Recensie | Belle en het Beest (Immy Verdonschot)

Het traditionele volksverhaal over een vervloekt beest dat de liefde zoekt vond al eerder zijn weg naar het witte doek in onder andere de Disneyverfilming als ook menig andere verfilmingen tot zelfs een serie. Allen onder dezelfde naam: Belle en het beest. Het was tevens de inspiratiebron voor het nummer en de videoclip ‘I’d Do Anything For Love (But I Won’t Do That)’ van Meat Loaf. Tot op de dag van vandaag kent het vele liefhebbers. Nu lijkt ook Frankrijk terug te grijpen op hun volksverhaal en komt regisseur Christophe Gans met zijn eigen Franse verfilming. Vol fantasy en special effecten vormt zijn La Belle et la Bête de toepasselijke openingsfilm van het 30ste Imagine Film Festival. Lees hieronder de recensie van Belle en het Beest door Immy Verdonschot.

Titel: Belle en het Beest (La Belle et la Bête)
Regisseur: Christophe Gans
Scenario: Christophe Gans, Sandra Vo-Anh
Cast: Vincent Cassel, Léa Seydoux, André Dussollier, Eduardo Noriega, Myriam Charleins, Audrey Lamy, Sara Giraudeau
Speelduur: 112 minuten
Genre: Mysterie, romantiek, fantasie
Release: Te zien tijdens het 30ste Imagine Film Festival

Recensie Belle en het Beest

In de vroege 18de eeuw raakt een handelsreiziger zijn bezittingen kwijt en kan niet anders dan met zijn zes kinderen naar het platteland vertrekken. Op een dag raakt hij verdwaald en komt bij een kasteel terecht. Wanneer hij een roos probeert te stelen, valt een woedend beest hem aan en wil hem doden. Zijn jongste dochter, voor wie hij de roos heeft geplukt, voelt zich schuldig en gaat naar het kasteel om de plek vaan haar vader in te nemen. Terwijl het Beest zijn vloek probeert te breken, moet Belle haar angst voor hem zien te overwinnen.

Stad en platteland in Frankrijk

Niets is zo pittoresk als het platteland in Frankrijk. Maar in Belle en het beest krijg je een heel ander Frankrijk te zien. Grootse handelsschepen, als ook de oude steden vol donkere steegjes en kroegen vol ongure types komen voorbij. Het ziet er allemaal prachtig uit. Al verbleekt dit alles bij het aanschouwen van het immens grote kasteel van het beest. Een kasteel met een omgeving dat je doet denken aan Versailles in de tijd van Lodewijk XIV. Met gigantische tuinen, grote hallen en de verschillende kamers is dit een plek waar je nooit uitgekeken zal raken. Tot in de kleinste details is alles uitgewerkt en heb je het gevoel in een levend sprookje terecht te komen.

Glanzende jurken en gouden klederdracht

Erg opvallend in de film zijn de kostuums. Van simpele kleding op het platteland tot grootse jurken van glanzende stoffen: De jurken die Belle draagt bevatten zoveel details dat je ze zelfs op het grote scherm niet allemaal kunt zien. Het past natuurlijk allemaal bij de grandeur van een kasteel en bij rijke koopmannen, die moeten uitstralen hoe rijk en vermogend ze zijn. Terwijl de broers van Belle in wat simpelere herenkostuums rondlopen, zijn het de prins en zijn vrienden die min of meer de Gouden Tijd van Frankrijk uitbeelden in hun goudkleurige klederdracht. Het meest indrukwekkende is natuurlijk het beest. Met zijn prachtige kop, piercing blue eyes en ja, ook hij is te zien in de meeste geweldige kledingstukken, inclusief cape! De special effects zijn zo goed toegepast dat je het Beest nog nooit zo levendig, scherp en realistisch hebt kunnen aanschouwen. Je kunt niet anders dan naar dit wezen blijven kijken.

Recensie Belle en het Beest

Het sprookje

Als je bekend bent met het sprookje zul je voortdurend de vergelijkingen en verschillen proberen te ontdekken. Zo zal het verhaal, wat veel kijkers zullen kennen, vol verwijzingen zitten. Toch moet je niet het magische verhaal van Disney verwachten. Zo heeft Belle in deze verfilming, in tegenstelling tot de Disneyversie, twee zussen en drie broers (in plaats van enig kind te zijn). En jammer genoeg gaat ook niet al het meubilair met Belle praten… Daar tegenover staat een prachtige invulling van bekende elementen, zoals de verdwaaltocht door het bos en de toenadering van Belle en het Beest. Mocht je dus benieuwd zijn naar de film omdat je de Disneyversie geweldig vond, wees dan voorbereid op een totaal andere insteek. Maar ondanks alles voelt deze film aan als een sprookje. De prachtige sets, kostuums, niet te vergeten de magische elementen en sprookjesachtige muziek, het is een sprookje dat tot leven komt.

De nieuwe draai

Regisseur Gans heeft dus niet zozeer inspiratie uit het sprookje genomen, maar meer uit het originele verhaal van Madame de Villeneuve. Daar kwamen zelfs invloeden uit de Griekse en Romeinse cultuur in naar voren. Deze heeft Gans dan ook verwerkt in zijn interpretatie. Zijn nieuwe draai biedt een unieke kijk op het bekende verhaal en zorgt dat je na al die jaren nog verrast kunt worden. Op deze manier staat het einde dat je kent namelijk niet meer vast en zijn alle mogelijkheden nog open. Hierdoor zal je tijdens de film alsnog op meerdere momenten op het puntje van je stoel zitten. Dit heeft ook met de aanpak te maken. Gedurende de film komt Belle in dromen steeds meer te weten over de man achter het beest, en met Belle de kijker ook. Deze manier van vertellen zorgt ervoor dat de achtergrond van het Beest de hele film een mysterie blijft en leidt tot een verrassende ontknoping van zijn vloek.

L’amour en de Nederlandse versie

Het enige minpuntje van de film is dat overal erg snel doorheen gelopen wordt. De romance tussen Belle en het Beest gaat moeizaam en Belle bijt erg veel van zich af. Vermakelijk, zeker omdat het Beest een opvliegend persoon is, maar hierdoor komt die eeuwenoude chemie tussen de star crossed lovers helaas niet volledig over. Tevens komt er een Nederlandse versie uit, met stemmen van Noortje Herlaar, René van Kooten (wie eerder Gaston speelde in Belle en het Beest de musical) en Ernst Daniël Smid. Wellicht dat de liefde in deze versie wat overtuigender is. Toch zal het Franse volksverhaal op een bepaalde manier beter uit de verf komen in het Frans. Niet alleen is dit de originele taal, het biedt ook dat extra laagje magie en mysterie dat bij een fantasierijke en mythologische film past.

Belle en het Beest is een prachtige film. Als de zoveelste verfilming weet deze Franse versie zich goed staande te houden naast de vele andere vertolkingen en komt de klassieker waarachtig tot zijn recht. Met grootste sets die er ieder even overtuigend als adembenemend uitzien en wellicht iets te opzichtige kostuums wordt een perfecte sfeer gecreëerd voor dit magische verhaal. De nieuwe draai van regisseur Gans zorgt voor een nieuwe beleving van een bekend verhaal en zorgt voor vele verrassende momenten. Mocht je het verhaal inmiddels al kunnen dromen, dan zul je hierdoor alsnog kunnen genieten. Belle en het Beest is een magische film die voor een goede aftrap van het Imagine Filmfestival zal zorgen.