Recensie | Brick Mansions (Fabian van der Starre)

“Eén na laatste film.” Vorig jaar verongelukte Paul Walker in een tragisch auto ongeluk. Brick Mansions markeert daarmee helaas één van zijn laatste rollen ooit. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit zijn laatste film is, puur omdat hij deze voltooid heeft en zijn aller-allerlaatste film, Fast & Furious 7, niet. Vaak worden films waarin acteurs verschijnen die niet meer onder ons zijn automatisch als beter gewaardeerd. Is dat bij Brick Mansions ook zo?

Titel: Brick Mansions
Regisseur: Camille Delamarre
Scenario: Luc Besson, Bibi Naceri
Cast: Paul Walker, David Belle, RZA, Robert Maillet, Carlo Rota
Speelduur: 100 minuten
Genre: Actie

Buitenwijken

In 2018 is een deel van de buitenwijken van Detroit afgesloten van de rest van de stad. In deze Brick Mansions wonen drugsdealers, moordenaars en vrijwel alle criminelen die je je kunt bedenken. Er is slechts één persoon die dagelijks vecht om een eerlijk leven te leiden. Nadat een drugsbaron zijn vriendin ontvoert, moet hij samenwerken met een undercover agent om haar te redden. De agent heeft echter zijn eigen agenda in Brick Mansions.

Geloofwaardigheid

De getalenteerde Paul Walker is niet meer in leven. Gelukkig heeft hij nog wel zijn rol als de undercover agent Damien Collier in deze film kunnen voltooien. Om eerlijk te zijn schittert Walker en toont hij zelfs zijn kunsten als autocoureur in een prachtige Mustang. Dit komt over als een voorproefje voor zijn allerlaatste vertoning op het witte doek in Fast & Furious 7. Hiermee eindigt ook meteen alle positiviteit richting de film. Walker is namelijk de enige acteur in het hele ensemble die geloofwaardig over komt. Neem nou het volgende voorbeeld. Eén van Colliers vijanden heeft hem onder schot en kan hem neerschieten, maar precies op dat moment zijn per toeval de kogels op. Sorry, maar dat is echt belachelijk overdreven. Walker speelt geweldig en het is dan ook ontzettend jammer dat hij er niet meer is, maar voor deze scene zijn geen woorden.

Brick_Mansions_14

Behendigheid

Samen met Walker speelt David Belle de hoofdrol. Hij speelt Lino wiens vriendin ontvoerd wordt. Belle heeft fantastische behendigheid als free runner. Free running is het verplaatsen van A naar B waarbij obstakels op allerlei manieren worden getrotseerd. Tijdens het rennen is er ook ruimte voor gaaf uitziende trucs en moves. Zijn acteerwerk is echter een heel ander verhaal. Deze voelt, net als de rest van de cast met uitzondering van Walker, ontzettend geforceerd aan. Het lijkt bijna wel alsof ze onder schot gehouden werden en tegen hun zin in het script moesten oplezen. De vecht- en free running scenes zien er wel goed gechoreografeerd uit, maar acteren kan deze man niet. Daarnaast is de keuze voor de rol van Lino’s vriendin gevallen op de beeldschone Catalina Denis, die er uiteraard enkel in zit als eye-candy.

Is dit het waard?

Brick Mansions valt onder de categorie vermakelijke actiefilm. Het optreden van vrijwel elke acteur behalve Walker schreeuwt B-film. De opzet van de film had veel potentie, maar helaas is de uitvoering niet goed uit de verf gekomen. Enkel door de aanwezigheid van Paul Walker is deze film beter. Dit is niet omdat hij er niet meer is, maar omdat hij simpelweg een veel betere acteur was dan de rest van de cast. Als je met je verstand op nul de film kijkt is deze wellicht nog prima te doen, maar ik raad Brick Mansions absoluut af.