Hij doet een beroep op de marine. Wanneer deze in actie komt, met een perfect uitgevoerd plan, lijkt dit sterk op een standaard stukje Hollywood. Tegelijkertijd toont dit juist hoe goed getraind deze SEALS zijn.

Deze filmadaptatie is gebaseerd op het boek A Captain’s Duty: Somali Pirates, Navy SEALS, and Dangerous Days at Sea van Stephan Talty met input van Richard Phillips. Billy Ray (The Hunger Games) heeft het boek omgezet in een filmscenario. Ondanks dat het een waargebeurd verhaal is, zitten er een aantal voorspelbare scenes in. Een voorbeeld hiervan is wanneer Phillips in een reddingboot stapt en uiteraard daar niet zo snel uit kan komen.

De piraten worden op een angstaanjagende manier neergezet, maar vaak schoot ik in de lach van hun domheid. Zo stapt één van de piraten zonder sandalen in glas, waarna de ander totaal geen begrip toont en zegt dat hij door moet werken. Dit valt dan onder de categorie: lachwekkend dialoog. Dit bedoel ik natuurlijk allemaal positief, want ik heb hier erg van genoten. Naarmate de film vordert, voel je steeds meer spanning opbouwen tot de ‘bom’ barst wat ontzettend goed gedaan is.

Captain Phillips

Life is like a box of chocolates

De geweldige Tom Hanks speelt Richard Phillips, kapitein van het schip. Deze legendarische acteur speelde in films als Forest Gump en The Green Mile. Binnenkort is hij tevens te zien als Walt Disney in Saving Mr. Banks. Hij laat zien dat Phillips alles over had voor zijn bemanningsleden en wat deze gebeurtenis precies met hem doet. De hele film houdt hij zich groot, tot na de redding. Dan barsten de emoties (lees: acteerkunsten) van Hanks helemaal los.

Heftig

Captain Phillips past niet in het genre avontuur. Dit is namelijk een keiharde thriller. De spanning wordt snel opgebouwd waarna een zenuwslopend verhaal verteld wordt. Ondanks de lachwekkende piraten is het belangrijk te onthouden dat deze film waargebeurd is. Zeker aan het eind merk je dat Phillips’ ervaring erg heftig is. Deze filmadaptatie is een absolute aanrader.