Recensie | Bastille Day (Erik Jansen)

Bastille Day is de nieuwe actiefilm van regisseur James Watkins, met in de hoofdrollen Idris Elba, Richard Madden en Charlotte Le Bon. Richard Madden kennen we van zijn rollen in de tv-serie Game of Thrones en de Disney-film Cinderella. In Bastille Day speelt hij een Amerikaanse zakkenroller, genaamd Michael Mason. Charlotte Le Bon speelde vorig jaar nog in The Walk en zien we hier terug als Zoe Neville. Idris Elba speelde eerder in o.a. de tv-serie The Wire, Pacific Rim en vertolkt momenteel de stem van Shere Khan in Disney’s nieuwe live action film The Jungle Book. Daarnaast zien veel fans hem graag in een toekomstige rol van een nieuwe James Bond. In Bastille Day speelt hij in de hoofdrol CIA-agent Sean Briar. Van regisseur James Watkins zagen we eerder de horrorfilms The Woman in Black en Eden Lake. Zal zijn nieuwe actiefilm slagen en is Bastille Day een mooi voorproefje van een James Bond rol voor Idris Elba? Lees hier de recensie van Bastille Day door Erik Jansen.

Titel: Bastille Day
Regisseur: James Watkins
Scenario: Andrew Baldwin
Cast: Idris Elba, Richard Madden, Charlotte Le Bon, Charlotte Le Bon, José Garcia, Eriq Ebouaney
Genre: Actie
Speelduur:  92 minuten
Release: Vanaf 5 mei in de bioscoop

De film speelt zich af in Parijs en is genoemd naar de Franse nationale feestdag op 14 juli. Grappig genoeg komt deze film bij ons in mei uit. We leren zakkenroller Michael kennen tijdens zijn dagelijkse criminele praktijken. Door een vrouw te gebruiken die naakt over de trappen van de Sacré-Coeur Basiliek loopt, weten ze de toeristen af te leiden. Als een professional steelt Michael van tientallen mensen portemonnees, paspoorten en andere persoonlijke eigendommen. Deze verkoopt hij door aan een heler. Michael spaart op die manier om terug te kunnen gaan naar Amerika en voor een studie geneeskunde. Althans, dat beweert hij tegenover de heler.

Later op de avond ziet hij een vrouw (Zoe) overstuur aan de telefoon. Ze heeft eerder op de avond een tas met een bom proberen te plaatsen in een bank. Over de telefoon spreekt ze met haar vriend van wie ze deze opdracht heeft gekregen. Haar was beloofd dat het gebouw leeg zou zijn bij het afgaan van de bom. Omdat dit niet het geval was, had ze deze weer meegenomen. Michael steelt de tas, maar vindt niks wat hij door kan verkopen. De bom ziet hij over het hoofd. Deze zat namelijk goed verstopt in een teddybeer. De tas gooit hij in een vuilnisbak, maar een paar tellen later ontploft de bom. Vier voorbijgangers vinden de dood.

Michael overleeft de ontploffing en slaat op de vlucht, maar hij is opgenomen door beveiligingscamera’s. Zowel de Franse autoriteit als de CIA zijn naar hem op zoek. CIA-agent Briar komt Michael snel op het spoor. Michael weet Briar te overtuigen van zijn onschuld en samen gaan ze op zoek naar Zoe en de daadwerkelijke daders. Deze zijn op hun beurt op zoek zijn naar Zoe en Michael. Is dit een terroristische aanslag of is er soms meer aan de hand? En waarom zijn Zoe’s opdrachtgevers leden van de politie? Is er soms sprake van een samenzwering?

47042887_77471_Still_6_s-high

De acteurs nemen het verhaal serieus genoeg. Elba en Madden vormen samen een sterk team en zijn goed ingespeeld op elkaar. Het is ook leuk om te zien hoe goed Madden op slinkse wijze mensen weet te bestelen. Elba draagt de film als held tijdens de actiescènes. Helaas is Bastille Day niet zo spannend als Watkins’ eerdere horrorfilms. Hoewel op het camerawerk niet veel negatiefs op te merken valt en de actie redelijk goed in beeld is gebracht, is er helaas sprake van een zwak en simpel script. Als je net zoals ik aardig wat actiefilms op je naam hebt staan, zal je in Bastille Day een film zien die je al vaker gezien hebt: een agent vindt een vermoedelijke dader, deze wil zijn onschuld bewijzen en samen komen ze achter de daadwerkelijke waarheid. De clichés en plottwisten zullen dan ook totaal geen verassing voor je zijn.

De film maakt ook een aantal shortcuts om het tempo in het verhaal te houden. Er wordt bijvoorbeeld uitgegaan dat een lid van de CIA vermoord is door een bad guy. Dit is wel waar, maar op het moment dat het geconstateerd wordt, heeft niemand van de hoofdrolspelers dit daadwerkelijk vernomen. Daarnaast vertellen de bad guys de redenen van hun daden tegen elkaar. Natuurlijk weten de kijkers dan waarom zij doen wat zij doen, maar het had wat subtieler verteld kunnen worden.

Wellicht dat de film wel een beetje pijnlijk is gezien de recente gebeurtenissen in Parijs. Misschien dus net iets te vroeg, zeker ook omdat de Franse nationale dag een maand later pas zal plaatsvinden. Eerlijk gezegd is er ook niet echt een verband tussen de gedachte achter de feestdag en het verhaal, behalve dat het dan afspeelt. Al met al is Bastille Day een vermakelijke actiefilm die aardig in beeld is gebracht. Of het verhaal je zal verassen en lang zal blijven hangen is een puntje ter discussie. Wellicht wel spannend genoeg voor een ander, maar voor mij persoonlijk is het de zoveelste Die Hard-clone. Wat mij betreft is dit een aardige James Bond auditietape voor Idris Elba, maar ik zie hem liever terug in betere films.